شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طب سنتی

اختصاصی| غذاهایی که در تابستان نباید بخورید/ تضمین سلامتی در فصل تابستان با طب سنتی

اختصاصی| غذاهایی که در تابستان نباید بخورید/ تضمین سلامتی در فصل تابستان با طب سنتی

عضو گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مزاج و حالت فصل تابستان نسبت به فصول دیگر گرم تر و خشک تر است، مطرح کرد: از پر خوری و مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم که در گذشته به آن "غذاهای غلیظ" گفته می شد، پرهیز کنند.

دکتر محمود بابائیان با بیان اینکه هدف طب ایرانی ایجاد تعادل بدن در فصول و مکان های مختلف براساس حالات انسان (مزاج)است، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: برای حفظ تعادل بدن انسان دستوراتی برای پیشگیری از بیماری ها توصیه شده که به آن تدابیر "حفظ الصحه" گفته می شود.

6 اصل ضروری طب سنتی برای حفظ سلامت انسان ها

وی خاطرنشان کرد: این تدابیر شامل 6 اصل ضروری زندگی است : مدیریت آب و هوا، خوردنی ها و آشامیدنی ها، حالات روانی، خواب و بیداری، فعالیت های ورزشی و سکون و مدیریت دفع مواد زائد و حفظ مواد ضروری.

وی افزود:این 6 اصل مذکور را اگر درست رعایت کنیم بدن انسان سالم می ماند و بالعکس اگر رعایت نشود بدن دچار بیماری می شود. از طرفی همانطور که گفتیم بدن انسان مزاج دارد، تمام اجسام عالم از جمله فصول هم دارای مزاج هستند.

این افراد در تابستان بیشتر مراقبت سلامت خود باشند!

عضو گروه طب ایرانی دانشکده پزشکی اصفهان گفت: مزاج و حالت فصل تابستان نسبت به فصول دیگر گرم تر و خشک تر است. این مساله در برخی بدن ها اثر بیشتری دارد به خصوص در افراد دارای مزاج گرم و خشک، جوانان، نوجوانان و افراد سالمند.

بابائیان اظهار داشت: برای اینکه در فصل تابستان تعادل بدن حفظ شود دستوراتی گفته می شود و اگر دستورات رعایت نشود بدن دچار بیماری ها و علائمی چون تب، کهیر، جوش، خونریزی بینی، سردرد، تحریک پذیری و خشم می شود.

تدابیر عمومی طب ایرانی برای فصل تابستان

این متخصص طب سنتی در رابطه با تدابیر عمومی برای فصل تابستان عنوان کرد: یک سری تدابیر برای همه افراد و مزاج ها عمومی و یکسان است مانند اینکه به موقع دستشویی بروند، مرتب آب بنوشند ، خود را از هوای بسیار گرم یا سرد حفظ کنند، مدیریت و کنترل خشم و مبارزه با استرس را یاد بگیرند و بدانند که همیشه انسان دچار رفاه و آسایش نیست.

وی در خصوص مدیریت آب و هوا در تابستان که هوا گرم و خشک است هم گفت: همه ی افراد باید از بیرون آمدن از خانه در ساعات گرم پرهیز کنند و برخی مشاغل که در طول روز مجبور به فعالیت هستند باید بیشتر کار خود را اول صبح یا نزدیک غروب انجام دهند که کمتر در معرض شدت هوای گرم قرار گیرند.

راهکارهای طب سنتی برای بیرون رفتن در تابستان

بابائیان اضافه کرد: افراد در تابستان ایام آخر هفته را در پارک ها و فضاهای سبز باشند و در شرایط عادی به مناطق ییلاقی و کوهستانی سفر کنند اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع کرونا مسافرت فعلا توصیه نمی شود و فقط می توانند در شهر خود به مناطقی که ارتفاع بیشتری دارد بروند.

وی تأکید کرد: افراد هنگام خروج از منزل خصوصا در ساعات گرم از کلاه های لبه دار، لباس های نخی و خنک استفاده  و از لباس های تنگ و پلاستیکی استفاده نکنند. اطفال و سالمندان بیشتر در معرض کم آبی هستند مخصوصا زمانی که در اتومبیل هستند. بنابراین باید حواسمان باشد گروه های آسیب پذیر دچار تعریق شدید و کم آبی نشوند.

از مصرف این غذاها در تابستان بپرهیزید!

این متخصص طب سنتی ادامه داد: در بحث مدیریت خوردنی ها از پر خوری و مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم که در گذشته به آن "غذاهای غلیظ" گفته می شد، پرهیز کنند. زیرا دستگاه گوارش ما در تابستان ضعیف است و غذاهای گرم و سنگین، بدن را از حالت معتدل به سمت گرم شدن می برد.

عضو گروه طب ایرانی دانشکده پزشکی اصفهان به بهداشت نیوز گفت: بنابراین باید از مصرف غذاهای سنگین و گرم مانند خرمای زیاد، شیره انگور، گوشت قرمز خصوصا گوشت گاو، حلوا، شیرینی های قنادی چرب، گردو و پسته ی زیاد، فست فودها، کالباس، سوسیس، غذاهای مانده و سرخ کردنی ،چیپس، پفک، پیاز تند، شاهی، سیر، چاشنی های تند مانند زنجبیل، فلفل، دار فلفل، خردل، دارچین، نوشابه گازدار پرهیز کرد.

گفتگو: مشکات سخاوتی