به گزارش برنا؛ شاید این روزها دیده باشید که برخی معابر پایتخت مخصوصا در شب هنگام از امنیت خاصی برخوردار نیست و یا حتی در ساعات مختلفی از شبانه روز تردد در این معبر ها برای شهروندان به خصوص زنان با مشکلاتی همراه است که در صورت وجود نا امنی، زنان جامعه بیشتر در معرض آسیب هستند و ممکن است اتفاقات مختلفی برای آن ها پی آید. نا امنی تردد برای زنان اگر چه ممکن است در همه مناطق وجود داشته باشد اما این امر در مناطق جنوب شهر و حاشیه شاید بیشتر به چشم بیاید و لازم است برای بهبود شرایط مسئولان شهری و انتظامی اقدامات موثری فراهم کنند.

نیروی انتظامی مسئول برقراری امنیت در سطح کلان

 زهرا بهروز آذر، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به وضعیت امنیت زنان در پایتخت به خبرنگار برنا گفت: ما مشخصا در خصوص ارتقا احساس امنیت زنان در شهر کار می کنیم و اگر می خواهیم شهر تهران برای همه زنان باشد باید کاری کنیم که امنیتشان در شهر بالا رود.

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران افزود: برقراری امنیت به صورت کلان حوزه نیروی انتظامی است و ممکن است در معابر همه ی مزاحمت های ظاهری برطرف شود اما به دلایل دیگری ممکن است شهروند زمانی که از معبری رد می شود، احساس نا امنی کند که این عوامل مربوط به کالبد شهر است و ایجاد حس امنیت آن بر عهده شهرداری تهران است.

بهروز آذر بیان کرد: معبری که بیش از حد تاریک و باریک و خلوت باشد و فضای دفاع نداشته باشد موجب می شود زمانی که شهروند از آنجا عبور می کند، احساس نا امنی کند.

او با اشاره به اینکه اگر فردی در معبری احساس امنیت نکند، ترجیح می دهد از آن معبر عبور نکند و رسیدن به مقصد را به تأخیر بندازد، گفت: ما وظیفه داریم این فضا ها را شناسایی کنیم و از بین ببریم.

سامانه 137 در اختیار شهروندان برای اعلام معابر نا امن تهران

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران برای شناسایی این معابر می توانیم از چندین راه استفاده کنیم، افزود: یکی از راه های شناسایی و مقابله، آن است که جلسات گفت‌وگو با ساکنان محله برگزار کنیم یا اینکه مدیران شهری مناطق با حضور در این محل ها از آخرین وضعیت مطلع شوند و آن ها را رفع کنند.

او گفت: مردم می توانند به کلانتری ها و پلیس مناطق رجوع کرد تا آن ها این مناطق را معرفی کنند و تا در صدد رفع مشکلات آن جا برآیند.

بهروز آذر افزود: سامانه ی مدیریت شهری تهران(137) نیز برای شناسایی و کمک برای رفع مشکل نا امنی معابر می تواند، تأثیرگذار باشد بدین ترتیب شهروند زمانی که از معبری رد می شود که امنیت ندارد می تواند به این سامانه گزارش کند.

احساس امنیت دارای فاکتور های مختلفی است

او با بیان اینکه معیار احساس امنیت فاکتورهای مختلفی از جمله سن افراد،پایگاه اجتماعی، خیابان معبر محل زندگی و... دارد، ادامه داد: اگر خانه ای خراب شده باشد و رها شود تبدیل به معبری نا امن برای زنان می شود همچنین در کنار آن، عوامل متغیر دیگری نیز وجود دارد.

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران گفت:  تاکنون بررسی هایی انجام نشده تا مشخص شود چند درصد از زنان در شهر تهران امنیت دارند چرا که معابر مختلف در شب و روز آمار های متغیری دارد.

او در پایان تصریح کرد: ممکن است معبری در روز به شدت امن باشد اما در شب اگر دچار شب مردگی باشد که بدین ترتیب معبر نا امنی خواهد بود.

انتهای پیام/3