شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ملک#بانک

روش معامله ملک در رهن بانک چگونه است؟

یکی از مشکلاتی که در خریدوفروش املاک به وجود می‌آید، فروش و انتقال ملکی است که در رهن بانک می‌باشد. برای خریدوفروش ملکی که در رهن بانک است.

روش معامله ملک در رهن بانک چگونه است؟

به گزارش منیبان، یکی از مشکلاتی که در خریدوفروش املاک به وجود می‌آید، فروش و انتقال ملکی است که در رهن بانک می‌باشد. برای خریدوفروش ملکی که در رهن بانک است روش‌های زیادی وجود دارد. از نگاه وکلای املاک و کارشناسان بانکی، بهترین روش «تغییر نام تسهیلات به نام خریدار جدید و سپس انتقال قانونی سند» است.

ضرورت انتقال ملک در رهن بانک

با توجه به اینکه بسیاری از مردم برای خرید ملک از وام‌های طولانی‌مدت استفاده می‌کنند، و معمولاً سند ملک خریداری‌شده را به‌عنوان وثیقه در رهن بانک می‌گذارند، لذا برای فروش و انتقال سند چنین ملکی باید طبق روش‌های قانونی استفاده کرد. این در حالی است که بسیاری از سازندگان املاک نیز برای انجام ساخت‌وسازهای خود اقدام به دریافت اینگونه وام‌های طولانی‌مدت می‌کنند. البته دریافت اینگونه وام‌های مسکن هیچ‌گونه محدودیتی برای فروش و انتقال سند ایجاد نمی‌کند.

 

مشکلات ملکی که در رهن بانک است

به‌طورکلی خریدوفروش ملکی که در رهن بانک است مشکلات و دردسرهای زیادی داردکه اگر طبق قانون و ضوابط تعریف‌شده پیش بروید زودتر به نتیجه خواهید رسید. به‌طور مثال افرادی که اقدام به‌پیش خرید واحدهای آپارتمانی می‌کنند، برای تحویل گرفتن واحدهای خود، باید بدهی مالک اصلی به بانک را بپردازند.

 

اگر مالک نسبت به اقساط تسهیلات اعطایی بانک نیز کوتاهی کند، بانک موردنظر می‌تواند ملک در رهن خود را توقیف و مصادره کند. چنانچه ارزش ملک از بدهی مالک کمتر باشد، طبق قانون مالک موظف است نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت بدهی خود اقدام کند. طبق مصوبه همین بند از قانون اگر ارزش ملک از بدهی مالک به بانک بیشتر باشد، ملک به مزایده گذاشته می‌شود و پس از کسر خسارت بانک و اقساط پرداخت‌نشده، مابقی مبلغ به مالک بازگردانده می‌شود. 

 

مراحل خرید و فروش ملک رهنی

 فروشنده از طریق دفتر اسناد رسمی موضوع را از بانک استعلام می‌کند. در صورت اعلام موافقت از سوی بانک، دفترخانه موافقت کتبی بانک را ضمیمه پرونده می‌کند و انتقال ملک صورت می‌گیرد.

در حال حاضر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که می‌توان به صورت اینترنتی آخرین وضعیت ملک را استعلام نمود.

خریدار در زمان معامله بخشی از مبلغ ملک مورد معامله را می‎‌پردازد و سپس فروشنده و خریدار متعهد می‎‌شوند در دفترخانه حاضر شوند.

در دفترخانه خریدار بقیه مبلغ را پرداخت کرده و فروشنده نیز سند رسمی ملک را به خریدار منتقل می‎ کند.