شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#کارشناس ارشد#افغانستان

کارشناس ارشد مسایل افغانستان: طالبان به دنبال جنگ قومی و مذهبی نیست


کارشناس ارشد مسایل افغانستان: طالبان به دنبال جنگ قومی و مذهبی نیست

کارشناس ارشد مسایل افغانستان با بیان اینکه نشانه‌هایی از تغییر سیاسی طالبان وجود دارد، گفت که این گروه به دنبال جنگ قومی و مذهبی در افغانستان نیست.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «پیرمحمد ملازهی» با اشاره به پیشروی‌های طالبان به «مشرق» گفت: «طالبان به‌راحتی می‌تواند شهرهای بزرگ افغانستان در شمال را تصرف کند؛ اما آن‌ها برخلاف گذشته به‌جای تلاش برای تشکیل امارت اسلامی به دنبال ایجاد دولت وحدت ملی هستند».

وی افزود: طالبان از لحاظ نظامی می‌تواند در کمتر از چند ماه کل افغانستان را به تصرف خود درآورد، زیرا دولت حاکم پشتیبانی آمریکایی‌ها و ناتو را از دست داده است، اما طالبان در حال حاضر با یک محاسبه سیاسی حداقل در کوتاه‌مدت به دنبال چنین اقدامی نیست. طالبان به دنبال آن است که با تصرف سرزمین‌های بیشتر حداکثر فشار را بر دولت مرکزی وارد کرده و شرایطی را فراهم آورد که این دولت کنار برود.

ملازهی ادامه داد: طالبان تمایل دارد دولت موقتی تشکیل شود و قانون اساسی تغییر کرده و با کمک لویی جرگه ساختار سیاسی افغانستان را تغییر دهد، این گروه پس از توافق دوحه به این نتیجه رسید که تنها از طریق قهرآمیز می‌تواند به قدرت بازگردد، لذا استراتژی خود را بر اقدامات نظامی و سیاسی به‌صورت همزمان متمرکز کرده است.

کارشناس ارشد مسایل افغانستان با تشریح چرایی طالبان از خودداری تصرف کابل از طریق نظامی گفت: طالبان معتقد است اگر کابل را از طریق نظامی تصرف کند؛ نیروهای امنیتی و نظامی قومی فعلی به مناطق مادری خود بازگشته و یک جنگ تمام‌عیار قومی و مذهبی راه افتاده و مشکلات طالبان بیشتر می‌شود. از سویی اگر جنگ قومی در افغانستان شکل بگیرد احتمال آنکه نیروهای بین‌المللی نیز وارد آن معرکه شوند بیشتر است، لذا طالبان در کنار اقدام نظامی، راه‌حل‌های سیاسی را نیز روی میز قرار داده است.

طالبان به دنبال جنگ قومیتی و مذهبی نیست

ملازهی با اشاره به‌احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان گفـت: اگر جنگ داخلی در افغانستان شکل بگیرد پای نیروهایی چون عربستان و امارات نیز به خاک افغانستان دوباره بازشده و از آن‌سو چین و روسیه نیز از نیروهای جبهه شمال حمایت خواهند کرد، از اینرو دکترین امنیتی طالبان فتح شهر به شهر بدون شلیک گلوله است. طالبان به‌خوبی می‌داند که اگر جنگ قومی در افغانستان روی دهد این کشور از درون تجزیه می‌شود. لذا آن‌ها مناطق عشایری؛ جاده‌ها و روستاها را تصرف کرده و با تحت‌فشار قرار دادن دولت می‌خواهند اشرف غنی در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرارگرفته و به دولت موقت تن دهد.

نشانه‌هایی از تغییر سیاسی طالبان دیده می‌شود

این کارشناس مسایل افغانستان با تحلیل شخصیتی طالبان افغانستان گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که طالبان از لحاظ سیاسی نسبت به قبل تغییر کرده است، البته آن‌ها از لحاظ ایدئولوژیکی خیلی تغییر نکرده‌اند. آن‌ها خودشان را مسلمان ناب می‌دانند اما مواضع سیاسی طالبان تغییر کرده و گروه‌های قومی را پذیرفته است؛ البته ممکن است ازلحاظ ایدئولوژیکی اختلافاتی وجود داشته باشد؛ اما از نظر سیاسی به شیعیان سهم خواهد داد.

وی در پایان نیز تاکید کرد: واقعیت آن است که جامعه افغانستان همچنان سنتی است و حرف طالبان را نسبت به سایر نیروها بهتر می‌فهمد. طالبان به‌مرور حتی می‌تواند سازوکارهای دموکراتیک مانند انتخابات را نیز پذیرفته و به‌نوعی یک حکومت نرمال شود. طالبان قطعا متعهد می‌شود که پس از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان این کشور پایگاه نیروهای رادیکال نمی‌شود.

انتهای پیام/.