به گزارش برنا؛  مجموعه خدمات درمانی و رفاهی علی روحی صبح امروز در مجموعه سرای احسان افتتاح شد.

نگهداری 600 نفر در سرای احسان

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، مدیر سرای احسان در ابتدای این نشست گفت: ٢٣ سال پیش سرای احسان تاسیس شد و در این مدت از تأسیس سرای احسان  افتخار خدمت گذاری در این بخش را داریم. ابتدا این محل سوله ای بود که اسیران جنگی در زمان جنگ در آن ها نگهداری می شدند.

مدیر سرای احسان افزود: ۴٨٠ نفر از مردان و زنانی که با مشکلات روحی و روانی دست به گریبان اند در این محل نگهداری می شوند.

او با اشاره به اینکه تمام این تجهیزات و تاسیسات سرای احسان را خیرین و سازمان بهزیستی کشور تامین کردند و سعی کردند این مکان را سر پا نگه دارند، ادامه داد:  کار با این افراد سرای احسان سخت است و بعضاً تا ۶٠٠ نفر در این محل نگهداری می شوند.

همه افراد مجموعه سرای احسان دُز اول واکسن خود را دریافت کرد

علیرضا طاهری، مدیر عامل سرای احسان در ادامه این مراسم گفت: سرای احسان به مرکز جامعی برای تحقیقات مبدل شده از این رو تفاهم نامه هایی را با مراکز علمی منعقد کردیم که دانشجویان به این مرکز می آیند و دوره های کارآموزی های خود را طی می کنند

او با بیان اینکه به زودی می توانیم  شاهد به هم ریختگی روحیه افراد جامعه باشیم چرا که شرایط موجود تحمل و ظرفیت جامعه  را کم کرده است،  افزود:۴٨٠ نفر به صورت شبانه روزی در این مرکز نگهداری می شوند همچنین امروز هزینه گزافی را باید برای بیماران روانی انجام داد و در این زمینه خیرین نقش بی بدیلی را ایفا می کنند

طاهری ادامه داد: افرادی در سرای احسان تحت عنوان سالمندان روان نگهداری می شوند و هزینه های بیشتری را می خواهند چرا که علاوه بر بیماری روانی، با سالمندی نیز مواجه اند.

او با اشاره به امکان بازگشت این افراد به جامعه تصریح کرد: بازگشت به اجتماع یک موضوع جدی و مهمی است که خیرین و سازمان های غیر دولتی به دنبال آن هستند

طاهری افزود:  بهزیستی مساعدت کرد تا بیماران روانی از سرای احسان بیرون روند و زندگی خود را داشته باشد

او با بیان اینکه با کمک خیرین ١٠ هزار متر زمین خریداری شد که برای سالمندان سرای احسان محلی مجزا ساخته شود، گفت: اما در حال حاضر سازمان های دولتی موانعی ایجاد می کنند که خیرین برای ساخت با مانع مواجه می شوند همچنین نزدیک یک میلیارد هزینه ماهیانه ما در سرای احسان است اما در این مسیر سازمان تامین اجتماعی برای ما موانعی را ایجاد می کند

طاهری عنوان کرد: بهزیستی کمک کرد همه افراد مجموعه سرای احسان دُز اول واکسن خود را دریافت کردند و به زودی دز دوم را تزریق می کنند

او با بیان اینکه نگرانی ما بیماری های پس از کرونا است، افزود:  اتاق احیا، آشپزخانه و...  در این سرا به وجود آمده است و وضعیت تغذیه این افراد وضعیت خوبی دارد و تا سه ماه دیگر ازوغه این محل تامین است.

۶۴٠ هزار تومان یارانه هر فرد در مراکز شبانه روزی است/ پرداختی برای هر فرد  ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: در مجموعه سرای احسان محلی ٨٠٠ متری برای سالن های فیزیوتراپی و آموزشی آماده شده است.

او با اشاره به اینکه مددجویان این مرکز  را ٣٠ سال پیش در خیابان ها و کوچه های تهران می دیدیم که بیماری مزمن روانی داشتند و غالبا بی سرپرست یا بد سرپرست بودند، افزود: در سال ٧٧، این افراد به سازمان بهزیستی سپرده شدند همچنین این افراد اغلب هیچ کس را جز خدا ندارند.

قبادی دانا ادامه داد: ٢ سال و ۶ ماه و ۶ روز است که با افتخار در سازمان بهزیستی خدمت می کنم .

او با بیان اینکه یارانه هر نفر در مراکز شبانه روزی  به میزان ۶۴٠ هزار تومان پرداخت می شد که از ستاد کشور به شهر و شهرستان ها به صورت دستی پرداخت می شد، گفت: تمام مراکز تحت سامانه الکترونیکی قرار گرفتند و مبالغ کمکی هر ماه روی حساب مراکز پرداخت می شود، این درحالی است که این مبلغ کفاف نمی داد و در حال حاضر برای هر فرد یک میلیون و ١۴٠ هزار تومان پرداخت می شود.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: از پایان این ماه مبلغ پرداختی برای هر فرد در مراکز بهزیستی به ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان افزایش پیدا می کند چرا که جوابگوی هزینه نگهداری این افراد باشد.

او با بیان اینکه هزار مرکز شبانه روزی سالمندان، معلولان و بیماران روانی در کشور وجود دارد که ۵١ هزار نفر در این مراکز نگهداری می شوند،  افزود: مقرر شده است با کمک دولت و مجلس برای هر بیمار روانی از این ماه ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان پرداخت شود.

قبادی دانا گفت: هدف ما این است که مددجویان ما در خانواده ها نگهداری شوند و کمتر در مراکز باشند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۵۵ هزار نفر از مددجویان در خانواده ها نگهداری می شوند  و حق نگهداری دریافت می کنند، گفت: مبلغ نگهداری این افراد ماهانه ۶١٠ هزار تومان بود که  تا پایان ماه این مبلغ به یک میلیون تومان می رسد و خانواده ها می توانند این مبلغ را دریافت کنند

او ادامه داد: تمام مددجویان ما در مراکز شبانه روزی واکسن کرونا را دریافت کردند و ٢٠ هزار نفر از این افراد در دوم را دریافت کردند همچنین ٨٠ هزارواکسن در مراکز سازمان بهزیستی تزریق شد.

قبادی دانا عنوان کرد: ایزوله سازی مراکز باعث شد کمترین تلفات را در ایام کرونا داشته باشیم.

او با بیان اینکه یکی از راهکار های لازم شفاف سازی خیریه ها است چرا که باعث جلب اعتماد عمومی به این مجموعه ها می شود

قبادی دانا گفت: سامانه ای تحت عنوان مراکز، راه اندازی شده است و تا یک ماه آینده این امکان فراهم می شود که افرادی که خواهان دریافت مجوز خیریه هستند بدون فعالیت های حضوری و اداری بتوانند مجوز های لازم را اخذ کنند

او با بیان اینکه ٢ هزار و ۵٠٠ مرکز مثبت زندگی راه اندازی شده است و١٣ هزار مددکار خدمات ارائه می کنند، عنوان کرد:  امروز پرونده های مددکاری توسط ١٣ هزار نفر بررسی می شود که همگی جوان و مدرک تحصیلی مرتبط دارند.