شهر خبر

از دنده‌ی چپ بیدار نشوید!

این که صبح‌ها با چه خلق و خویی از خواب بیدار می‌شوید، می‌تواند بر کل روزتان تاثیرگذار باشد. بسیاری افراد از رفت‌وآمدها و تحرکهای صبحگاهی دچار اضطراب می‌شوند.

از دنده‌ی چپ بیدار نشوید!

مترجم: مینا شهری

این که صبح‌ها با چه خلق و خویی از خواب بیدار می‌شوید، می‌تواند بر کل روزتان تاثیرگذار باشد. بسیاری افراد از رفت‌وآمدها و تحرکهای صبحگاهی دچار اضطراب می‌شوند.
برای اینکه روز شادتر و آرام‌تری در محیط کار داشته باشید ، در برنامه‌های صبح‌گاهی خود تجدیدنظر کنید. هر روز صبح زمانی را به خود اختصاص بدهید، زمانی که هر شب در انتظار رسیدن آن چشم بر هم بگذارید و از آن هراسی نداشته باشید. 
به گفته‌ی ادجوآ اوسی، روانشناس بالینی و مشاور، احساس شادی می‌تواند برای هر کسی معنای متفاوتی داشته باشد. پیش از هر چیز از خودتان بپرسید می‌خواهید روزتان چگونه باشد؟ وقتی به کار فکر می‌کنید و در مورد آن خیال‌پردازی می‌کنید، چه فضایی در ذهنتان ترسیم می‌شود؟ است؟ با چه افرادی تعامل دارید؟ روزتان چگونه شروع می‌شود؟
در ادامه می‌توانید با چند روش برای شروع یک روز خوب و سرشار از آرامش آشنا شوید.

⦁ یک لیوان آب بنوشید

به محض بیدار شدن از خواب، یک لیوان آب بنوشید.
حفظ رطوبت بدن، روش مهمی برای حفظ انرژی در طول روز است. دکتر اوسی می‌گوید هر زمان نوشیدن آب را به تاخیر انداخته، تاثیر منفی آن را روی میزان انرژی خود در طول روز احساس کرده است.
این روان‌شناس می‌گوید: «من اغلب وقتی بیدار می شوم خیلی عجله دارم، برای همین گاهی فراموش می‌کنم آب بخورم و در نتیجه تمام روز سردرد دارم.» به همین دلیل نوشیدن یک لیوان آب در شروع هر صبح را به مراجعان خود توصیه می‌کند. 
این کار نمونه‌ای از یک تغییر ساده اما قابل‌توجه است که می‌توانید برای بهبود کیفیت روز خود انجام دهید. همین کارهای به ظاهر ساده و کوچک می‌توانند تاثیر و نتیجه‌ی بسیار بزرگی در پی داشته باشند.
⦁ برای خودتان وقت بگذارید و روزتان را با فعالیت دلخواهتان آغاز کنید
ملودی ویلدینگ ، مربی و نویسنده توصیه می‌کند روز را با فعالیت دلخواهتان آغاز کنید. کارهایی مانند یوگا، مدیتیشن و خاطره‌نویسی می‌توانند تمرکز را در طول روز بالا ببرند.
به گفته‌ی ایشان: «وقتی روز خود را با فعالیت دلخواه‌تان شروع می‌کنید و قبل از اینکه در مشغولیت‌های کاری خود غرق شوید، کاری برای روح و جسمتان انجام می‌دهید، احساس خودکنترلی بیشتری خواهید داشت.» 
به خاطر داشته باشید که هر کسی فعالیت دلخواه خودش را دارد و قرار نیست روز همه‌ی آدم‌ها شبیه به هم شروع شود. به گفته‌ی دکتر اوسی: «برای برخی افراد همین که بدون هیچ نور وصدایی چند دقیقه بنشینند و تمرکز کنند، کافی است. برای افرادی دیگر، ممکن است این کار ترسناک باشد. شاید شما  از دسته‌ی افرادی باشید که نیاز به تحرک دارند تا آرامش بگیرند. برخی هم فقط با یک نوشیدنی گرم حالشان خوب می‌شود.»

⦁ برای مشکلات ناخواسته‌، به خودتان استرس وارد نکنید

بسیاری از روزها ممکن است مشکلات ناخواسته‌ای مانند ترافیک، باعث شود دیرتر در محل کار حاضر شوید.
بسیاری از صبح‌ها ممکن است چندان ایده‌آل شروع نشوند. دیررسیدن مترو، ترافیک و از این دست مسائل، اتفاقات رایج و ناخواسته‌ی کلان‌شهرها هستند.
به گفته‌ی ویلدینگ یک تا دو دقیقه تنفس کنترل‌شده می‌تواند سیستم عصبی بدن را تنظیم کرده و به شما کمک کند تا دوباره احساس آرامش و خونسردی خود را بدست آورید. ممکن است بعضی روزها به جلسه‌ی مهمی نرسید یا دیر برسید. آرام باشید. آسمان به زمین نیامده است. نفس عمیق بکشید و به خودتان استرس ندهید.

 

ویلدینگ برای مقابله با استرس در چنین شرایطی، استراتژی «کوله‌پشتی» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کند. 
«عوامل استرس‌زا را در یک کوله‌پشتی خیالی قرار دهید، و در تصوراتتان آن را جایی بگذارید که چشمتان به آن نیفتد. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، این است که به ازای هر عامل استرس و ناامیدی، روی یک کاغذ مربع و مستطیل بکشید، بعد کاغذ را پاره کنید و دور بی‌اندازید. سپس با تصور این که افکار منفی خود را  دور ریخته‌اید، به روزتان ادامه دهید.» 
⦁ از انجام دادن فعالیت‌های استرس‌زا در ابتدای روز خودداری کنید
دقت کنید ببینید چه عواملی در ابتدای روز برایتان استرس ایجاد می‌کنند. به گفته‌ی دکتر اوسی، بسیاری از ما ممکن است با بررسی ایمیل‌های کاری یا نگاه کردن به تلفن همراه در ابتدای صبح، دچار اضطراب شویم.
"اگر نگاه کردن به تلفن همراه یا خواندن اخبار مواردی است که باعث می‌شود روز شما آن‌طور که دوست دارید شروع نشود بهتر است زمان دیگری از روز را به این فعالیت‌ها اختصاص دهید. اگر مایل هستید حتماً صبح‌ها از اخبار مطلع شوید، بهتر است دستِ‌کم این کار، اولین فعالیت صبحگاهی‌تان نباشد تا بتوانید انرژی‌ بیشتری برای تمام روز خود ذخیره کنید»

 

⦁ به محض بیدار شدن، به بدنتان توجه کنید
بعد از بیدار شدن، لحظاتی را به توجه و مراقبت از بدنتان اختصاص دهید و به آرامش آن کمک کنید. 
دکتر اوسی می‌گوید: «آیا در شانه‌های خود احساس گرفتگی دارید؟ آیا فک خود را منقبض می‌کنید؟ آیا بدنتان احساس خوبی ندارد؟ وقتی علائم استرس و تنش را در بدن خود بدانید ، می‌توانید با تمرین و آموزش نسبت به آن آگاهی بیشتری پیدا کنید.»
⦁ یادتان باشید که شادی لزوماً از محیط کار به دست نمی‌آید
خوب است به این نکته نیز توجه داشته باشید که شادی و آرامشتان از چه فعالیت‌هایی سرچشمه می‌گیرد. ممکن است در مکان‌های اشتباه به دنبال آن باشید.
به گفته‌ی‌ هورشام براتویت، روان‌شناس بالینی: «کار نباید همان عاملی باشد که در شادی شما نقش دارد. شما کسی هستید که شادی را برای محیط کاری خود به ارمغان می‌آورید، این تغییر ذهنیت برای گسترش تعریف هر کسی از شادی ضروری است، بنابراین خیلی به شرایط محل کار بستگی ندارد."
اگر به خودتان یاد بدهید که چطور احساس خوبی داشته باشد، دیگر برای شادی و آرامش به عوامل محیطی مانند شغل احساس وابستگی نمی‌کنید، بلکه به هر جا وارد شوید، شادی و آرامش را نیز با خود همراه می‌کنید.