به گزارش برنا؛ آمار تولد نوزادان اوتیسم در جامعه جهانی یک در ۵۹ و در ایران، یک در ۱۵۰ اعلام شده‌است. هرچند بر اساس بررسی های انجام شده آمار اوتیسم در ایران، بالاتر از این میزان است. این درحالی است که هنوز جامعه نسبت به بیماری آن طور که باید مطلع نیست و  روند آموزش این کودکان هم نیازمند توجه دارد.

برخی دانش آموزان اوتیسمی امکان تحصیل دارند

مجید هداوند، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به خبرنگار برنا گفت: دانش آموزان اوتیسم سطح یک و دو توانایی آموزش و تحصیلی آکادمیک را دارند و باید تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار گیرند.

او افزود: دانش آموزانی که از لحاظ توانایی پایین‌تر از ارزیابی‌ها هستند را به سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شود.

آخرین وضعیت مبتلایان به اوتیسم در کشور                       

هداوند تاکید کرد: حدود 48 مدرسه  و 327 کلاس خاص برای کودکان و دانش آموزان با طیف اوتیسم تحت پوشش قرار دادیم. این دانش آموزان شامل افراد اوتیسمی با کم توانی ذهنی است که بیشترین میزان حدود دو هزار نفر با کم توانی ذهنی هستند. 200 نفر از دانش آموزان اوتیسم با هوش عادی در سیستم تلفیقی  و فراگیر می‌توانند تحصیل کنند. سایر دانش آموزان با اختلالات خاص دیگر و سایر معلولیت‌ها تقریبا 338 نفر هستند.

2700 دانش آموز تحت پوشش خدمات آموزش و پرورش استثنایی

معاون برنامه ریزی آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور افزود:  در کل دو هزار و 700 دانش آموز تحت پوشش خدمات  در  آموزش و پرورش استثنایی تحت پوشش قرار داده می‌شوند، گفت: 380 نفر آموزگار دانش آموزان اوتیسم در سطح کشور داریم.

هداوند با اشاره به فعالیت آموزش و پرورش برای شناسایی این افراد  گفت:برخی فعالیت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی با طیف اوتیسم شامل غربالگری و شناسایی دانش آموزان طیف اوتیسم در 32 استان و بیش از دو هزار و 500 پایگاه سنجش اجرا شده است.

به گفته او برگزاری کلاس‌های تربیت مدرس چند مهارتی برای بیش از هزار و 500 نفر از معلمان برگزار شده  همچنین مهارت‌های خودیاری و ارتباطی با دانش آموزان و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت تربیت مدرس هم انجام شده است.

او افزود: دانش آموزان قادر به فعالیت در 36 رشته برای ادامه تحصیل هستند. همچنین تدوین پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان با طیف اوتیسیم نیز انجام شده است.

او با اشاره به برخی اقدامات تصریح کرد:تدوین مکمل‌های تصویری درس ریاضی و تدوین 5 عنوان کتاب در راستای آموزش والدین طیف اوتیسم نیز از دیگر اقدامات است و در بسته تحولی 32 مدرسه از لحاظ استاندارد دانش آموزان اوتیسم در دستور کار قرار گرفته است.

ساخت و ساز مدرسه در 12 مدرسه برای دانش آموزان اوتیسم

معاون برنامه ریزی آموزشی وتوان بخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور درباره روند ارتقای آموزش برای دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در کشور گفت: خرید زمین در 12 استان فاقد مدرسه  پیگیری شده و سال گذشته 10 درصد معلمان برای دانش آموزان کم توان ذهنی تحت آموزش قرار گرفتند. 

گزارشی از ترک تحصیلی دانش آموزان طیف اوتیسم نداشتیم

 او درباره میزان ترک تحصیل دانش آموزان اوتیسم در سال گذشته گفت: تاکنون گزارشی از ترک تحصیل دانش آموزان اوتیسم دریافت نکردیم، چون در صورت بروز چنین مسئله‌ای، استان‌ها به سازمان استثنایی گزارش می‌دادند.

هداوند در پایان افزود: این دانش آموزان از فضای آموزش مجازی و درس نامه‌ها  و همیار معلم  و بر اساس اطلس یادگیری استفاده می‌کند. شایان ذکر است، پوشش تحصیلی دانش آموزان اوتیسم ما از سال۸۴ تا پایان ۹۹ بیش از ۲۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

//انتهای پیام: 2