شهر خبر

این میوه را در تابستان بیشتر از قبل بخورید

این میوه را در تابستان بیشتر از قبل بخورید

خیار یکی از صیفی‌های سرشار از آب است که مصرفش در فصل تابستان به‌منظور پیشگیری از کم‌آبی بدن توصیه می‌شود. تقریبا 95 درصد از وزن خیار را آب تشکیل می‌دهد و شما می‌توانید در میان‌وعده‌ها یا همراه با تمامی وعده‌های غذایی در روزهای گرم سال از خیار به‌عنوان منبعی مناسب برای تامین آب بدن تان استفاده کنید.

به گزارش بهداشت نیوز  به نقل از وب ام دی، در ادامه این مطلب به سایر خواص خیار که باعث می‌شود مصرف روزانه آن را در فصل تابستان بیشتر توصیه کنیم، اشاره می‌شود. این خواص عبارتند از: 

 

خیار: منبعی مناسب برای دریافت ریزمغذی‌ها 

بعضی‌ها گمان می‌کنند که خیار فقط حاوی آب و فیبر غذایی است و نمی‌تواند تامین‌کننده ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن باشد. این درحالی است که تحقیقات نشان داده‌اند مصرف یک لیوان خیار خرد شده در طول روز می‌تواند حدود 14 تا 19 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین کند. علاوه بر این،‌ خیار حاوی ویتامین‌های گروه B به‌جز B12، ویتامین C و املاحی مانند فسفر، پتاسیم و منیزیم است. از این‌رو، مصرف روزانه خیار می‌تواند به حفظ سلامت عمومی بدن و پیشگیری از خستگی‌های مزمن در روزهای گرم سال کمک کند. 

 

خیار: خوراکی مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

خیار تازه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمندی مانند فلاونوئیدها، لیگنان‌ها و تری‌ترپن‌هاست. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از طریق کاهش التهاب در بدن و محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد به‌شدت باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن شوند و خطر گرفتگی عروق یا ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. از طرف دیگر، بعضی از تحقیقات ثابت کرده‌اند که ریزمغذی‌های موجود در دانه‌های خیار باعث کاهش تدریجی کلسترول خون و درنتیجه کاهش التهاب در بدن و کمتر شدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند. از این‌رو، متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر است به‌جای خیارهای بدون دانه از خیارهای دانه‌دار یا هسته‌دار استفاده کنید. 

 

خیار: خوراکی مفیدی برای رفع یبوست 

یکی از مشکلات شایع در روزهای گرم سال،‌ یبوست ناشی از کم‌آبی بدن است. اگر بتوانید روزانه 2 تا 3 عدد خیار متوسط مصرف کنید، آب و فیبر غذایی کافی به بدنتان می‌رسانید و باعث تحریک روده‌ها به فعالیت بیشتر می‌شوید. مطالعات متعددی ثابت کرده‌اند که احتمال ابتلا به یبوست در میان افرادی که مصرف روزانه خیار را در برنامه غذایی‌شان دارند، بسیار کمتر از سایر افراد است. از طرف دیگر، خیار جزو خوراکی‌های کم‌کالری محسوب می‌شود و خوردن روزانه 2 تا 3 عدد از آن نه‌تنها نمی‌تواند باعث ابتلا به اضافه‌وزن شود بلکه می‌تواند از طریق ایحاد حس سیری جلوی ریزه‌خواری و افزایش وزن را هم بگیرد. 

 

خیار: خوراکی مناسبی برای کنترل قند خون 

گاهی اوقات بعضی افراد مبتلا به دیابت به‌دلیل تعریق بیش از اندازه در روزهای گرم سال دچار افزایش قند خون می‌شوند. اگر این افراد بتوانند مصرف روزانه چند عدد خیار را در رژیم غذایی داشته باشند، می‌توانند آب و فیبر غذایی مناسبی به بدن برسانند و به این ترتیب جلوی افزایش قند خون شان را در طول روز بگیرند. به‌طور کلی، مصرف آب و میوه‌ها یا سبز‌ی‌های سرشار از آب در روزهای گرم سال باعث پیشگیری از نوسانات قند خون در مبتلایان به دیابت می‌شود. 

 منبع: سایت سلامت