شهرخبر

آنچه باید از اثر عجیب فعالیت روده بر سیستم ایمنی بدانید

آنچه باید از اثر عجیب فعالیت روده بر سیستم ایمنی بدانید

یکی از راه‌های ایجاد پوشش اضافی برای محافظت از سیستم ایمنی بدن‌، استفاده روزانه از پروبیوتیک‌ها است. انتخاب یک پروبیوتیک مناسب، مانند پروبیوتیک کالبر می‌تواند روش ساده‌ای برای کمک به سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن و سلامت روده‌ها باشد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از وب ام دی، یکی از راه‌های ایجاد پوشش اضافی برای محافظت از سیستم ایمنی بدن‌، استفاده روزانه از پروبیوتیک‌ها است.  انتخاب یک پروبیوتیک مناسب، مانند پروبیوتیک کالبر می‌تواند روش ساده‌ای برای کمک به سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن و سلامت روده‌ها باشد.

 

روده‌ حاوی باکتری‌هایی است که  از بدو تولد آنها را به دست می‌آوریم و با گذشت زمان به تعدادشان افزوده می‌شود و به این فرایند کولونیزاسیون‌گفته می‌شود. بسیاری از این باکتری‌ها مفیدند. وظیفه آنها تبدیل فیبر به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، ترکیب برخی ویتامین‌های خاص و حمایت از سیستم ایمنی بدن است. مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است به افزایش تعداد باکتری‌های سودمند کمک کند.

 

پروبیوتیک‌ها بیشتر از سلامت سیستم گوارشی بدن مراقبت می‌کنند. روده‌ها سرشار از باکتری‌هایی هستند که نه تنها در سلامت دستگاه گوارش؛ بلکه در حفظ سلامت کلی بدن نقش اساسی دارند. باکتری‌های روده نیز برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند و این مراقبت‌ نیاز به وجود تعادل سالم بین انواع مختلف باکتری‌های موجود در سیستم گوارش است. هنگامی که تعادل از بین می‌رود، فرد در برابر ریزاندامگان غیرمفید که ممکن است فعال شوند، قرار می‌گیرد و مشکلات جبران‌ناپذیری در بدن ایجاد می‌شود.

 

یکی از راه‌های ایجاد پوشش اضافی برای محافظت از سیستم ایمنی بدن‌، استفاده روزانه از پروبیوتیک‌ها است.  انتخاب یک پروبیوتیک مناسب، مانند پروبیوتیک کالچر (حاوی کشت زنده میکروبی) می‌تواند روش ساده‌ای برای کمک به سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن و سلامت روده‌ها باشد. و سیستم ایمنی بدن و روده‌ها به طور طبیعی متصل به هم هستند. در بدن ما به اندازه سلول‌های انسانی، باکتری وجود دارد. اکثر این باکتری‌ها در سیستم گوارش یافت می‌شوند و نقش مهمی در سلامت دارند. و دلیل آن این است که ۷۰٪ سیستم ایمنی بدن با باکتری‌های روده در ارتباط است.

 

تغذیه روزانه موجب ورود باکتری‌ها به بدن می‌شود. همچنین رژیم‌غذایی به متعادل نگه داشتن اکوسیستم موجود در میکروبیوم روده کمک می‌کند. با این وجود، عواملی مانند استرس، سبک زندگی، داروها و انتخاب‌ نامناسب رژیم غذایی به راحتی موجب می‌شوند تا روده میزبان باکتری‌های غیرمفید نسبت به باکتری‌های مفید شود. و همچنین گاهی منجر به مشکلات گوارشی می‌شود و حتی اثبات شده است که بر روی وزن و روحیه فرد نیز تاثیر می‌گذارد. پروبیوتیک‌ها به تقویت تعادل باکتری‌ها در سیستم ایمنی بدن نیاز دارند.

 

یکی از راه‌های محافظت از میکروبیوم روده در برابر عدم تعادل روزانه، استفاده از پروبیوتیک‌ها است. پروبیوتیک‌ها ریزاندامگان (میکروارگانیسم‌های) زنده‌ای هستند که اگر به مقدار کافی تجویز شوند، از فواید سلامتی بسیاری برای میزبان برخوردارند. ساده‌ترین راه گنجاندن پروبیوتیک‌ها در رژیم سلامتی، انتخاب یک مکمل باکیفیت است. غذاهای تخمیری و غنی شده منبع باکتری‌های زنده هستند اما معمولاً منبع پروبیوتیک‌ نیستند. مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است شامل یک نوع خاص باکتری یا ترکیبی از باکتری‌ها باشد. برخی از پروبیوتیک‌ها فرمولاسیون منحصر به فردی دارند که به طور خاص از سیستم ایمنی بدن مراقبت‌ و دفاع می‌کنند.

 

 این فرمولاسیون و اینکه آیا برای کودکان یا بزرگسالان است، تعیین خواهد کرد که چند میکروارگانیسم زنده و فعال در یک بسته‌بندی وعده‌غذایی موجود است. این تعداد معمولاً به صورت سی‌اف‌یو یا واحدهای تشکیل‌دهنده کلونی نشان داده می‌شوند. مکمل‌هایی را انتخاب کنید که بر اساس شواهد بالینی و نیازهای فرد، حاوی مقدار مناسب سی‌اف‌یو باشند. همیشه اینطور نیست و گاهی ممکن است بی‌تاثیر هم نباشد.

 

پروبیوتیکی را انتخاب کنید که ثابت شده از سیستم ایمنی بدنتان محافظت می‌کند.

 

انواع مختلفی از پروبیوتیک‌ها موجود است. به عنوان مثال، یک نوع باکتری که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، لاکتوباسیلوس است اما بیش از ۱۲۰گونه لاکتوباسیلوس وجود دارد. به همین دلیل جستجوی مکمل‌ها از نظر بالینی مورد مطالعه قرار گرفته و اثربخشی آنها نیز بسیار مهم است.

 

سیستم متعادل روده سالم دارای اکوسیستم متنوع و متعادلی از باکتری‌هاست. باکتری‌های روده مستقیماً در مراقبت‌ از سیستم ایمنی بدن نقش دارند. شواهد نشان می‌دهد حداقل ۷۰٪ سلول‌های سیستم ایمنی با باکتری‌های موجود در روده کار می‌کنند.

 

 سیستم ایمنی بدن و باکتری‌های روده برای کار با یکدیگر ساخته شده و تکامل یافته‌اند. بدن ما طی هزاران سال با پیچیدگی باکتری‌های روده، رابطه‌ای پیچیده و مفید ایجاد کرده است. وقتی تعادل باکتری‌های روده از بین می‌رود، می‌تواند قسمت‌هایی از سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 تنظیم کننده عالی بافت لنفاوی مرتبط با روده، بزرگترین اندام ایمنی بدن است که نقش اساسی در تنظیم واکنش سیستم ایمنی بدن به تهدیدهای احتمالی را دارد.

 

پروبیوتیک‌ها از روده و سلامت سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کنند. انتخاب انواع مناسب پروبیوتیک، مانند موارد موجود در پروبیوتیک‌های حاوی کشت زنده، می‌تواند روشی ساده برای کمک به بدن در حمایت از سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی خانواده باشد. 

منبع: سایت سلامت