شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیستان#ملک#بلوچستان#کرونا

ملک فاضلی در گفت‌وگو با سلام نو مطرح کرد:

چرا کرونا در سیستان بلوچستان کنترل نشد؟ / از صفر بودن امکانات پایه سلامت تا عدم تناسب حجم تدابیر و عمق فاجعه

ملک فاضلی در پاسخ به این پرسش که آیا آنطور که برخی مسئولین گفته‌اند تدابیر لازم در استان دیده نشده گفت: متاسفانه حجم تدابیر و فاجعه با هم تناسب ندارد و وقتی حجم تدابیر و عمق فاجعه هماهنگ نباشد باید گفت که تدابیر ناقص است و قابل پذیرش نیست.

چرا کرونا در سیستان بلوچستان کنترل نشد؟ / از صفر بودن امکانات پایه سلامت تا عدم تناسب  حجم تدابیر و عمق فاجعه

سلام نو سرویس اجتماعی: اوضاع در سیستان و بلوچستان بحرانی است؛ این خلاصه تمام خبرهایی است که این استان به گوش می‌رسد. تعطیلی‌های کرونایی به سیستان و بلوچستان برگشته و نرخ مرگ‌و میر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس در تذکر به وزیر بهداشت گفت: لازم نیست تجهیزات فنی به هند ببرید تا به مهار کرونا در این کشور کمک شود، سری به استان سیستان و بلوچستان بزنید و با این ویروس در شرق کشور مبارزه کنید.

معین الدین سعیدی، نماینده چابهار نیز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت ناخوشایند سیستان و بلوچستان گفت:  ما در حال رو به رو شدن با یک فاجعه انسانی هستیم؛ و در چنین شرایطی حضرات وزارت بهداشت به جای فرافکنی و فرار به جلو باید پاسخگو باشند و بگویند که چرا روند واکسیناسیون کشور در این وضعیت قرار دارد و کند است.

اما چه شد که سیستان و بلوچستان به چنین وضعی دچار شد؟ آیا پای ویروس هندی و مسافران هندی در میان است یا مشکل جای دیگری است؟

ملک فاضلی، رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و نماینده مردم  سراوان، سیب، سوران و مهرستان در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به امکانات پایه‌ای ضعیف سیستان و بلوچستان، تاکید کرد که حجم تدابیر اتخاذ شده از سوی مسئولین و عمق فاجعه رخ داده با هم تناسب ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به توسعه نیافته بودن سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان استانی خاص است که اکنون وضعیت خاصی دارد. متاسفانه این استان در طول زمان آن طور که شایسته است در هیچ کدام از بخش‌ها توسعه نیافته است.

وی ادامه داد: در این میان بخش سلامت هم یکی از این بخش‌ها است که با دیگر بخش‌ها درگیر است. این جا سلامت به معنا آب و راه مناسب و امکانت درمانی خوب است؛ خوب اینجا به معنای امکاناتی معقول بر مبنای میانگین امکانات کشور است. متاسفانه سیستان و بلوچستان از این نظر در مکان ۳۱ام کشور قرار دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان این که هر جایی که ناتوان‌تر باشد در برابر بیماری‌ها نیز ناتوان‌تر است گفت: این ناتوانی تنها مخصوص کرونا نیست و بیماری‌های مختلفی مثل بیماری‌های روده‌ای و انگلی را نیز شامل می‌شد یا می‌شود. در این شرایط این استان به سیستم بهداشتی هوشیاری و توانمندی نیاز دارد که بتواند اینجا به عنوان یک سد مقاوم برای مملکت عمل بکند وگرنه عوارض این مسائل می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند. آن چنان که شاهد هستیم تا همینجا هم غفلفت درباره کرونا عوارضی را به وجود آورده که ما هنوز به آن مبتلا هستیم.

وی با اشاره به دلیل عدم کنترل مناسب کرونا در این استان گفت: اگر تا امروز کرونا به طور مناسب در سیستان و بلوچستان کنترل نشده به دلیل عدم هماهنگی بین بخشی بود که باید توسط ستاد کرونا و رییس جمهور شکل می‌گرفت که نگرفت. متاسفانه این تدابیر اتخاذ نشد و ما اکنون شاهد پیک پنجم کرونا در کشور هستیم.

چرا کرونا در سیستان بلوچستان کنترل نشد؟ / از صفر بودن امکانات پایه سلامت تا عدم تناسب  حجم تدابیر و عمق فاجعه

ملک فاضلی در پاسخ به این پرسش که آیا آنطور که برخی مسئولین گفته‌اند تدابیر لازم در استان دیده نشده گفت: تدابیر اندیشیده شده؛ اما حجم فاجعه چگونه است؟ متاسفانه حجم تدابیر و فاجعه با هم تناسب ندارد و وقتی حجم تدابیر و عمق فاجعه هماهنگ نباشد باید گفت که تدابیر ناقص است و قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: من آقای دکتر نمکی را به عنوان یک آدم توانمد و متخصص، به خصوص در حوزه بهداشت، که علم کافی هم دارد می‌شناسم. با این همه بخش بهداشت یک هماهنگی بین بخشی می‌خواهد و ستاد کرونا هم برای همین هماهنگی بین‌بخشی ایجاد شده است. به خصوص در بیماری‌های واگیری مثل کرونا ما به هماهنگی‌های بین بخشی نیاز داریم تا تمام نیازهای جامعه تامین شود.

این نماینده مجلس با اشاره به بخشی از این عدم هماهنگی‌ها افزود: شما نگاه کنید ما از یک طرف عدم تجمع نیاز داریم و از سوی دیگر به علت مسائل عقیدتی باید بعضی مراسم‌ها را برگزار کنیم. از طرف دیگر در ماه گذشته دو انتخابات در کشور داشتیم که باید برگزار می‌شد و متاسفانه در هر دو انتخابات در زمان تبلیغات پروتکل‌ها رعایت نشد.

وی مشکل اساسی سیستان و بلوچستان را صفر بودن امکانات پایه سلامت در این استان دانست و گفت: جایی تبدیل به شهرستان شده، اما یک ونتیلاتور ندارد. این در حالی است که یک شهرستان کوچک نزدیک پایخت که به چند بیمارستان نزدیک است امکاناتی ۵ برابر حوزه انتخابیه من با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: متاسفانه وقتی به مراکز بهداشتی می‌روم می‌بینم که امروز در بسیاری از موارد امکانات بهداشتی دوران مدیریت من ۵ برابر امکانات و تجهیزات بهداشتی فعلی بود. در آن زمان ما ۳۰ روز در ماه در روستا دارو داشتیم، اما این عدد حالا به ۵ روز در ماه رسیده است.

وی با اشاره به مشکل کمبود پزشک گفت: ما در مناطق صفر مرکز عملا پزشک نداریم. وقتی پزشک منطقه صفر مرزی درآمدی هم اندازه یک پزشک در اصفهان دارد و پزشک ساکن اصفهان درآمد نقد دارد و پزشک منطقه مرز درآمدش را چهار ماه بعد می‌گیرد به طور طبیعی پزشک در منطقه صفر مرزی ماندگار نخواهد بود.

ملک فاضلی با اشاره به تاثیر کمبود امکانات در مهار کرونا گفت: در چنین شرایطی شاید شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان هم اندازه تهران باشد، اما به دلیل نبود امکانات مناسب درصد مرگ و میر بسیار بیشتر است. ما امروز در استان شاهد بحران خاص هستیم و آن چه شنیده می‌شود بر این مبنا است. یا از طرف دیگر در بعضی از شهرستان‌ها پراکندگی جمعیت بالا و شیوع کرونا کمتر است، ولی به دلیل کمبود امکانات آسیب پذیری و مرگ و میر بیشتر است.

چرا کرونا در سیستان بلوچستان کنترل نشد؟ / از صفر بودن امکانات پایه سلامت تا عدم تناسب  حجم تدابیر و عمق فاجعه

وی با تاکید بر این مسئله که  نیاز به توجه خاصی به سیستان و بلوچستان و جبران مافت است گفت: حوزه انتخابیه من با ۵۰۰ هزار جمعیت با اولین خدمات MRI ۳۵۰ کیلومتر فاصله است، در نتیجه مریض سراوانی برای یک MRI به سمت زاهدان حرکت می‌کند و در این مسیر می‌تواند با مشکلات بسیاری مواجه شود.

این نماینده مجلس در واکنش به این بحث که بحران امروز استان محصول مسافران هندی است گفت: بحث این که ویروس دلتا است و از هند آمده چندان نباید ما را منحرف کند. ورود ویروس از هند به سیستان و بلوچستان ساده نیست چون پاکستان به دلیل مشکلات سیاسی به سادگی اجازه گذشتن هندی‌ها از مرز خود را نمی‌دهد. مسئله دیگر این است که ما بدون نیاز به ورود ویروس هندی می‌توانیم شاهد جهش کرونا در استان باشیم؛ جشی که شبیه ویروس هندی هم باشد. در هر جایی که کرونا باشد می‌تواند جهش شکل بگیرد.

وی با تقدیر از فداکاری بخش سلامت افزود: بخش سلامت، به خصوص کادر پزشکی، پرستاری و خدمه تا امروز جانانه زحمت کشیده‌اند و نباید این مسئله را انکار و فراموش کرد. ما امیدواریم با توجه به نظر خاص رهبری روی بحران کرونا طوری برنامه ریزی شود که بحران به زودی مهار شود. متاسفانه توجهی که مسئولان سطح یک نظام به سیستان و بلوچستان دارند توسط کارگزاران چندان مدنظر قرار نگرفته است، ما امیدواریم این مسئله تصحیح شود.

ملک فاضلی با اشاره به آمار وزارت بهداشت گفت: در حدود ۳۰ سال پیش سروان یک از بهترین شبکه‌های بهداشت و درمان را در سطح کشور داشت. شاخص مرگ و میر کودکان (IMR) در سال ۱۳۶۱ که من شبکه بهداشت و درمان را تحویل گرفتم ۳۰۰ در ۱۰۰۰ بود، اما در سال ۱۳۷۰ این عدد به ۱۶ در ۱۰۰۰ رسید. این در حالی بود که در همان زمان این عدد در تهران دو برابر بود. پس ما می‌بینیم که در سیستان و بلوچستان هم می‌شود کار کرد و شرایط را بهبود داد.