شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#بغداد#منابع

تکاپوی انتخاباتی تیم نخست‌وزیر عراق با شعارهای لیبرالی

تکاپوی انتخاباتی تیم نخست‌وزیر عراق با شعارهای لیبرالی

منابع نزدیک به دفتر نخست وزیری عراق خبر دادند که سه نفر از اعضای تیم وی، با فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و رهبران جنبش اعتراضی حاضر در بغداد و استانهای مرکزی و جنوبی این کشور دیدارهای انتخاباتی داشتند.

به گزارش مشرق، شماری از مستشاران و اعضای تیم مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، تحرکات سیاسی خود را برای مشارکت در انتخابات این کشور آغاز کرده‌اند؛ انتخاباتی که قرار است ۱۸ مهر ماه برگزار شود.

منابع نزدیک به دفتر الکاظمی به روزنامه العرب جدید گفتند: «سه نفر از اعضای تیم الکاظمی، با فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و رهبران جنبش اعتراضی حاضر در بغداد و استانهای مرکزی و جنوبی این کشور در حال هماهنگی هستند».

این منابع خبر دادند، هدف این افراد، ایجاد گروههای جدیدی است که شعارهای لیبرالی و لائیک سر می‌دهند و قصد دارند جوانان و افراد سرشناس بغداد و سایر استانهایی را به سمت خود جذب کنند که در آن اعتراضات مردمی صورت گرفته بود.

«مصطفی القیسی» فعال حاضر در اعتراضات بغداد تأکید کرد، طی هفته‌های گذشته، روزنامه‌نگاران و فعالان برای شرکت در نشستهایی که در منطقه سبز برگزار شد، دعوت شدند، ولی فعالان معترض شدند که این منطقه، یک منطقه دولتی است و باید تلاش مستشاران به سود ملت عراق باشد، نه صرفا برگزاری دیدارهای حزبی و سیاسی.

القیسی در عین حال گفت که شرط مشارکت سیاسی تیم الکاظمی این است که از اموال حکومتی برای فعالیتهای سیاسی استفاده نکنند.

«علی الحسناوی» عضو هماهنگ کننده تظاهراتهای «الهارثة» در استان بصره هم خبر داد که برخی از فعالان این استان، در پی جذب نخبگان هستند و «کاظم السهلانی» مشاور الکاظمی این مسئولیت را بر عهده دارد.

«رزاق الحیدری» از رهبران ائتلاف الفتح هم گفت: «دولت برخی از کسانی را که به پستهای مستشاری مهم رسیده‌اند، اغوا کرده است؛ به ویژه کسانی که در نهادهای جامعه مدنی فعال هستند و افرادی مانند روزنامه‌نگاران و اساتید دانشگاه. لذا تشکیل گروههای سیاسی جدید، یک مسئله قابل پیش‌بینی است».

الحیدری در عین حال تأکید کرد: «نمی‌توان پذیرفت که این گروهها به تریبونهای جدیدی برای چپاول مردم عراق و سوء استفاده از تمکن مالی آنان بدل شود».

وی از کمیساریای انتخابات خواست که این افراد را به خاطر منابع مالی بازخواست کنند؛ «به ویژه اینکه برخی از این افراد، پیش از آغاز به کار دولت الکاظمی، هیچ چیزی نداشتند».

این در حالی است که الکاظمی اخیرا مدعی شد که نمی‌خواهد در انتخابات شرکت کند و قصد ندارد «برای تحقق اهداف سیاسی، رقابت انتخاباتی کند».

منبع: فارس