شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت اطلاعات#جدید#قوه قضاییه
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای؛ از نمایندگی قوه قضاییه در وزارت اطلاعات تا ریاست قوه قضاییه/ رئیس جدید قوه قضاییه را بیشتر بشناسیم

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای؛ از نمایندگی قوه قضاییه در وزارت اطلاعات تا ریاست قوه قضاییه/ رئیس جدید قوه قضاییه را بیشتر بشناسیم

رسیدگی و مدیریت به همه جوانب و اطراف پرونده ها در کنار توجه و تدبیر ویژه در مبانی حقوقی از ویژگی‌های رسیدگی‌های قضایی قاضی القضات کشور است.

اعتمادآنلاین| رئیس جدید قوه قضاییه متولد 1335 در روستای اژیه واقع در "بخش جلگه" از توابع اصفهان است؛ این روستا در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به شهر می­شود.

 

غلامحسین محسنی اژه‌ای در این روستا در خانه‌ای که پدری کشاورز و مادری خانه‌دار با 7 فرزند، 4 دختر و 3 پسر درآن زندگی می­کردند، در فضایی آکنده از عشق و ارادت به ائمه اطهار و پایبندی کامل به شعائر دینی، رشد و نو می‌یابد.

 

پدر غلامحسین محسنی اژه ای معروف به شیخ اسماعیل در کنار کشاورزی، فردی اهل مطالعه، آشنا با علوم اسلامی کتب و نشریات اسلامی و در ارتباط مداوم با روحانیون معتمد مردم، جزو فعالین مجالس مذهبی و اهل بیت علیهم السلام و همچنین سخنران محافل و مجالس مذهبی بود.

 

وی از پیش از انقلاب اسلامی از مقلدین امام خمینی(ره) محسوب می­شد در هشت سال دفاع مقدس به دفعات در  جبهه های دفاع از میهن اسلامی نیز حضور داشت.

 

زندگی روستایی، از غلامحسین محسنی اژه ای شخصیتی فعال و پویا و متکی به نفس و در عین حال ساده و صمیمی می‌سازد؛ بطوری که چنین وجوهی از شخصیت وی، بعدها در دوران عالی‌ترین مسئولیت­های قضایی، در سادگی و بی‌پیرایگی او در مجالست با همکاران نمود می‌یابد و از یک مدیر عالی قضایی، چهره‌ای صمیمی، مردمی و رسانه‌ای می‌سازد که تبلور آن در مقام سخنگویی دستگاه قضایی و ارتباط و معاشرت با اهالی رسانه و طیف های مختلف از جمله دانشجویان متجلی می­شود.

 

 غلامحسین در حالی که دوران نوجوانی را سپری میکند در سن 16 سالگی به تشویق پدر که ارادتی تام به ساحت ائمه معصومین(ع) داشت و همینطور توصیه خاص حجت الاسلام و المسلمین سید حسن بهشتی نژاد امام جمعه موقت اصفهان ، به تحصیل علوم دینی روی می‌آورد و در حوزه علمیه اصفهان به تحصیل مشغول می­شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین بهشتی نژاد در 21 رمضان سال 1400 قمری ( سوم مرداد سال 60)  توسط تروریست های گروهک منافقین به همراه فرزند 10 ساله اش در منزل مسکونی خود ترور و به شهادت رسید.

 

غلامحسین محسنی اژه ای بعد از مدتی برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم می‌رود و در مدرسه حقانی که یکی از پایگاههای مهم مبارزه با رژیم طاغوت و مورد توجه شهید بهشتی بوده است، به علم اندوزی می‌پردازد و در این مسیر با چهره‌های شاخص انقلاب از جمله معمار نظام قضایی انقلاب اسلامی، "شهید قدوسی" آشنا می‌شود.

حضور وی در کانون مبارزات روحانیت علیه رژیم سمتشاهی در دوران طلبگی ادامه دارد؛ بطوریکه در زمان یکی از حملات رژیم ستمشاهی به مدرسه فیضیه در سال 54، وی که طلبه‌ای جوان و انقلابی است، در این مدرسه حضور دارد و آن صحنه‌های خوفناک و جنایت‌بار را از نزدیک مشاهده می­کند، و در همین سال یک بار هم دستگیر میشود.

 

در 20 سالگی و در عنفوان جوانی، وقتی او هنوز دوران طلبگی را طی می­کند، دو سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با دختری که در خانواده‌ای روحانی رشد و نمو یافته بود، ازدواج می­کند که حاصل آن 4 فرزند، یک دختر و 3 پسر است.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی غلامحسین محسنی اژه‌ای در اواخر سال 58 به توصیه و دعوت شهید قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به کار می شود.

 

اقدامات موثر و دقیق قضائی  اژه ای در این سال­ها باعث شد وی در سال 64 به عنوان نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات معرفی شود که جایگاهی مهم و حساس محسوب می­شود.

 

در روند فعالیت­های قضایی، غلامحسین محسنی اژه‌ای پرونده های سنگین وپیچیده ای از صاحب منصبان و دانه درشت ها را پیگیری کرده  که از آن جمله می توان به پرونده فاضل خداد، غلامحسین کرباسچی و مهدی هاشمی اشاره کرد.

 

رسیدگی و مدیریت  به همه جوانب و اطراف پرونده ها در کنار توجه و تدبیر ویژه در مبانی حقوقی از ویژگی های رسیدگی های قضایی قاضی القضات کشور است.

 

وی در سال 1365 عهده‌دار پرونده سنگین"مهدی هاشمی" می­شود که علاوه بر طولانی بودن جریان رسیدگی و پیچیدگی پرونده، فشارهای سنگین سیاسی از سوی دفتر آقای منتظری که در آن هنگام منصب قائم مقام رهبری را داشته نیز بر او کارساز نمیشود و روند رسیدگی به پرونده را تحت تاثیر قرار نمی­دهد.

 

پرونده فاضل خداداد، عرصه دیگری از فعالیت­های قضایی رئیس جدید قوه قضاییه در دهه 70 است. این پرونده به دلیل آنکه در زمان خودش بزرگترین پرونده مفاسد اقتصادی محسوب میشده و بازتاب رسانه‌ای و اجتماعی بسیار گسترده‌ای دارد و از سوی دیگر بدلیل آنکه جریان دادگاه آن از رسانه ملی نیز پخش می­شود حساسیت بالایی دارد و با صدور شجاعانه اولین حکم قاطع برای یک مفسد رانت­خوار اقتصادی، وجهه مبارزه با فساد را به کارنامه غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌افزاید.

 

پرونده کرباسچی، شهردار اسبق تهران نیز از جمله پرونده‌های بسیار سنگین محول شده به اژه‌ای است که بدلیل فعال نبودن دادسراها در آن مقطع و فقدان کیفرخواست، نقش قاضی در آن بسیار پررنگ بوده است.

 

 پخش سراسری جریان آن دادگاه از رسانه ملی، علاوه بر صفت ضد فساد بودن، چهره‌ یک قاضیِ مسلط، دقیق، خوش‌بیان و آگاه از غلامحسین محسنی اژه‌ای را در اذهان عمومی شکل می­دهد مدیریت و قضاوت در مورد دهها پرونده مهم و کلان حساس ملی در امتداد اقدامات قاضی القضات کشور قرار داشته است.

 

محسنی اژه‌ای در دولت نهم به عنوان وزیر اطلاعات انجام وظیفه می­کند که نهایتا پس از اختلاف نظر با رییس جمهور وقت بر سر موضوع اطاعت از ولایت و همچنین یکی از نزدیکان رئیس جمهور، به این مسئولیت پایان داده می­شود.

 

سمت‌های مختلفی همچون مسئولیت دادسرای امور اقتصادی تهران، مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، دادستان کل ویژه روحانیت، دادستان کل کشور، معاونت اول قوه قضاییه، سخنگوی دستگاه قضا و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام در کارنامه رئیس جدید قوه قضاییه دیده می­شود.

 

گفتنی است رئیس جدید قوه قضاییه سال­ها به عنوان دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات که مجتهد بودن لازمه داشتن مسوولیت در این مناصب است فعالیت داشته است

 وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل نیز هست تا این دو درجه علمی از وی شخصیتی ویژه در علوم حوزوی و دانشگاهی بسازد.

 

اژه ای از سال 85 عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

 

همچنین تحصیلات دانشگاهی و توجه ویژه به اهمیت افکار عمومی و نخبگانی جامعه باعث شده که اژه ای حضور در مجامع و نشست‌های ویژه دانشجویان را در هر فرصتی مغتنم شمرده و ارتباطی گسترده و وثیق با بدنه دانشگاهی و دانشجویی کشور داشته باشد.

 

بیان رئیس جدید قوه قضاییه در تبیین مسائل، رویکردها و رخدادهای قضایی برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور، آن هم در دورانی که قوه قضاییه بوسیله رسانه‌های معاند در معرض اتهامات واهی قرار گرفته و کمتر کسی تن به حضور در مجامع دانشجویی  میداد،  دانشجویانی که در نشست‌های وی حضور داشته‌اند، وی را از جنس خود و همدل و همداستان با دغدغه‌های عدالت خواهانه خویش توصیف می­کنند.

 

بصیرت، دانش عمیق حقوقی در ابعاد حوزوی و دانشگاهی، تجربه طولانی در دستگاه قضائی و شناخت کامل از ساختار و نقاط قوت و ضعف این مجموعه، بیان گویا و رسا، شناخت دقیق جریان­های اجتماعی و سیاسی کشور و روحیه مردمی و اجتماعی غلامحسین محسنی اژه‌ای وی را در قامت رئیسی تحول خواه و مدیری جهادی برای قوه قضاییه مطرح کرده که قادر خواهد بود مسیر اصلاحات قضائی را با قوت ادامه دهد.