شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق

پنجره مهر؛

تصاویری از ساعات اولیه آزادسازی مهران

تصاویری از ساعات اولیه آزادسازی مهران

ایلا-دهم تیرماه ۱۳۶۵ بود که شهر ایثار و مقاومت، مهران قهرمان، با رشادت وجانفشانی رزمندگان اسلام در عملیات کربلای یک از چنگال رژیم بعث عراق آزاد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دهم تیرماه سال ۶۵ سالروز عملیات کربلای یک، روزی درخشان در تاریخ دفاع مقدس است که تمام معادلات رژیم بعث را بر هم زد و مهران قهرمان آزاد شد.

روزی که مهران قهرمان طی ۱۰ روز نبرد سخت و در عملیات غرور آفرین کربلای یک در سال ۱۳۶۵ با جانفشانی رزمندگان اسلام از لوث وجود دشمن بعثی آزاد شد.

ارتش متجاوز رژیم بعث عراق پس از ناکامی در بازپس‌گیری فاو از رزمندگان ایرانی و برای جلوگیری از حملات گسترده ایران، در پی حملات متعدد در غرب کشور، شهر مهران را به تصرف درآورد و با هیاهو آن را به رخ جهانیان کشید.

عراقی‌ها جشن گرفتند و گفتند نیروهای طلایی صدام در عملیات خونخواهی قهرمانانه مهران را فتح کردند. سرباز عراقی رادیو با چنان آب و تابی خبر فتح مهران را اعلام کرد که گویا تهران را فتح کرده‌اند.

صدام اعلام کرد مهران مهریه فاو است و تا زمانی که ایران در فاو است، آن‌ها هم محکم و استوار در مهران خواهند ماند.

بنا بر ضرورت مقابله با استراتژی «دفاع متحرک» عراق به عنوان رویکردی جدید از سوی دشمن که بنا بر آن قصد داشت از لاک تدافعی به در آمده و برای مقابله فعال با ایران بار دیگر تصرف مناطقی از خاک کشور را آغاز کند، عملیات کربلای یک و آزادسازی شهر مهران در ساعت ۲۲:۳۰ شب دهم تیرماه ۱۳۶۵ با هدف بازپس‌گیری مهران و تصرف ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان و با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی آغاز شد.

در این عملیات که با لبیک به درخواست امام راحل (ره) مبنی بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر مهران، تنها ۴۵ روز پس از اشغال مهران انجام گرفت، رزمندگان اسلام با رعایت اصل غافلگیری و با سرعت عمل، پس از پشت سرگذاشتن موانع ایذایی و میدان‌های مین به مواضع دشمن وارد شدند.

مقر تیپ‌های پیاده ارتش متجاوز صدام به سرعت در هم شکست و ۱۷۵ کیلومتر مربع از زمین‌های تحت اشغال آزاد شد.

عملیات غرور آفرین کربلای یک، برگ زرین دیگری بر دفتر مقاومت مردم ایران افزود و طومار استراتژی «دفاع متحرک» رژیم بعث و حامیان بین المللی او را در هم پیچید.