شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#وزیر دفاع
مرگ معمار جنگ عراق/ دونالد رامسفلد که بود؟

مرگ معمار جنگ عراق/ دونالد رامسفلد که بود؟

دونالد رامسفلد وزیر دفاع دولت‌های فورد و جورج بوش پسر و از طراحان اصلی حمله به عراق، امروز در 88 سالگی از دنیا رفت. ️خانواده آقای رامسفلد در بیانیه‌ای مرگ او را مرگ یک خدمتگزار آمریکا که برای شش دهه برای اعتلای این کشور کار کرده توصیف کرده‌اند.

اعتمادآنلاین| «وزیر سئوال کرد آیا [موقعیت به دست‌آمده از حمله‌ به برج‌های دوقلو] برای زدنِ هم‌زمان ص.ح هم کافی است؟ نه فقط برای زدنِ ا.ب.ل» استیو کامبون روز 11 سپتامبر و ساعاتی پس از حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی، داشت این جملات را سریع یادداشت‌ می‌کرد. آن زمان او دستیار دونالد رامسفلد بود و منظور از «وزیر» هم رامسفلد بود. «ا.ب.ل» و «ص.ح» مخفف نام‌های اسامه بن‌لادن و صدام حسین بودند. 

 

به گزارش روزآروز، تنها ساعاتی پس از حملات 11 سپتامبر، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع دولت بوش، در پنتاگون با ژنرال نیروی هوایی ریچارد مایرز که آن زمان نایب رئیس ستاد مشترک ارتش بود دیدار کرد. یادداشت‌های این دیدار (صفحات 334 و 335 گزارش کمیسیون 11سپتامبر) نشان می‌دهد که دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا در این ساعت‌ها حتی پیش از آن که کسی مسئولیت حملات یازده سپتامبر را به عهده بگیرد می‌دانست که می‌تواند از این حادثه برای حمله به عراق استفاده کند.

 

روز چهارشنبه، 10 تیرماه 1400، دونالد رامسفلد وزیر دفاع دولت‌های فورد و جورج بوش پسر و از طراحان اصلی حمله به عراق، امروز در 88 سالگی از دنیا رفت. ️خانواده آقای رامسفلد در بیانیه‌ای مرگ او را مرگ یک خدمتگزار آمریکا که برای شش دهه برای اعتلای این کشور کار کرده توصیف کرده‌اند.

 

طرفداران جنبش ضدجنگ برای سال‌ها از جدی‌ترین منتقدان ایده رامسفلد برای حمله به عراق، و خواهان محاکمه وی به اتهام اقدام به جنایت جنگی بودند.

 

دونالد رامسفلد در جوانی عضو نیروهای مسلح آمریکا بود. در دولت فورد به مقام وزارت دفاع رسید تا نام خود را در تاریخ به عنوان جوان‌ترین وزیر دفاع آمریکا ثبت کند. بعداً در سال 2001 و در دولت جورج بوش پسر بار دیگر وزیر دفاع آمریکا شد تا این بار کهنسال‌ترین آمریکایی باشد که مسئولیت وزارت دفاع را به عهده می‌گیرد.

 

رامسفلد در دانشگاه پرینستون درس خوانده بود، ورزشکار بود و همچنین خلبان جنگنده‌ای در جنگ کره. وقتی در سال 1957 به واشنگتن رفت، جوانکی خوش‌بر-و-رو و با اعتمادبه‌نفس به نظر می‌رسید که از غرب میانه آمریکا آمده بود و می‌توانست ماموریت‌های بزرگ را به‌خوبی انجام دهد. برای تعدادی از سناتورها کار کرد و بعد خودش چهار دوره نماینده کنگره شد. 

 

برای چهار رئیس‌جمهور کار کرد، تقریباً هر کاری. از فعالیت در «دفتر فرصت اقتصادی» و سفارت در سازمان معاهده آتلانتیک شمالی در دولت نیکسون تا رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دوران جرالد فورد. مابین دو دوره وزارتش در وزارت دفاع، نماینده ویژه دونالد ریگان در خاورمیانه بود و در همین دوران بود که مقام مدیر اجرایی شرکت‌های دارویی، الکترونیکی و بیوتکنولوژیک، ثروتی هم به‌هم زد. 

 

رامسفلد در مقام وزیر دفاع دولت بوش، امیدوار بود که سازمان کهنه نظامی آمریکا را مدرنیزه کند؛ قصدش کاهش بوروکراسی پنتاگون و توسعه چتر دفاعیِ موشکی بود. این را هم مدنظر داشت که نیروهای نظامی آمریکا را به لحاظ تحرک، سریع‌تر و کوچک‌تر و مرگ‌آورتر کند که بتوانند راحت‌تر در سراسر جهان حرکت کنند. اما همه این رویا در روز 11 سپتامبر به فراموشی سپرده شد.

 

آن روز در حالی که جورج بوش در حال انتقال از مدرسه‌ای در فلوریدا به مکانی امن در لوئیزیانا بود، کار عملاً دست رامسفلد و دوست قدیمی‌اش دیک چنی بود. 

 

رامسفلد از دوستان بسیار نزدیک دیک چنی، معاون اول جرج بوش پسر، و همینطور از نزدیکان محافل جنگ‌طلب آمریکایی در واشنگتن بود، علاقه او به وارد کردن آمریکا به جنگ به هر قیمت ممکن در همان یادداشت‌هایی که در ساعت‌های اولیه حمله به آمریکا در یازده سپتامبر ثبت شده روشن است، هر چند سال‌ها بعد در یک مستند تلویزیونی مدارکی منتشر شد که نشان می‌داد رامسفلد بسیار جدی به دنبال هر بهانه‌ای برای آغاز جنگ با عراق بوده است.

 

جنگ آمریکا در عراق با بهانه کنترل سلاح‌های کشتار جمعی صدام آغاز شد اما بعد‌ها روشن شد این سلاح‌ها هرگز وجود نداشتند و دولت‌های آمریکا و انگلیس که در یک تفاهم اقدام به حمله به عراق کردند، می‌دانستند این سلاح‌ها وجود خارجی ندارند. 

 

جنگ آمریکا در عراق موجب مرگ بیش از 40 هزار عراقی شد. 700 میلیارد دلار هزینه به آمریکا تحمیل کرد، دست‌کم چهار هزار و 400 نفر از شهروندان آمریکا در این جنگ کشته شدند. 

 

رامسفلد در طول دوران وزارت خود در دولت جورج بوش پسر به عنوان قویترین وزیر دفاع آمریکا از زمان جنگ ویتنام تا دوران معاصر شناخته می‌شد با این وجود فعالان ضدجنگ و مخالفان درگیری‌های نظامی خارج از مرزهای آمریکا و همین‌طور فعالان حقوق‌بشر مداوماً برای رامسفلد دردسرهای جدی ایجاد می‌کردند که در نهایت منجر به برکناری رامسفلد از پست وزارت دفاع در سال 2006 شد.

 

با وجود اینکه فعالان ضدجنگ خواهان محاکمه رامسفلد به اتهام درگیری در جنایت جنگی در جریان حمله نیروهای آمریکایی به خاک عراق بودند، رامسفلد در سخنرانی پایان دوران وزارتش در پنتاگون تاکید کرد که این جنگ در عراق ضروری و حذف صدام حسین از طریق جنگ لازم بوده است. او همچنین در این سخنرانی تاکید کرد که خروج آمریکا از عراق به صلاح این کشور و همینطور صلح جهانی نخواهد بود.

 

رامسفلد هرگز بابت وارد کردن آمریکا به جنگ عراق و همینطور نقش خود در طراحی جنگ افغانستان محاکمه نشد. او در کتاب خاطرات خود با عنوان «دانستن نادانسته‌ها» که در سال 2011 منتشر شده است بار دیگر تاکید کرده که حذف صدام از طریق جنگ اقدام درستی بود و منجر به امنیت بیشتر آمریکا خاورمیانه و تمام جهان شده است.

 

در سال 2013 از زندگی رامسفلد مستندی به نام مرد ناشناخته ساخته شده است که بخشی از آن به مسئله تاکید رامسفلد بر جنگ عراق اختصاص دارد.

 

رامسفلد بعد از بازنشستگی جوایز متعددی از انجمن‌ها و بنیاد‌های خصوصی و لابی‌های سیاسی واشنگتن دریافت کرد که احتمالا مهمترین آنها جایزه دفاع از قانون اساسی است که در سال 2011 به او اهدا شد. او علاوه بر انتشار کتاب خاطرات و همین طور نظارت بر مستندی که در مورد زندگی‌اش ساخته شد، یک بازی موبایلی هم منتشر کرد که عواید آن به یک خیریه اختصاص داده شد.

سخنگوی خانواده‌ی رامسفلد علت مرگ او در سن 88 سالگی را یک اختلال خونی اعلام کرده که منجر به از کار افتادن ارگان های بدن شده است.