شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس

فرار انگلیس از پاسخگویی/سرنوشت جان 66 کودک فلسطینی چه شد؟

دولت انگلیس که در جریان جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین به صدور بیانیه‌های نیمه‌جان و انفعالی بسنده کرد، از ارائه پاسخ روشن به این سئوال که آیا در جریان حملاتی که منجر به کشته شده ۶۶ کودک فلسطینی شد به حمایت تسلیحاتی از جنایتکاران اشغال‌گر قدس ادامه داده؟ طفره می‌رود.

فرار انگلیس از پاسخگویی/سرنوشت جان 66 کودک فلسطینی چه شد؟

به گزارش منیبان، احزاب مخالف دولت انگلیس تاکنون ۱۴ بار از معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا این سووال را بصورت مکتوب مطرح کرده و هر بار با پاسخ‌های مبهم روبرو شده‌اند.

«جیمز کلورلی» دیپلمات ارشد انگلیسی که افسر ذخیره ارتش سلطنتی هم بشمار می‌رود برخلاف مقررات پارلمان که تاکید دارد پاسخ‌ دولت باید روشن، دقیق و مبتنی بر واقعیت باشد، اظهارات دوپهلو و مبهم ارائه کرده و مشخص نمی‌کند که آیا دولت لندن در اردیبهشت گذشته معاملات تسلیحاتی با رژیم صهیونیستی داشته یا خیر؟

گزارش‌ها حاکیست که انگلیس از سال ۲۰۱۵میلادی به این سو بالغ بر ۴۰۰ میلیون پوند سلاح به رژیم صهیونیستی فروخته و هیچ نظارتی بر نحوه استفاده از آن ندارد. لیلا موران سخنگوی حزب لیبرال دمکرات تاکنون سه بار از جیمز کلورلی پرسیده که آیا تسلیحات انگلیسی توسط اسرائیل علیه فلسطینیان استفاده شده است؟ معاون وزیر امور خارجه هم به بیان این ادعا اکتفا کرده که انگلیس وظیفه نظارت بر کنترل صادرات اقلام تسلیحاتی را خیلی جدی می‌گیرد و سفارش‌ها در این زمینه با دقت بررسی می‌شود. او با این حال از ارائه پاسخ روشن به این پرسش طفره رفته است.

«استفن تیمز» نماینده حزب کارگر انگلیس هم اوایل ماه جاری سووال مشابهی را از کلورلی مطرح و پاسخ مشابهی را دریافت کرد. معاون وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به پرسش کارولین لوکاس نماینده حزب سبز انگلیس درباره تخریب برخی ساختمان‌هایی که با حمایت مالی انگلیس در کرانه باختری احداث و توسط رژیم صهیونیستی تخریب شده است به بیان این نکته بسنده که با مقام‌های تل‌آویو در این زمینه رایزنی می‌کند.

بن جمال رئیس پویش حمایت از فلسطین در انگلیس می‌گوید که طفره رفتن دولت برای ارائه پاسخ روشن درباره صادرات سلاح به اسرائیل و عدم سازگاری آن با مقررات کشور و اینکه لندن تمایلی ندارد تا از سران تل‌آویو به دلیل نقض مقررات بین المللی و حقوق فلسطینیان حساب بکشد شرم آور است.

وی فرار کلورلی از پاسخ به نمایندگان مجلس را هم اهانت به پارلمان و قانون‌گذارانی دانست.

نظامیان اشغالگر صهیونیست از ۲۰ اردیبهشت حملات و تجاوزهای وحشیانه علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را آغاز کردند که بر اثر آن، ۲۳۰ تن از جمله ۶۵ کودک، ۳۹ زن و ۱۷سالمند شهید و یک هزار و ۷۱۹ تن زخمی شدند.

اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب و اشغال محله شیخ جراح در بخش شرقی قدس اشغال شده، موجب آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ادامه این درگیری‌ها منجر به اعتراضات جهانی به جنایات صهیونیست‌ها شده است. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تجاوزهای صهیونیست‌ها و حملات به غزه، اقدام به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی کرد

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه‌های مقاومت در غزه، ۳۰ اردیبهشت ماه در یک نشست سه ساعته به طور  اجماع با آتش بس موافقت کرد؛ این آتش بس از ساعت ۲ بامداد روز جمعه ۳۱ اردیبهشت، میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برقرار شد.