به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 3 میلیون و240هزار و 557نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به84هزار و264نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را دو میلیون و  876هزار و828نفر اعلام کرد.

جنجال هفته: اعترافات مادر بابک خرمدین

هفته گذشته یک وب‌سایت فارسی زبان با انتشار یک فایل صوتی از ایران موسوی، مادر بابک و آرزو خرمدین، اظهارات ماه گذشته یکی از دوستان آرزو را تایید کرد.

این اخبار در حالی در فضای مجازی دست به دست می شد که مادر بابک خرمدین در یک فایل صوتی مدعی‌شده همسرش در غیاب او به دخترشان، آرزو، تجاوز می‌کرده؛ سال‌ها با خود او رابطه خشن و آمیخته با ترس داشته و او نمی‌توانسته در برابر رفتارهای زناشویی و کارهای شوهرش مقاومتی کند.

او همچنین مدعی‌شده که او به زور با همسرش ازدواج کرده‌بود و سال‌ها تحت اجبار با او زندگی کرده حتی پیش می‌آمده که شوهرش در را به روی او قفل کند.

گفتنی است پیش‌تر یکی‌از دوستان آرزو خرمدین، مدعی‌شده بود که از آرزو شنیده که پدرش به او تجاوز می‌کرده که بعدتر آزیتا خرم‌دین (خواهر بابک خرمدین) گفت بابت انتشار این اظهارات از رسانه ها شکایت می کند.

برادر و خواهر خرمدین و فرامرز، همسر دوم آرزو، بنابر اعترافات پدرومادر این خانواده، در طی سال‌ها کشته و مثله شده‌‌‌اند و امسال این دو متهم به قتل پس‌از قتل بابک، بازداشت شدند.

هنوز از صحت و سقم این صحبت ها و انتساب آن به ایران موسوی (مادر بابک و آرزو خرمدین) اطلاعی در دست نیست و هیچ مسئول یا رسانه رسمی صحت این فایل را تائید نکرده است.

نتیجه هفته: امتحانات نهایی

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به زمان اعلام نتایج اولیه امتحانات نهایی پایه دوازدهم گفت: نتایج امتحانات نهایی از طریق سامانه دانش‌آموزی پادا و به صورت الکترونیکی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و دو هفته پس از آخرین امتحان، نتایج توسط مدارس اعلام می‌شود.

او افزود: بر این اساس پیش‌بینی اعلام نتایج اولیه 10 تیرماه است و دانش‌آموزان تا 5 روز بعد از اعلام نتایج می‌توانند اعتراضات خود را به مدیر مدرسه ارائه کنند.

رویداد هفته: آغاز ماراتن کنکور سراسری

کنکور سراسری با حضور حدود یک میلیون و 368 هزار داوطلب از روز گذشته چهارشنبه، 9 تیر، به مدت4 روز برگزار می‌شود.

کنکور سراسری 1400 از دیروز چهارشنبه 9 تیر در 3 هزار و 522 حوزه و 414 شهرستان کشور و 11 کشور خارجی آغاز می‌شود و به‌علت شیوع ویروس کرونا در 4 روز متمادی و تا شنبه 12 تیر ادامه دارد.

اتفاق جالب هفته: جوانترین و پیرترین کنکوری

مسن ترین داوطلب (مرد) این آزمون ساکن شهرستان اصفهان و متولد 19 تیرماه 1319 هست که در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کرده است.

جوان ترین داوطلب کنکور سراسری (زن) نیز متولد 11 مردادماه1387 و ساکن شهرستان بجنورد است که او نیز در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کرده است.

لایحه هفته: اصلاح مقررات ناظر بر مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان

معصومه ابتکار در صفحه توئیتر خود نوشت: نظر به اهمیت صیانت از منافع و ضرورت وحدت رویکرد در مسئولیت کیفری کودکان زیر 18 سال، معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده لایحه اصلاح مقررات ناظر بر مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان در قانون مجازات اسلامی را تهیه و جهت سیر مراحل قانونی به هیئت دولت ارائه کرده است.

ممنوع هفته: داروی لاغری گلوریا

رسول ملکوتی، سرپرست دفتر بازرسی رسیدگی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط دفتر بازرسی سازمان غذا و دارو در حوزه فروش مکمل‌های لاغری گلوریا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: فروش هرگونه مکمل و دارو در فضای مجازی غیر مجاز بوده و سازمان غذا و دارو در این خصوص رسیدگی خواهد کرد.

او افزود: براساس گزارش های واصله مردمی و بازرسی های میدانی و به دنبال محرز شدن وجود روانگردان آمفتامین(شیشه) در قرص های تقلبی گلوریا، مراتب از طریق دادستان و سرپرست جرایم پزشکی ناحیه 26 تهران پیگیری شد.

غم هفته: تشیع پیکر دو خبرنگار ایرنا و ایسنا

روز چهارشنبه 2 تیرماه اتوبوس حامل خبرنگاران رسانه های کشور که برای تهیه گزارش احیای دریاچه ارومیه به منطقه سفر کرده بودند، در نزدیکی شهرستان نقده واژگون شد.

اتوبوسی که حامل خبرنگاران پایتخت بود هنگام بازگشت، در جاده روستای دشت قوره واژگون میشود و دو نفر از سرنشینان بخاطر ماندن زیر اتوبوس فوت شدند.

مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی (خبرنگار ایسنا و ایرنا) رد این حادثه جان باختند و 31 نفر دیگر مصدوم شدند که شدت جراحات برخی از این افراد بالا بود.

روز پنج شنبه 3 تیرماه پیکر جان باختگان حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران برای تشییع و تدفین با حضور و بدرقه نماینده ولی فقیه در استان، امام جمعه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی به تهران اعزام شد.

مراسم تشییع پیکر مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا که در سانحه واژگونی اتوبوس در استان آذربایجان غربی جان باخته بودند صبح روز جمعه 4 تیرماه با حضورجمع کثیری از اهالی رسانه، خانواده‌های خبرنگاران فقید در قطعه نام آوران بهشت زهرا تهران برگزار شد .

اصلاحیه هفته: برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور طی بخشنامه‌ای اصلاحیۀ «دستورالعمل نحوۀ برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی» که در جلسۀ مورخ1400/02/27 به پیشنهاد این سازمان به تصویب شورای توسعه و مدیریت سرمایه انسانی رسیده است را برای اجرا به کلیۀ دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد.

به موجب این اصلاحیه، مسئولیت ناشی از رعایت‌نکردن دقیق ضوابط و شرایط اعلام‌شده در مفاد آگهی آزمون و یا ارائۀ مدارک به صورت ناقص در زمان بررسی مدارک، مصاحبه و گزینش بر عهدۀ داوطلب است و چنانچه در هر مرحله از جذب و استخدام اشتباه یا تعمد داوطلب در ارائۀ اطلاعات خلاف واقع محرز شود، وی از انجام مراحل بعدی محروم و در صورت صدور حکم استخدامی، حکم مزبور لغو می‌شود.

شایعه هفته: لو رفتن سوالات کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش درباره موضوع لو رفتن سؤالات کنکور گفت: برای پیگیری از تخلف، کمیته‌ای در سازمان سنجش با مدیریت دادستانی تشکیل شد، و اکثریت این افراد کلاه‌برداران هستند و شگردشان این است که می‌گویند سؤالات را داریم و از داوطلبان 50 درصد پول را قبل از ارائه سؤالات می‌گیرند و عنوان می‌کنند 50 درصد باقیمانده را بعد از دادن سؤالات می‌گیریم اما بعد از گرفتن همان 50 درصد اول، دیگر هیچ خبری از آنها نمی‌شود.

درگیری هفته: جدال خونین دو پزشک متخصص

رییس نظام پزشکی نیشابور از درگیری خونین و مرگبار 2 پزشک متخصص در این شهرستان خبر داد و گفت: در این درگیری یکی از پزشکان مجروح و پزشک دیگر صبح روز گذشته فوت کرد.

در این اتفاق دکتر سعید ن. جراح عمومی با ضربات چاقو همکار داندانپزشکش را مجروح ساخت.

دکتر «سعید.ن» با حضور در محل بانک سپه در خیابان امام خمینی نیشابور، پس از درگیری مختصر لفظی با وارد کردن 3 ضربه متوالی دکتر «ح. ن» را به شدت مجروح کرد.

پزشک مجروح با وجود خونریزی شدید بر اثر شدت جراحات وارده با اقدامات درمانی صورت گرفته از مرگ حتمی نجات یافته است، اما پزشک ضارب دقایقی بعد از این حادثه با حالتی آشفته به اورژانس بیمارستان 22 بهمن نیشابور مراجعه کرده و از مسمومیت خود با قرص برنج خبر داد.

پزشک ضارب بلافاصله پس از اقدامات اولیه پزشکان با بالگرد اورژانس هوایی نیشابور به مشهد منتقل شد، ولی با وجود تلاش پزشکان ضارب در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد فوت کرد.