شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#سازمان ملل#شورای امنیت

آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام

کدخبر: 423022
اقتصاد نیوز : نشست شورای امنیت سازمان ملل امروز چهارشنبه برای بررسی یازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درخصوص برجام آغاز شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، رز ماری دی کارلو معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل یازدهمین گزارش آنتونی گوترش در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را قرائت کرد.

"آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد در یازدهمین گزارش خود در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که پیش از برگزاری این نشست و درآستانه دور هفتم مذاکرات وین منتشر شده است، بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب دانست و از واشنگتن خواست تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها را تمدید کند.

 او در این گزارش آورده است از تعاملات دیپلماتیک اخیر که از آوریل ۲۰۲۱ و در مورد کمیسیون مشترک در مورد این توافق برجسته انجام می شود، دلگرمم چرا که فرصتی را برای ایران و آمریکا فراهم می‌کند تا به اجرای کامل و موثر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) بازگردند.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرده است از ایالات متحده درخواست می‌کنم تحریم‌های مندرج در این طرح را لغو و معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران و پروژه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب برجام را  تمدید کند.

 مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرده است این مراحل برای تسهیل اجرای کامل و صحیح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) مورد نیاز است تا مردم ایران از منافع ملموس برجام اطمینان حاصل پیدا کنند.

گوترش به طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران"  در واکنش به اقدام ایالات متحده آمریکا و کاهش تعهدات هسته ای اشاره کرده و با اشاره به نصب سانتریفیوژهای جدید برای غنی سازی اورانیوم، گزارش داده  ایران سطح غنی سازی را به ۶۰ درصد رسانده است.

در این گزارش به فعالیت های بازدارندگی ایران و  پرتاب ماهواره با همکاری روسیه نیز اشاره شده است.
دبیر کل سازمان ملل به موجب قطعنامه ۲۲۳۱، موظف است هر ۶ ماه گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه کند

قرار است در نشست امروز، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ، تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱  و نمایندگان ایران و آلمان سخنرانی کنند.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵ ) برجام را تایید کرد.

پس از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی آمریکا در  ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه  خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت و جمهوری اسلامی ایران نیز تعهدات برجامی خود را کاهش داد.

پس از روی کار آمدن جو بایدن، تلاش های برای بازگشت آمریکا به برجام آغاز شده است و اکنون مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات های شرکت کننده با ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی در خصوص مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا پس از مشورت های سیاسی، دور هفتم مذاکرات را از سر گیرند.