شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#عراق#قبال#دولت عراق

نماینده عراق: دولت عراق در قبال تجاوزات آمریکا موضع قاطعانه اتخاذ کند


نماینده عراق: دولت عراق در قبال تجاوزات آمریکا موضع قاطعانه اتخاذ کند

یک نماینده پارلمان عراق با اشاره به تجاوزات مداوم نیروهای آمریکایی علیه مراکز حشد شعبی خواستار اقدام قاطع دولت عراق در قبال چنین تجاوزاتی شد.

«احمد الکنانی» عضو فراکسیون پارلمانی الفتح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری  تسنیم در بغداد ضمن انتقاد شدید از برخورد گزینشی با موضوع حاکمیت عراق گفت: چرا در گفتگوی راهبردی بین دولت عراق و آمریکا موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق بررسی نشد؟

وی از برخی سیاستمداران عراقی که با حاکمیت عراق برخورد کاملا گزینشی و مبتنی بر معیارهای دوگانه دارند به شدت انتقاد کرد و گفت: این عده با مشاهده نقض حریم هوایی کشور به دست نیروهای بیگانه سکوت می‌کنند. 

درخواست برای اخراج نیروهای بیگانه

الکنانی از مجلس نمایندگان خواست نیروهای بیگانه را که با خونسردی عراقی‌ها را به قتل می رسانند، از کشور بیرون برانند. 

وی یادآور شد: برخی سیاستمداران چشم خود را به بمباران مداوم خاک عراق از سوی ترکیه می بندند و آن را نقض حاکمیت عراق نمی‌دانند.

اختلاف سیاستمداران عراقی زمینه‌ساز اقدامات تجاوزکارانه آمریکا

این نماینده پارلمان عراق با اشاره به تجاوز هواپیماهای آمریکا و حمله به مواضع وابسته به الحشد الشعبی در نوار مرزی بین عراق وسوریه گفت: امروز پیش از همه از دولت عراق و نیز نیروهای سیاسی انتظار می‌رود موضع یکپارچه‌ای در قبال این تجاوز آشکار و پرده دری آمریکا داشته باشند زیرا به دلیل یکی نبودن موضع سیاسی عراق و اختلافات موجود بین سیاستمداران عراقی، زمینه برای حمله آمریکا به نیروهای عراقی فراهم شد.

وی ادامه داد: الحشد الشعبی فقط در مدت اخیر برای تعقیب و پیگیری بقایای گروه تکفیری داعش بیش از 150 عملیات منحصر به فرد انجام داد.

حضور نیروهای حشد برای نابودی بقایای گروهک‌های تروریستی ضروری است

الکنانی در ادامه با ابراز تاسف شدید از درخواست برخی سیاستمداران عراقی مبنی بر برچیدن نیروی الحشد الشعبی و یا ادغام آن و یا خارج کردن آن از مناطق استقرار کنونی گفت: آنان به خوبی می‌دانند، حضور نیروهای الحشد الشعبی در این مناطق اضافه نیست بلکه امری سرنوشت‌ساز برای مقابله با تروریسم و نابودی بقایای گروهک‌های تروریستی است.

وی با اشاره به موضع دولت عراق و بیانیه‌های اخیر آن گفت: این بیانیه‌ها و موضع گیری‌ها در سطح اتفاقی که رخ داده است، نیست بلکه باید موضع خود را در قبال چنین تجاوزاتی شدت بخشیم و ما به عنوان دولت اگر نتوانیم از نظر نظامی به آمریکا پاسخ دهیم امکان اتخاذ اقدامات دیپلماتیک وجود دارد.

عضو فراکسیون الفتح در بخش دیگری از این گفتگو  این سوال را مطرح کرد که گفتگوی راهبردی بین دولت عراق و آمریکا به کجا رسید؟ سول ما این است که چرا در این گفتگوها موضوع تکرار پی درپی حملات آمریکا و تجاوزات آن علیه نیروهای امنیتی بررسی نشد؟

وی گفت: جای بسی تاسف است که هواپیمایی که فرزندان ما را در حمله هوایی هدف قرار داد از باند فرودگاه در پایگاهی از اربیل به پرواز در آمد و همچنین پهپادها از اردن برخاستند که این مصداق این ضرب المثل عربی با این مضمون است که راهی که در پیش گرفته‌اید چه از سوی دولت اردن و چه از سوی اقلیم کردستان عراق اشتباه است.

باید راه بهانه تراشی آمریکا بسته شود

الکنانی تاکید کرد: چاره‌ای جز اتخاذ موضع یکپارچه وجود ندارد تا اجازه ندهیم هیچ توجیهی برای دولت آمریکا و نیروهای آمریکایی برای آسیب رساندن به نیروهای قهرمان الحشد الشعبی وجود نداشته باشد زیرا الحشد الشعبی بخش جدایی ناپذیر نیروهای امنیتی عراق هستند.

وی اظهار داشت: رژه نظامی الحشد الشعبی که هفته جاری انجام شد و در آن سطح بسیار بالای نظم و توانمندی این نیروها به نمایش درآمد، موجب خشم دشمنانش شد تا جایی که در تلاش برای کشاندن الحشد الشعبی به درگیری هستند اما همگی عراقی‌ها فرزندان این کشور هستند.

 

دولت عراق در قبال آمریکا موضع قاطعانه اتخاذ کند

این عضو پارلمان عراق تاکید کرد: امروز توپ در زمین دولت عراق است و باید اقدامی اتخاذ کند که در سطح این رخداد باشد تا طرف آمریکایی از این تجاوزات مداوم دست بردارد.

وی یادآور شد: در عراق اشتباهات زیادی رخ می‌دهد که برخی چشم خود را به روی آن می‌بندند و برخی دیگر نگاهی ناقص به این اشتباهات دارند اما وقتی در برخی مناطق اتفاقاتی می‌افتد، شاهدیم همین افراد چطور زمین و زمان را بر سر حاکمیت کشور خراب می‌کنند حال آنکه ما خود شاهدیم حاکمیت کشور در آسمان و حریم هوایی بدست نیروهای بیگانه‌ای نقض شده است؛ نیروهایی که با خونسردی قاتل فرزندان عراق هستند و مجلس بیرون راندن آنان را خواستار شده است.

الکنانی سپس این سوال را مطرح کرد که چرا برخی حاکمیت عراق را به فراموشی می سپارند و یک کلمه از آن حرفی به میان نمی‌آورند و همچنین هنگامی که همسایه ترک خاک عراق را به شکل مداوم هدف حمله هوایی قرار می دهد، نامی از حاکمیت عراق دیده نمی‌شود؟ بی تردید این یعنی دوگانگی مواضع و من بر این باورم هرکس با ملی گرایی و میهن پرستی تعاملی دوگانه دارد، در میهن پرستی و ملی گرایی با خلل و مشکل مواجه است.

 

انتهای پیام/