شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودروهای داخلی

گفت و گوی گسترش نیوز با دبیر انجمن خودروسازان ایران:

بی کیفیتی خودروهای داخلی را قبول داریم

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: دلیل اصلی عقب ماندگی صنعت خودرو در درجه اول تحریم ها و عدم ارتباط با قطب تکنولوژی دنیا است.

خودرو بی کیفیتی خودروهای داخلی را قبول داریم

صنعت خودروسازی ایران با وجود قدمت نزدیک به ۶ دهه همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و آنطور که شایسته است نتوانسته به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کند. تنوع پایین و همچنین قیمت بالای محصولات باعث نارضایتی مردم شده است. در این میان عرضه خودرو به شیوه قرعه کشی نیز همچنان با چالش های متعددی همراه است و بسیاری از مردم امکان خرید از این طریق را ندارند.

از طرف دیگر با وجود این مشکلات، واردات خودرو به کشور نیز ممنوع است و امکان ورود مدل های خارجی وجود ندارد. در این شرایط مردم مجبور هستند یا خودروهای داخلی را خریداری کنند یا تن به قیمت های به شدت نجومی خودروهای وارداتی مانده در بازار بدهند. علاوه بر این با وجود ممنوعیت واردات خودرو چطور امکان پیشرفت خودروسازان داخلی وجود دارد؟

برای بررسی بیشتر موارد ذکر شده گفت و گویی با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

نعمت+بخش

علت عقب ماندگی ایران در صنعت خودروسازی

نعمت بخش ابتدا درباره مشکلات اصلی صنعت خودروسازی ایران گفت: بسیاری از افراد نحوه پیشرفت در صنعت خودروسازی ایران را با کره مقایسه می‌کنند که چرا ما هنوز در این زمینه عقب هستیم. شرایط کشور ما با کره کاملا فرق می‌کند و ما همیشه در تحریم بودیم. ارتباط ما با دنیا کلا قطع بود و این در حالی است که کشور کره با آمریکا ارتباط دارد و سرمایه گذاری های عظیمی انجام دادند. دلیل اصلی عقب ماندگی صنعت خودرو در درجه اول تحریم ها و عدم ارتباط با قطب تکنولوژی دنیا است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران به شدت کم شده است. در دنیا ۳ درصد فروش خودروسازان برای تحقیق و توسعه است اما در ایران به دلیل این که خودروسازان در فشار قیمتی و زیان هستند امکان انجام چنین کاری وجود ندارد. از سال ۹۱ که ما گرفتار شورای رقابت شدیم به دلیل ایرادی که در اصل فرمول قیمت وجود داشت همواره در حال زیان دادن بودیم. هیچ وقت در ۱۰ سال اخیر سودی به خودروسازان نرسید که آن را برای کارهای تحقیقات استفاده کنند. البته با همین شرایط دو خودروی تارا و شاهین توسط خودروسازان ما به تولید رسید.

دبیر انجمن خودروسازان در خصوص وضعیت دو خودروساز داخلی اظهار کرد: ایران خودرو در سال گذشته روی هر خودرو ۳۶ میلیون تومان زیان کرد و سایپا نیز شرایط مشابهی داشت. به طور کلی زیان انباشته خودروسازان بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان است. در نتیجه ما نتوانستیم آنطور که باید و شاید روی تحقیقات و توسعه محصولات کار کنیم. ایران هنوز هم علی رغم میزهای داخلی سازی وابستگی به کشورهای خارجی در خودروسازی دارد و توانایی تولید برخی از کیت های الکترونیکی را نداریم.

درخواست آزادسازی قیمت ها در دولت جدید

نعمت بخش در خصوص درخواست انجمن خودروسازان از دولت جدید گفت: در دولت جدید و با توجه به این که ممکن است مذاکرات برجام به نتیجه برسد انتظار داریم مشکل قیمت گذاری محصولات حل شود. اگر کیفت خودروهای ما خوب نیست مشکل اساسی به همین مسئله تعیین قیمت ها برمی‌گردد. هر چه زیان خودروسازان بیشتر شود بدهی ها به قطعه سازان نیز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه وقتی قطعه سازان بدهی خود را دریافت نکنند نمی‌توانند روی کیفیت تولیدات خود تمرکز کنند. وقتی ۸۶ درصد خودرو از قطعات تشکیل می‌شود باید قطعه ساز سود به دست آورد تا ماشین آلات تولیدی خود را نو کند. در این شرایط چه توقعی داریم که کیفت ها بهتر شود. ما این را قبول داریم که کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست و دلیل آن نیز همین قیمت گذاری دستوری نیست.

وی ادامه داد: ۷۰ الی ۸۰ درصد مردم خودرو را از دلالان می‌خرند و همین افراد هستند که در قرعه کشی ها ثبت نام می‌کنند. ما گفتیم که به جای قرعه کشی از تجربه دهه ۷۰ و تک نرخی کردن خودرو استفاده شود. بر اساس مطالعاتی که داشتیم حدود ۱ میلیون دستگاه خودرو در سال برای تولید و فروش نیاز است اما این هجوم برای ثبت نام خودرو به دلیل اختلاف قیمت زیاد بین کارخانه و بازار است. تمام این موارد دست به دست هم داده که باعث شده کیفیت خودرو پایین باشد و مردم هم ناراضی هستند.

موافق واردات خودرو هستیم

دبیر انجمن خودروسازان درباره شرایط قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: ما گفت و گوهایی در مجلس برای قیمت گذاری خودرو نیز داشتیم. پیشنهاد داده شد که ابتدا قیمت خودروهای کم تیراژ بر اساس حاشیه بازار باشد و سپس اگر این شیوه جواب داد برای خودروهای پرتیراژ نیز استفاده شود اما هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. ما حتی قیمت تمام شده خودروهای داخلی را نیز اعلام کردیم که مشخص شود فرمول شورای رقابت برای تعیین نرخ خودرو حتی برای تامین مواد اولیه هم جوابگو نیست. متاسفانه شرایط در کشور به نحوی است که هیچ مسئولی شجاعت تصمیم گیری و ایجاد تغییرات را ندارد.

وی در پایان در خصوص آزادسازی واردات خودرو گفت: بنده به عنوان مسئول انجمن خودروسازان پیشنهاد دادم که واردات خودرو نیز انجام شود و حتی تعرفه ها نیز کاهش یابد اما در مقابل قیمت خودرو آزاد شود. شخصا معتقدم تمام کالاهای صنعتی که ما تولید می‌کنیم در حد ۵ الی ۱۰ درصد اگر وارد شود بهتر است. این کار باعث می‌شود تولیدکنندگان داخلی تکانی به خود می‌دهند. ما به طور کلی اصلا مخالف واردات خودرو نیستیم