شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#وزیر خارجه

عربستان دوباره وارد خط بحران لبنان شد/ سعودی‌ها باز هم حاضر به حمایت از حریری نیستند


عربستان دوباره وارد خط بحران لبنان شد/ سعودی‌ها باز هم حاضر به حمایت از حریری نیستند

اظهار نظر وزیر خارجه عربستان درباره پرونده سیاسی لبنان پس از چند ماه علامت سوال‌هایی به وجود می‌آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه البناء، روز گذشته عربستان سعودی سکوت چند ماهه خود درباره پرونده سیاسی لبنان را شکسته و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در گفتگو با «آنتونی بلینکن» و «ژان ایو لودریان» همتایان سعودی و فرانسوی خود درباره تشکیل دولت لبنان صحبت کرد.

عربستان وارد خط بحران سیاسی لبنان شد

منابع لبنانی گزارش دادند که اظهار نظر وزیر خارجه عربستان درباره اوضاع سیاسی لبنان پس از یک سکوت چند ماهه مهم و جالب توجه است؛ به ویژه اینکه هیچ یک از مقامات رسمی عربستان طی ماه‌های گذشته واکنشی به پرونده تشکیل دولت در لبنان نشان نداده بودند. آخرین باری که سعودی‌ها درباره لبنان صحبت کردند مربوط به اظهارات وزارت کشور عربستان درباره قاچاق مواد مخدر از لبنان به عربستان بوده است.

این منابع اظهار داشتند گفتگوی بین آنتونی بلینکن و ژان ایو لودریان درباره لبنان موضوع تازه‌ای نیست و دو طرف چند روز پیش درباره وضعیت این کشور بحث کرده و از لبنانی‌ها خواسته بودند که طبق ابتکار فرانسه و نقشه راه ترسیم شده توسط «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری این کشور تشکیل دولت دهند.

فیصل بن فرحان در دیدار با وزیر خارجه آمریکا و فرانسه گفت که رهبران سیاسی لبنان باید هرچه سریعتر این کشور را به ثبات اقتصادی که مردمش به آن نیاز دارند برسانند. طرفین در این گفتگو همچنین روند متزلزل تشکیل دولت لبنان و وخامت اوضاع معیشتی و اقتصادی این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر خارجه آمریکا بعد از پایان نشست مذکور با انتشار توئیتی اعلام کرد، یک بحث مهم با همتایان سعودی و فرانسوی درباره نیاز رهبران سیاسی لبنان جهت اجرای اصلاحات برای ایجاد ثبات در اقتصاد این کشور وجود داشت که مورد بررسی قرار گرفت.

آنگونه که منابع فرانسوی گزارش می‌دهند در نشست سه جانبه وزرای خارجه عربستان و فرانسه و آمریکا یک دستور کار آمریکایی- سعودی برای مدیریت پرونده لبنان وجود دارد.

این در حالی است که فرانسوی‌ها معتقدند واشنگتن با تشدید تحریم‌های خود علیه لبنان مانع اجرای ابتکار پاریس در این کشور می‌شود. همچنین سعودی‌ها درباره موضع خود نسبت به نخست وزیری سعد حریری در لبنان پاسخی ندادند و البته قبول نکردند که روند تکمیل ماموریت حریری در تشکیل دولت را تسهیل کنند. بنابراین سوال مهمی که در حال حاضر بدون پاسخ مانده این است که آیا فرانسه موفق می‌شود آمریکا را قانع به کاهش تحریم‌ها ضد لبنان و عربستان را راضی به حمایت از سعد حریری در تشکیل دولت کند.

احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در سایه بن‌بست سیاسی

از طرف دیگر منابع آگاه لبنانی گزارش دادند، اگر ناتوانی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری در رسیدن به تفاهم جهت تشکیل دولت ادامه یابد، اولین سناریویی که می‌توان تصور کرد پذیرش واقعیت عدم امکان تشکیل دولت در دوره کوتاه است که در این شرایط باید دولت پیشبرد امور به شکل جدی فعالیت‌های خود را برای آماده سازی انتخابات پارلمانی آغاز کند.

به گفته منابع مذکور در این شرایط برگزاری انتخابات پارلمانی در اولویت قرار گرفته و در کنار آن باید برخی اقدامات جهت جلوگیری از سقوط کامل کشور انجام شود.

اصرار نبیه بری به ادامه ابتکار خود جهت تشکیل کابینه

منابع سیاسی لبنان در ادامه گزارش دادند که «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور با وجود ناکامی در ابتکار خود برای تشکیل دولت تا این لحظه همچنان به این ابتکار پایبند است و تماس‌های خود را جهت آماده سازی برگزاری نشستی با سعد حریری ادامه می‌دهد.

منابع وابسته به نبیه بری اعلام کردند که او تصمیم گرفته با کسانی که قصد دارند ابتکار وی را به هم بزنند وارد بحث نشود.

سعد حریری، رئیس جریان المستقبل که از وی به سیاستمدار نزدیک به عربستان یاد می شود، روز 22 اکتبر 2020 میلادی ( اول آبان 99) درپی رایزنی «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با جریان ‌های سیاسی پارلمان، مامور تشکیل دولت جدید شد اما تاکنون در سایه اختلاف با نهاد ریاست جمهوری و رئیس جمهوری لبنان درباره ترکیب کابینه در انجام ماموریت خود ناکام مانده است.

به عقیده شماری از ناظران، دخالت های بازیگران خارجی از جمله آمریکا، عربستان، امارات و فرانسه در امور داخلی لبنان و روند تشکیل دولت از جمله عوامل حل نشدن بحران سیاسی لبنان است و این دخالت‌ها باعث کارشکنی در امر تشکیل دولت شده است.

 

انتهای پیام/