شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#بیمه#رفاه#مجلس شورای اسلامی

نمایندگان از پاسخ‌ شریعتمداری درباره قطع بیمه قالیبافان قانع نشدند/ فرهنگی: چرا بیمه ده‌ها هزار بیمه شونده ضعیف را مثل آب خوردن قطع می‌کنید؟

سوال محمدحسین فرهنگی نماینده «تبریز، آذرشهر و اسکو» از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

خبرگزاری میزان - سوال محمدحسین فرهنگی نماینده «تبریز، آذرشهر و اسکو» از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

این سوال درباره «علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آنان» بود.
 
شریعتمداری در جریان پاسخ به این سوال اظهارداشت: من نمایندگان را دعوت می‌کنم که به متن قانون بیمه قالیبافان و بافندگان توجه کنند. این قانون می‌گوید هزینه اجرای این قانون توسط دولت در سال ۸۸ از ردیف بودجه تامین می‌شود و در سال‌های بعد در صورت تامین اعتبار قابل اجرا خواهد بود. از ابتدای اجرای این قانون تا سال ۹۹، ۴ هزار ۳۷۴ میلیارد تومان سازمان تامین اجتماعی از محل ذخایر خود هزینه کرده است. علاوه بر اجرای قانون قالیبافان که وزراتخانه تاکید موکد بر انجام این خدمت دارد، تامین اجتماعی در قوانین متعدد دیگری از هرگونه پرداختی بدون پیش بینی در بودجه عمومی منع شده است.
 
وی با بیان اینکه با ایجاد پرونده نظارتی ما همچنان بر بیمه قالیبافان ادامه دادیم،بیان داشت: ما براساس ماده 39 قانون تامین اجتماعی مکلف به انجام این کار هستیم.
 
محمد حسین فرهنگی در جریان این سوال در صحن مجلس گفت: قانون بیمه قالیبافان و بافندگان در ۱۳۸۸ به تصویب مجلس رسیده است. اما بعد از یک مدت ما دیدیدم بیمه این عزیزان قطع می‌شود لذا پیگیری کردیم که چرا قطع می‌شود و گفتند بیمه پردازی شان درست نبوده است. ما مجددا بررسی کردیم و گفتیم در هیچ کجای دنیا این چنین مجازات سنگینی وجود ندارد. ما در این زمینه بیش از ۵۰ الی ۶۰ بار به وزراتخانه نامه نوشتیم  و همچنین در مجلس دهم سوالی را در این زمینه  داشتیم که نهایتا مسئولین  به ما گفتند حق با شماست. در حال حاضر هم وقتی از وزیر در این زمینه سوال می‌شود به بنده می‌گویند که مشکل این عزیزان حل خواهد شد.

این نماینده مجلس بیان داشت: شما می‌توانید بیمه کارمندان دولت را که دیر بیمه پردازی کرده اند قطع کنید؟ نه خیر نمی‌توانید، چون آن‌ها صدا دارند و اما قالیبافان نمی‌توانند صدای خود را به جایی برسانند. بیمه ده‌ها هزار بیمه شونده ضعیف را مثل آب خوردن قطع می‌کنید و بعد می‌گویید ما چنین اجازه‌ای داشتیم؛ مگر این بدهی دولت از کجا آمده است. قطعا آن هم از عدم بیمه پردازی است و هیچ کدام هم پیرو این موضوع بیمه‌اش قطع نشده است. چطور اجازه دارید به افراد زیر مجموعه برخی از صندوق‌ها حقوق‌های نجومی پرداخت کنید، اما برای این عزیزان کار نمی‌کنید. لطفا از حقوق‌های نجومی کم کنید. برای این بیمه شوندگان جریمه بگذارید، اما بیمه قالیبافان را قطع نکنید. آنهم به دلیل سه روز دیر پرداخت کردن حق بیمه. هیچ کدام از استدلال‌های وزیر قانع کننده نبود.
 
 
تکمیل می‌شود ...