شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا#شیر

آیا انتقال کرونا از طریق زنان باردار به فرزند ممکن است؟

وجود خطرات بالا برای فرزند یعنی انتقال از طریق مادر به فرزند در رحم یا در هنگام تولد بسیار نادر است و وجود هیچ ویروس فعالی در تغذیه پستانی مورد تایید قرار نگرفته.پس مهم است که تغذیه پستانی از طریق شیر مادر ادامه یابد.

به گزارش شریان نیوز،در بخش گفتگو های علمی سازمان بهداشت جهانی در رابطه با دوران بارداری بانوان در بازه ی زمانی بیماری های پاندمیک به ویژه کرونا به موضوعات مراقبت ها ، خطر هایی بیماری و بانوان مبتلا به کرونا در دوران بارداری پرداخته شده است.

دکتر ازجه تنچالپ پزشک معتمد سازمان بهداشت جهانی با تخصص مامایی و مسائل مرتبط به سلامت پیش و سپس از زایمان است و به سوالات مهمی در رابطه با موضوعات پیرامون برداری پاسخ داده است.

سرانجام‌های متفاوت در زنان باردار مبتلا به کووید

دکتر ازجه تنچالپ   در پاسخ به سوال توصیه های سازمان بهداشت جهانی در دوران بیماری های پاندمیک برای بانوانی که باردارند چیست تصریح کرد: بارداری زمان بسیار حساسی در طول حیات یک زن و خانواده اش است و تجربه این دوران در ایام بیماری های پاندمیک می تواند بسیار استرس زا باشد. اما خبر خوب این است که با چند کار ساده که از عهده همه بر می آید می توان بر این شکل غلبه نمود. زمان بارداری می بایست همان خود داری هایی که سایر افراد برای عدم ابتلا به کویید ۱۹ رعایت می کنند را انجام دهند.

وی در ادامه افزود : شما با پاکیزه نگاه داشتن پنجره ها تا حد مقدور،انجام استریل های تنفسی هنگامی که حس زکام و عطسه دارید و واکسیناسیون در هر زمانی که مقدور بود می توانید از خود و خانواده تان محافظت نمایید. علاوه بر اینها رعایت یک سری نکات مستمر مراقبتی در دوران بارداری و پس از تولد فرزندتان بسیار پر اهمیت است. این موارد شامل داشتن یک رژیم غذایی سالم،انجام ورزش،مراقبت از تعادل اندامی و ذهنی تان و برنامه ریزی برای زایمان است.

پزشک معتمد سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به سوال مراقبتهای یک زن باردار از خودش در دوران بیماری های پاندمیک افزود:  هم اکنون نظام های بهداشتی در سر تا سر جهان تحت فشارند و سلامت جنسی و ارائه خدمات بازیابی سلامت تحت چنین شرایطی سریعا دچار اختلال می شوند. پیام سازمان بهداشت جهانی بسیار واضح و شفاف است که بارداری امن و محترمانه فزایمان و خدمات پسا زایمان برای امور مراقبتی بسار ضروری است.همه زنان باردار  و نوزادانشان چه آنهایی که ابتلا به کویید ۱۹ آنها محرز شده و چه مشکوک به ابتلا باشند،حق برخورداری از مراقبتهای با کیفیت عالی قبل از زایمان،وضع حمل و بعد از زایمان را دارند.و این مراقبتها شامل مراقبتهای سلامت ذهنی هم می شود.

دکتر ازجه تنچالپ  در ادامه با اشاره به اینکه اگر زنی در دوران بارداریش به کووید ۱۹ مبتلا شد باید چکار هایی انجام بدهد و آیا خطری فرزندش را تهدید می کند تصریح کرد: خود بارداری عامل مضاعفی برای مبتلا شدن به کووید۱۹ به حساب نمی آید،اما این را هم می دانیم که ریسک زنان باردار برای ابتلا به کرونا شدید تر است و در ریسک بالاتر از احتمال تولد فرزند نارس بیشتر است.اما مهم تر آن است که بدانیم اگر به کووید۱۹ مبتلا شدیم یا اگر تب یا حس زکام دارید و یا دچار اختلال تنفسی شدید سریعا در جستجوی مراقبتهای پزشکی باشد.این کار به حداقل سازی خطرات ناشی از ابتلا کمک می کند.از تامین کنندگان مراقبت سلامتی خود در خصوص علائم شایع کووید سوال بپرسید تا با کمک هم تصمیمی درست اتخاذ و از ابتلا خود اطمینان حاصل کنید.آکادگی در این شرایط بسیار حائز اهمیت است. از اینکه اگر علائمتان تشدید شدند و باید به کجا مراجعه کنید اطمینان حاصل نمایید.

پزشک معتمد سازمان بهداشت جهانی با اشاره به بحث و حواشی وجود خطرات بالا برای فرزند زنان باردار در رسانه ها تصریح کرد:وجود خطرات بالا برای فرزند یعنی انتقال از طریق مادر به فرزند در رحم یا در هنگام تولد بسیار نادر است و وجود هیچ ویروس فعالی در تغذیه پستانی مورد تایید قرار نگرفته.پس مهم است که تغذیه پستانی از طریق شیر مادر ادامه یابد.

پزشک معتمد سازمان بهداشت جهانی با اشاره به بحث و حواشی وجود خطرات بالا برای فرزند زنان باردار در دوران کرونا در رسانه ها تصریح کرد:وجود خطرات بالا برای فرزند یعنی انتقال از طریق مادر به فرزند در رحم یا در هنگام تولد بسیار نادر است و وجود هیچ ویروس فعالی در تغذیه پستانی مورد تایید قرار نگرفته.پس مهم است که تغذیه پستانی از طریق شیر مادر ادامه یابد.

دکتر ازجه در پایان افزود: تاکنون نتایج را به ما نشان داده نوزادانی که از مادران مبتلا به کووید ۱۹ متولد شده اند،وضعیت خوبی دارند و به طور عمومی علائمی از خود بروز نداده اند.و اگر این نوزادان که مبتلا به کووید شده اندعلائمشان حاد و قابل ملاحظه نبوده است.

مترجم : دکتر بابک خادمی