شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سرمایه‌گذاری#ایرانیان
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 9تیر

تضمین سرمایه‌گذاری ایرانیان در 80 کشور جهان

کدخبر: 422801
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات9 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:جلسات مشترک شورای اقتصاد با فقها فعال‌تر از گذشته تشکیل می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم تیر 1361؛ جلسات مشترک شورای اقتصاد با فقها فعال‌تر از گذشته تشکیل می‌شود

شورای اقتصاد به ریاست میرحسین موسوی، نخست‌وزیر تشکیل جلسه داد.

در این جلسه ابتدا عملکرد شورای اقتصاد درباره تنظیم نظام اقتصادی جمهوری اسلامی و بهره‌گیری شورا از نظرات اساتید و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سه ماه گذشته مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

سپس ضمن تاکید بر ضرورت تدوین قوانین و مقررات لازم برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی-اجتماعی به ضرورت تطابق طرح‌های اقتصادی دولت با مبانی اسلام و لزوم ارتباط دائم اعضای شورای اقتصاد با فقها تاکید به عمل آمد.

در این جلسه همچنین مقرر شد که جلسات مشترک شورای اقتصاد با فقهای حوزه علمیه قم بلافاصله پس از اتمام ماه مبارک رمضان فعال‌تر از گذشته تشکیل شده تا هرچه زودتر طرح‌های زیرساخت اقتصادی تدوین و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

در پایان جلسه شورای اقتصادی به مساله برنامه‌ریزی و ضرورت فعالیت بیشتر شوراهای برنامه‌ریزی که مستقل از کمیته‌های زیرساخت می‌توانند به کار خود  ادامه دهند، تاکید شد.

نهم تیرماه 1371؛ تاکید هاشمی رفسنجانی بر تداوم اجرای سیاست تعدیل اقتصادی

نشست مشترک مجلس و دولت برگزار شد. اکبر هاشمی رفسنجانی در این نشست گفت: مجلس چهارم حرکت متین و منطقی را آغاز کرده است و با آهنگی که در پیش گرفته می‌تواند در کارهایش موفق باشد.

وی در بیان اوضاع اقتصادی و اجتماعی و دورنمای آینده کشور، بازسازی و محرومیت‌زدایی، توسعه و تعدیل را سه رکن و هدف اساسی آینده کشور عنوان کرد و گفت: هر کدام از این سه هدف به‌تنهایی یک برنامه می‌خواهد اما ما آنها را در یک برنامه جمع کردیم که کار مشکل و پرزحمتی است.

هاشمی افزود: هرچند سالی 40 تا 50 میلیارد ریال هزینه بازسازی می‌شود، ولی این میزان کافی نیست.

رئیس‌جمهوری توسعه کشور را ضروری خواند و گفت: توسعه به محیط آرام و آینده‌نگر نیاز دارد. آقای رفسنجانی لزوم توجه و توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را مهم دانست و با پرسود خواندن صنعت پتروشیمی اضافه کرد: تا پایان برنامه دوم 12 میلیون تن فرآورده پتروشیمی خواهیم داشت که حرکت بسیار پرارزشی خواهد بود.

 هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنان خود گفت: ما باید با استفاده از امکانات خود قوی بشویم و پایه‌های کشور را قدرت بخشیم. وی با تاکید بر اراده دولت به ادامه سیاست تعدیل اقتصادی و پیشبرد تدریجی آن گفت: ما آزمون‌های خوبی در زمینه سیاست تعدیل داشته‌ایم.

آقای هاشمی رفسنجانی در پایان سخنان خود به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوید داد که برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی در حال آماده شدن است.

نهم تیر 1381؛ سرمایه‌گذاری ایرانیان در 80 کشور جهان تضمین می‌شود

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد: برای اولین بار در کشور سرمایه‌گذاری ایرانیان در بیش از 80 کشور جهان تضمین می‌شود.

نوروز کهزادی گفت: بررسی این مساله مراحل نهایی را می‌گذراند و نتایج و شرایط آن تا دو ماه آینده اعلام خواهد شد.

وی افزود: این صندوق همچنین پوشش ریسک صادرات به 80 کشور مذکور را می‌پذیرد و صادرکنندگانی که بخواهند به این کشورها که اسامی آنها به‌زودی اعلام می‌شود، صادرات داشته باشند، می‌توانند از این پوشش استفاده کنند. کهزادی همچنین از پوشش ریسک صادرات و اعتبارات خریدار خبر داد و گفت: دولت 500 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای اعطای اعتبار به خرید از کشورهای هدف تخصیص داده و به صادرکنندگان پوشش‌های بیمه‌ای می‌دهد که یک نمونه آن صادرات 70 میلیون دلاری واگن به پاکستان است.

درآمد سرانه هر ایرانی 1500 دلار است

معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: ایران با داشتن 14 میلیارد دلار کسری در تراز تجاری خود با سایر کشورها به‌طور مستقیم سالانه 3 تا 9 میلیون فرصت شغلی برای دیگر کشورها ایجاد می‌کند.

احمد دوست‌حسینی گفت: ایران بدون صدور نفت حدود 14 میلیارد دلار کسری تراز بازرگانی دارد که با احتساب درآمد سرانه هر ایرانی 1500 دلار ایران با این میزان کسری تراز بازرگانی، حدود 9 میلیون فرصت شغلی برای خارجیان ایجاد می‌کند.

وی افزود: چناچه براساس شاخص قدرت خرید، درآمد سرانه 4500 دلار محاسبه شود ایران در سال حدود سه میلیون فرصت شغلی برای سایر کشورهای جهان ایجاد می‌کند.

به گفته دوست‌حسینی، کسری تراز تجاری و وجود اقتصاد نفتی موجب شده که ایران از ذخایر خود را با ارزش افزوده سایر کشورها مبادله کند.

تجلیل خاتمی از فعالان برگزیده صنعت و معدن

واحدهای نمونه صنعتی کشور در سال 80 با پیشنهاد خانه‌های صنعت و معدن استان‌ها و تایید وزارت صنایع و معادن معرفی شدند.

در این مراسم اسامی 26 واحد صنعتی استان تهران و 40 واحد صنعتی کشور به‌عنوان واحدهای برتر اعلام شدند.

 مدیر نساجی اردبیل، رضایی مدیر چینی حمید، فراش باشی مدیر سنگ چینی نی‌ریز، برکتی مدیر تامکار، فروتن مدیر صنایع غذایی بهروز، مجتهدی مدیر شرکت معدنجو، موسوی مدیر تعاونی سنگ الیگودرز و غمگسار مدیر سایپا دیزل از دست رئیس‌جموری لوح تقدیر دریافت کردند.

همچنین محسن خلیلی عراقی و مجتبی حجازی به عنوان پیشکسوت صنعتی لوح سپاس از سیدمحمد خاتمی گرفتند.

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن در این مراسم گفت: اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ستاد وزارتخانه فقط امور سیاستگذاری صنعتی را انجام می‌دهد و از همه کارهای اجرایی فارغ شده است.

وی مهم‌ترین کارهای انجام‌شده در سال 80 را اصلاح فضای حاکم بر بخش صنعت و اصلاح قانون مالیات و تصویب طرح نوسازی صنایع برشمرد و افزود: رشد صنعت در سال گذشته بیش از دو برابر میانگین رشد اقتصادی کشور بود، اما بخش معدن به دلیل کم‌توجهی در زمان‌های گذشته همچنان کمتر از پیش‌بینی برنامه رشد کرد.

وی گفت: سال گذشته صادرات صنعتی با ارزش 2.5 میلیارد دلار 64 درصد کل صادرات غیرنفتی را شامل شد.

وزیر صنایع و معادن در مورد حساب ذخیره ارزی گفت: تاکنون درخواست‌هایی به میزان 3.7 میلیارد دلار برای دریافت تسهیلات ارزی واصل‌ شده که از مجموع آنها تاکنون 1.4 میلیارد دلار به تصویب بانک‌های عامل رسیده است.