به گزارش برنا، الکاظمی افزود: عراق با کمبود فصلی انرژی برق روبروست، دولت این را درک می کند و تدابیری را برای حل آن در پیش خواهد گرفت با این علم که ما در سال جاری ۴ نیروگاه بزرگ افتتاح کردیم و بیشتر هم در ماه های آینده افتتاح خواهیم کرد.

حل بحران برق برای دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق مساله حیاتی شده است نه فقط برای رفاه بیشتر شهروندان عراقی در فصل نفس گیر گرما بلکه برای ادامه حیات سیاسی دولت در آستانه انتخابات پارلمانی.

یکی از نیروگاه هایی که الکاظمی از آن سخن گفت احتمالا نیروگاه صلاح الدین در سامرا است که ۱۷ روز پیش با حضور خود او افتتاح شد اما سه شب پیش حملات راکت های کاتیوشای ناشناس آن را از مدار خارج کرد و خسارت شدیدی به آن زد.

در مراسم افتتاح این نیروگاه، الکاظمی گفت: فاز اول نیروگاه حرارتی صلاح الدین را با وجود همه چالش های حاضر به ویژه بحران اقتصادی و تاثیرهای شیوع کرونا افتتاح می کنیم. این نیروگاه شبکه ملی برق را با یک هزار و ۲۶۰ مگاوات برق تامین خواهد کرد و برای یک هزار و ۴۰۰ شهروند عراقی متخصص ایجاد اشتغال می کند.

به این ترتیب نیروگاهی که چینی ها ساخته بودند تخریب شد تا الکاظمی این بار به صرافت اروپا بیفتد.

الکاظمی پیش از سفر به بروکسل، پیکان انتقاد خود را به سوی دولت های پیشین نشانه گرفت و گفت: بحران برق، نتیجه برنامه ریزی بد و هدر دادن اموال و انرژی ها در سال های متمادی گذشته است بدون اینکه آنها، مشی آشکاری برای حل طولانی مدت این بحران داشته باشند.

او تاکید کرد با دولت های اروپایی در این موضوع وارد بحث خواهد شد و نیز درباره عرصه های اقتصادی، امنیتی و سیاسی گفت و گو خواهد کرد.

به این موضوع باید مطالبات پی در پی شهروندان عراقی با فرا رسیدن فصل گرمای شدید و نیاز به سیستم های سرمایشی انرژی بر را افزود که به ابزاری موثر برای منتقدان او نیز تبدیل شده است.

رسانه های عراقی روزانه دهها خبر در ارتباط با بحران برق در گوشه و کنار کشور منتشر می کنند؛ از حمله خرابکاران تروریست به دکل های برق و نیروگاه ها گرفته تا تمدید تعطیلی ها، کاهش ساعات کار به علت موج گرما، وعده های مسئولان و قطعی های مکرر برق از بغداد پایتخت گرفته تا دورترین نقاط مرزی.

در برخی شهرها مانند کربلا قطعی برق به ۱۹ ساعت در شبانه روز در اوج گرمای عراق می رسد مساله ای که تبدیل به وسیله ای برای ابراز نارضایتی ها شده است.

به این موضوع باید مطالبه های شخصیت های تاثیرگذار سیاسی را نیز افزود. چند ساعت پیش از حمله راکتی تروریست ها به نیروگاه صلاح الدین (دوشنبه شب) مقتدا صدر در توماری چند صفحه ای، راهکارهایی به دولت عراق برای حل مشکل برق داد؛ از جمله اینکه «فساد در سیستم برق» کشور ریشه کن شود. یکی از این راهکارهای صدر نیز برکناری وزیر برق با طرح موضوع «بی کفایتی» بود؛ اظهاری که ظاهرا به مذاق بسیاری از کاربران توییتر هم خوش آمد و هشتگ برکناری وزیر تبدیل به ترند اول عراقی ها در یکشنبه شب شد؛ شدیدترین انتقادها از وزبر برق در میانه شدیدترین حملات شبانه به نیروگاه و دکل ها؛ حملاتی که تدابیری کافی برای دفع آنها اندیشیده نشده بود. 

نهایتا امجد العقابی نماینده پارلمان از ائتلاف سائرون تحت رهبری مقتدا صدر از تقدیم استعفای «ماجد مهدی حنتوش» وزیر برق به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق خبر داد.

برق به طور ویژه و انرژی غیر متکی به  نفت و گاز در شکل عام آن، برای دولت الکاظمی بسیار مهم است؛ به همین علت هم عمده تمرکز در نشست سه جانبه عراق با سران اردن و مصر بر همین کلیدواژه متمرکز بود.

علاوه بر انگیزه های ژئوپولتیک و سیاسی از سوی دولت الکاظمی و گردش از سیاست چرخش به شرق به سوی غرب در تکاپوی راه حل های جایگزین، طرح پروژه های همکاری سه جانبه عراق، مصر و اردن در قالب «شام جدید»، ارتباط  برقی بین عراق و اردن احتمالا با کمک طرف های دیگر منطقه ای، رایزنی با فرانسوی ها درباره انرژی هسته ای عراق و تاسیس ۸ نیروگاه هسته ای، طرح استفاده از انرژی خورشیدی با کمک امارات و... همگی در این چارچوب با هدف تنوع بخشی دولت الکاظمی به منابع انرژی قابل درک است.

 برای دولت مصطفی الکاظمی، حل مشکل برق شهروندان، دستاوردی بزرگ و برگ برنده ای در اداره امور و نتیجتا ارزش افزوده ای در انتخابات پارلمانی پیش رو خواهد بود که کمتر از ۱۰۰ روز دیگر روز دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در عراق برگزار می شود و سرنوشت کابینه او را رقم خواهد زد.