به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر در سطح شهر شاهد صف ها و بی نظمی ها برای تزریق فاز دو‌ واکسن کرونا بودیم. علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت و درمان با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون به خبرنگار برنا گفت: سند ملی در خصوص واکسیناسیون داریم که بر اساس آن سند، افراد برای دریافت واکسن اولویت بندی شده اند. 

او افزود: ما بر اساس این سند ابتدا تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان که خط مقدم این ماجرا بودند را شروع کردیم و همه آنها واکسینه شدند بعد از آن سراغ گروه های سالمندی رفتیم ، چون بیش از 70% مرگ و میرهای ما در افراد 60 سال به بالا اتفاق می افتد. 

رییسی تاکید کرد: بنابراین، این منطقی است که ابتدا باید سراغ گروه های پرخطر برویم تا مرگ و میرها را کم کنیم. ما به دنبال دو هدف کاهش مرگ و میر و قطع زنجیره ویروسی هستیم.

سخنگوی ستاد کرونا گفت: برای کاهش مرگ و میر باید افراد آسیب پذیر را واکسینه کنید. افراد آسیب پذیر چه کسانی هستند؟ کسانی هستند که خط مقدم با کرونا هستند مثل کادر درمان و آنهایی که سالمند هستند و بالای 60 سال سن دارند.  کسانی که بیماری زمینه ای دارند.

رئیسی تصریح کرد: برای تزریق دوز اول واکسن هایی را تهیه کردیم اما در دوز دوم توقفی به خاطر دریافت واکسن از کشورهایی که به ما تعهد داده بودند اتفاق افتاد. به همین دلیل تا 70 سال به بالا را تا کنون واکسینه کردیم.

او درباره بلبشوی صف های تزریق واکسن در تهران گفت: استان های مختلف با هم متفاوت هستند. گزارش کمی از استان ها داریم که به خاطر تجمع زیاد مشکلاتی همچون صف طولانی مواجه شده باشند. 

رئیسی تصریح کرد: استان تهران چند ویژگی دارد. اینکه جمعیت بسیار بالایی داشته و سپس اینکه سه دانشگاه در یک شهر مستقر هستند که هر کدام جمعیت تحت پوشش خودشان را دارند. 

او افزود: جابجایی جمعیت برای زدن واکسن یکی از مشکلاتی است که ما با آن روبرو هستیم. راه اندازی مراکز خودرویی دیگر عوامل است که چند جا مثل سرخه حصار و ایران مال و پارک ولایت وجاهای دیگر راه اندازی کرده و خیلی از افراد تمایل دارند که آنجا بروند و واکسینه شوند. افرادی که به صورت خودرویی می روند الزاما مربوط به یک منطقه نیستند و مناطق مختلف هستند. 

رییسی افزود: هفته قبل که دچار یکسری از مشکلات بودیم الان اطلاع دارم که روال عادی طی می شود. هفته قبل  دو نگرانی وجود داشت که افراد نگران این بودند که شاید واکسن دوز دوم گیرشان نیاید و به اصطلاح دچار کمبود شوند در این زمینه اضطرار داشتند که سریعتر واکسن را دریافت کنند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: نکته دیگر اینکه ما 79 مرکز تجمیعی در سطح استان تهران داریم در این مدت که تامین واکسن کم بود این مراکز را به نصف رسانده بودند ولی چون تازه واکسن آمده بود هنوز مراکز تجمیعی را با ظرفیت کامل راه اندازی نکرده بودیم ولی پس از جلسات مکرر همه مراکز فعال شدند. 

استادیوم آزادی آماده زدن واکسن/ تحویل ۳۰ درصد واکسن مازاد به استان تهران

او افزود: حتی در این هفته به ما قول راه اندازی استادیوم آزادی را هم دادند. ولی من این اطمینان خاطر را به مردم بدهم که به هیچ وجه ما کمبود دوز دوم واکسن نداریم. ما به استان تهران 30% اضافه بر نیازشان واکسن تحویل دادیم . 

رییسی ادامه داد: ضمن اینکه واکسن استوک در وزارتخانه داریم که اگر کم آمد دوباره هم تحویل می دهیم. 

او درباره تاخیر بین تزریق واکسن کرونا گفت: نکته دوم هم اینکه دریافت دوز دوم  واکسن سینوفارم، 4 تا هشت هفته هیچ ایرادی ندارد یعنی فکر نکنید 4 هفته، 5 هفته شود اثر واکسن از بین می رود به هیچ وجه اینگونه نیست. اسپوتنیک تا 12 هفته فاصله می تواند داشته باشد . واکسن استرازنکا که قبل می گفتند 12 هفته اخیرا می گویند تا ده ماه، بنابراین این صحبتها که می گویند اگر نرویم واکسن ها که زدیم فاسد می شود و اثرش می رود صحت ندارد و باید این استرس ها را ایجاد نکنیم واکسن زیاد است و افراد خواهند زد. 

او با بیان اینکه در تهران 85 درصد افراد واجد شرایط تابه حال واکسن دریافت کرده اند، گفت: فقط 15 درصد افراد دوز اول را  نزدند. بنابراین با خیال راحت بیایند و تزریق واکسن خود را انجام دهند. 

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: این واکسن به هیچ عنوان پولی نیست و افراد گول فضای مجازی را نخورند. من نمی خواهم قیاس کنم ولی تهران مشکلات خاصی را دارد چند سال پیش تهران مقداری لرزید و بعد پمپ بنزین ها شلوغ شد ولی کرمانشاه روی ویبره است و هیچ مشکلی ندارد. برخی افراد در این شلوغی ها کسب و کار می کنند. و اگر کسی بخواهد واکسن را بفروشد کلاهبرداری است .

//انتهای پیام: 4