شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترامپ#مجلس#مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان آمریکا حمله هواداران ترامپ به کنگره را پیگیری می‌کند

انتظار می رود مجلس نمایندگان آمریکا این هفته درباره طرح تشکیل کمیته جدیدی برای تحقیقات درباره حمله ۶ ژانویه (۱۷ دی) به کنگره آمریکا رای گیری کند. این کمیته منتخب در صورت تشکیل شدن ۱۳ عضو خواهد داشت و از اختیار احضار شاهدان برخوردار خواهد بود.

مجلس نمایندگان آمریکا حمله هواداران ترامپ به کنگره را پیگیری می‌کند

به گزارش منیبان، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، تلاش ها در این زمینه در حالی آغاز شده که جمهوریخواهان سنای آمریکا مانع از تشکیل کمیته ای دو حزبی و مستقل برای تحقیقات درباره این حمله شده اند. صدها نفر از هواداران دونالد ترامپ به دنبال معلوم شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در حملات خشونت بار  به کنگره آمریکا که مشغول تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات بود، یورش بردند.

هشت عضو این کمیته جدید توسط نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و پنج عضو دیگر «بعد از مشورت با کووین مک کارتی رهبر اقلیت جمهوریخواهان در این مجلس» منصوب خواهد شد.

مشاور پلوسی گفته است که وی قصد دارد برخی از منصوب شدگان را از بین جمهوریخواهان تعیین کند. 

پلوسی در بیانیه ای ششم ژانویه همزمان با حمله حامیان ترامپ به کنگره  را یکی از تاریک ترین روزها در تاریخ کشورش توصیف کرد و گفت کمیته منتخب به دنبال کشف حقایق درباره این حمله خواهد بود.

وی گفت: کمیته منتخب درباره حقایق و علت این حمله تحقیق و گزارش خواهد داد و توصیه هایی را درباره جلوگیری از حملات مشابه در آینده ارائه خواهد داد.

بسیاری از جمهوریخواهان نگران تحقیقات  درباره این حمله هستند زیرا اکثریت دموکرات ها احتمالا درباره نقش ترامپ و گروه های راست افراطی نماینده وی در این حمله نگران هستند. تقریبا ۳۶ نفر از جمهوریخواهان با تشکیل کمیته مستقل موافق کرده اند. هفت نفر از جمهوریخواهان سنا از رای گیری درباره طرح تشکیل کمیته تحقیقات حمایت کرده اند اما این طرح برای تصویب به ۱۰ رای موافق جمهوریخواهان سنا نیاز دارد.

بسیاری از جمهوریخواهان به وضوح اعلام کرده اند که به دنبال عبور از حمله به کنگره و کنار گذاشتن بسیاری از سوالات بی پاسخ درباره این حمله هستند از جمله این سوالات این است که دولت و نیروهای پلیس چگونه از اطلاع رسانی به نهادهای امنیتی درباره این حمله خودداری کردند و نیز نقش ترامپ که با سخنرانی هایش قبل و در جریان این حملات به ان دامن زد.

برخی دیگر از اعضای جمهوریخواه حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و مدعی اند آشوب طلبان شبیه توریست ها بودند. برخی دیگر تاکید دارند که اشلی بابیت از  حامیان ترامپ که در جریان حملات مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد تلاش کرده بود به ساختمان مجلس نمایندگان آمریکا حمله کند.