شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن
روند صعودی تورم املاک مسکونی در تهران

تورم سالانه مسکن در قله 20 ماهه +نمودار

کدخبر: 422760
اقتصادنیوز: تورم سالانه مسکن در اردیبهشت ماه سال 1400 معادل با 84.1 درصد بوده است. مقایسه این رقم با 4 سال گذشته نشان میدهد در بیست ماه اخیر این رکورد بی سابقه بوده و همچنان روندی صعودی دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، کارنامه تورمی مرکز آمار از وضعیت مسکن تهران تا اردیبهشت ماه سال 1400 منتشر شد. بنابر داده های منتشر شده شاخص قیمت مسکن در تهران، تورم میانگین این بخش در ماه دوم بهار به رکورد بیست ماهه خود رسیده است. 

شاخص قیمت مصرف کننده در بخش مسکن نمادی از وضعیت قیمتها در هر مقطع است. به مقایسه ماهانه این متغیر، تورم ماهانه می گویند. درهمین خصوص بررسی تورم ماهانه املاک مسکونی شهر تهران نشان می دهد تورم ماهانه اردیبهشت معادل با 3 درصد بوده مه نسبت به فروردین 2.9 واحد درصد افزایش پیدا کرده است. 

درحالی که اطلاعیه های بانک مرکزی از وضعیت مسکن در اردیبهشت نشان از افت 1.8 درصدی متوسط قیمت ها در این ماه داشته اما تورم مرکزآمار در این مقطع معادل با 3 درصد به ثبت رسیده است.

مسکن

رکورد تورم سالانه مسکن در بیست ماه گذشته

مقایسه شاخص قیمت مسکن با موقعیت مشابه خود درسال گذشته را نیز تورم نقطه ای مسکن می نامند. رشد سالانه قیمت ها در ماه اردیبهشت به برآورد مرکز آمار برابر با 71.8 درصد بوده که در مقایسه با ماه های اخیر نشان از روندی نزولی داشته است. این در حالی است که این رقم هنوز از ماه های ابتدایی سال 99 بالاتر است.

در ماه های سپری شده بازار مسکن در 4 سال گذشته بیشترین رکورد تورمی دراین بخش به آبان تعلق داشته که 114.7 درصد به ثبت رسیده است.

اگر میانگین شاخص در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت را با همین رقم در سال گذشته مقایسه کنیم تورم حاصل برابر با 84.1 درصد خواهد بود. بررسی تورم سالانه در بیست ماه گذشته نشان دهنده آن است که این نمود تورمی در بخش مسکن در بازه بیست ماهه بی سابقه بوده است.