شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#جدید#آرام

حرکت لاک‌پشتی پول‌های پارک شده در بورس | وضعیت بازار سرمایه درحال بهبود است؟

تکلیف بورس تا حدودی مشخص شده و بازیگران در حال مهره‌چینی برای یک فضای جدید در بازار سرمایه هستند، به همین دلیل برخی از کارگزاران، خبر از حرکت آرام و مستمر پول‌های پارک شده به سمت خرید سهام می‌دهند.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، بورس این روزها طراوت تازه‌ای یافته است و شاخص اگرچه در برخی از روزها نسبت به رشد مقاومت می‌کند، اما روند کلی بازار به سمتی است که مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را که تا مدت ها بر روی آن ایستادگی وجود داشت، پشت سر گذاشته و به یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد در روز گذشته (دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰) رسیده است.

در عین حال، بسیاری از فعالان بازار سرمایه و بازیگران این بازار پرریسک و در عین حال سودده، خبر از تحرکاتی می‌دهند که طی هفته‌های گذشته به خصوص بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات، سهامداران حقیقی و حقوقی را به سمت نقش‌آفرینی بیشتر در بازار می‌کشاند و معاملات سهام را نسبت به گذشته ارزنده‌تر می‌کند. آنگونه که تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند خوش‌بینی مجددی به بازار تزریق شده که اگرچه هنوز نتوانسته اعتماد سهامداران خرد یا شاید بهتر باشد بگوییم تازه‌واردهای سال ۹۹ را به خود جذب کند؛ اما مسیر رو به رشدی را برای بسیاری از سهامداران استخوان خرد کرده بازار ترسیم کرده است.

مدت‌ها بود که بورس در انتظار تعیین تکلیف مهمترین رویداد سیاسی ایران و تعیین رئیس جمهور بود تا بتواند با چشم‌انداز مشخص‌تری به حرکت ادامه دهد و به همین دلیل، فعالان بازار سرمایه تصمیم‌گیری در خصوص سهام خود را به مشخص شدن نتیجه انتخابات موکول کرده بودند و حال این انتظار به پایان رسیده و بازار در حال برنامه‌ریزی برای ادامه مسیر است؛ در عین حال، بسیاری از سهامداران امید به این دارند که بتوانند در دوره جدید، فعالیت بهتری را در بازار سرمایه داشته و به سمت سودآوری قابل قبول‌تری حرکت کنند.

در این میان، آنگونه که فعالان بازار سرمایه و کارگزاران می‌گویند اعتماد به بازار سرمایه در حال بازگشت است و اگرچه تعداد کثیری از سهامداران خرد در اوضاع نابسامان بازار در سال ۹۹ از بازار خارج شده و سهام خود را به فروش رسانده‌اند؛ اما همچنان بخش عمده‌ای از سهامدارانی که در بازار باقی مانده‌اند، به شرایط کنونی بازار امیدوار شده و در حال چرخش سهام موجود در سبد خود و البته با احتیاط، ورود پول‌های جدید برای خرید سهام به سبد مالی خود هستند.

یکی از کارگزاران بورسی نیز گفت: با روند باثباتی که شاخص به سمت مثبت در حال حرکت است، بخشی از پول‌های پارک شده در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به سمت خرید سهام حرکت کرده و هم اکنون حقیقی‌ها با احتیاط در حال خرید سهام جدید هستند که به سبد و پرتفوی خود اضافه کنند.

وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات به ثبت رسیده، در روز گذشته هفتم تیرماه، حدود ۸ هزار میلیارد تومان خرید و فروش در بازار انجام شده که سهم معاملات خرد از آن نسبت به گذشته افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که این روند در روزهای آینده هم ادامه یابد؛ البته هنوز هم برخی از سهامداران برای ورود پول‌های جدید دارای ابهاماتی هستند که به نظر می‌رسد با مشخص شدن تیم اقتصادی دولت و برنامه‌هایی که از سوی تیم جدیدی که قرار است بر روی برنامه‌های اقتصادی رئیس جمهور منتخب کار کنند، نوشته و مطرح می‌شود، حتماً چشم‌انداز دقیق‌تری پیش روی سهامداران وجود دارد.

در عین حال آمارهای منتشر شده حکایت از آن دارد که فقط ظرف یک روز گذشته، ۶ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان معامله از سوی سهامداران خرد انجام شده و در عین حال دولت هم، ۱۴ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بازار عرضه کرده است. در عین حال، سهامداران خرد بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار کرده‌اند که بخش عمده آن به گروه سرمایه گذاری‌های جدید و رشته‌های صنعتی ورود یافته است. البته در روز یکشنبه هم ۵۵ میلیارد تومان پول جدید از سوی سهامداران خرد وارد بازار شده بود که بیشتر در سهم‌های سرمایه گذاری و غذایی هزینه شده بود؛ در عین حال، ۱۱۵ میلیارد تومان پول خرد هم از صندوق‌های سرمایه گذاری خارج شده بود.

همچنین مجید عبدالحمیدی، تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که وضعیت بازار سرمایه نسبت به ماه‌های گذشته اندکی رو به بهبود گذاشته است.

وی افزود: بررسی نمادها در بازار سرمایه حکایت از آن دارد که بعضی نمادها سبز شده و نسبت به قبل، روند متفاوتی را در پیش گرفته‌اند؛ ارزش معاملات هم بالاتر رفته است.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، اگرچه روند رو به رشد در بازار آغاز شده اما همچنان تعداد سهم‌های قفل شده در صف فروش بسیار زیاد هستند؛ بنابراین علاوه بر اینکه باید گفت که چشم‌انداز بازار سرمایه در بلندمدت همیشه مثبت بوده؛ اما باز هم آمار جدید نشانگر آن است میل به خرید سهام بنیادین در صندوق‌های فعال در حوزه سهام، بعد از مدت‌ها زیادتر شده است.