شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#شبه#افغانستان#پایتخت

گزارش اختصاصی مشرق /

جزئیات پیشروی شبه نظامیان طالبان در شرق افغانستان/ خطر بیخ گوش دروازه‌های غربی «کابل» + نقشه میدانی و عکس

استان وردک.jpg

مناطق شرقی افغانستان هم مانند سایر نقاط زیر حملات نیروهای طالبان هستند و در این میان اگر استان «میدان وردک» از کنترل نیروهای دولتی خارج شود، خطری بزرگ پایتخت را تهدید خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق؛ عملیات شبه نظامیان طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان فقط به استان های شمالی این کشور خلاصه نشده و در روزهای گذشته مناطق شرقی هم از موج حملات سنگین این گروه در امان نمانده اند.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای طالبان حملات کم سابقه ای را در استان های شرقی از جمله «میدان وردک» علیه نیروهای دولتی ترتیب دادند و توانستند در این محورهای مهم و حساس پیشروی قابل توجه داشته باشند.

یک منبع میدانی که تحولات را در شرق افغانستان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات پیشروی نیروهای طالبان در جنوب استان «میدان وردک» اشاره کرد و گفت: شبه نظامیان طالبان با انجام حملات گسترده شهرستان «چک» را به تصرف درآوردند.

این شهرستان (چک) محل اتصال شهرستان های «مرکزبهسود و جغتو» است و همچنین شهرستان «میدان شهر» را به شهرستان جغتو و شهرستان های شمالی استان غزنی متصل می کند و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

جزئیات پیشروی شبه نظامیان طالبان در شرق افغانستان/ خطر بیخ گوش دروازه‌های غربی «کابل» + نقشه میدانی و عکس

در حال حاضر بیشتر مناطق جنوبی استان «میدان وردک» از جمله شهرستان های «دایمیرداد، چک، جغتو، سیدآباد» که با استان های «غزنی و لوگر» هم مرز هستند در تصرف و سیطره نیروهای شبه نظامی طالبان هستند.

از سویی دیگر، بخش های وسیعی از شهرستان «نرخ» در شرق این استان از کنترل نیروهای ارتش و گروهای مردمی خارج است و به همراه عمده مناطق «شهرستان جلریز» در محور شمالی استان «میدان وردک» در تصرف شبه نظامیان طالبان است.

نیروهای ارتش و گروه های مردمی هم شهرستان دولت آباد (مرکز استان) هم مرز با استان کابل (پایتخت) را در کنترل دارند؛ شهرستان های غربی حصه اول بهسود، مرکز بهسود نیز در تسلط نیروهای دولتی افغانستان هستند.

استان «میدان وردک» حدود ۹هزار و ۲۳ کیلومتر مساحت دارد که حدود ۵۰ درصد (نزدیک به ۴ هزار و ۵۱۱ کیلومتر مربع) در تصرف شبه نظامیان طالبان و سایر نقاط این استان در کنترل نیروهای دولتی افغانستان است.

جزئیات پیشروی شبه نظامیان طالبان در شرق افغانستان/ خطر بیخ گوش دروازه‌های غربی «کابل» + نقشه میدانی و عکس

میدان وردک با استان های «کابل، پروان، بامیان، غزنی و لوگر» هم مرز و در ۱۰ شهرستان بنام های «مرکز بهسود (پرجمعیت ترین شهرستان)، حصه اول بهسود، دایمیرداد، جلریز، میدان شهر، نرخ، چک، سیدآباد، جغتو و دولت آباد» تقسیم شده است.

شهرستان «مرکز بهسود» استان بامیان را به شهر کابل متصل می کند اما با توجه به این که نیروهای طالبان شهرستان های «جلریز و نرخ» را در تصرف دارند (نقاط اتصال استان بامیان و شهرستان بهسود در غرب استان میدان وردک به کابل) این مسیر مسدود شده است.

به گزارش مشرق، شهرستان میدان شهر هم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که دروازه غربی شهر کابل محسوب می شود و اگر از کنترل نیروهای دولتی خارج شود و سقوط کند خطر بزرگ پایتخت را تهدید خواهد کرد.