شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتومبیل#خودرو

۱۰ مشکل در اتومبیل که هرگز نباید آنها را نادیده بگیرید

گاهی اوقات از خودرو هنگام ترمز گرفتن صداهایی شنیده می‌شود که این یک علامت هشداردهنده است و به راننده می‌گوید که مشکلی در ترمز یا روتور وجود دارد.

سیستم ترمز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیستم ترمز را می‌توان یکی از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی در هر خودرو دانست و برای سالم نگه داشتن این آپشن نیاز است که حتما از آن خوب نگهداری و به‌موقع سرویس‌دهی شود.

طول عمر تمامی قطعات متحرک و غیرمتحرک سیستم ترمز محدود است بنابراین برای مراقبت از سرنشینان و همچنین کنترل خودرو در جاده‌ها، لازم است که آن‌ها به طور مرتب تعمیر یا نوسازی شوند.

خوشبختانه، وسایل نقلیه امروزی به وضوح نشان می‌دهند که چه زمانی سرویس ترمز خودرو لازم است.

ترمزهای خودرو یکی از اصلی‌ترین اجزای ایمنی در وسیله نقلیه هستند بنابراین، در صورت مشاهده علائم هشداردهنده که در این گزارش به آن اشاره شده است، حتما اقدام به رفع آن کنید. در صورت عدم توجه به این نشانه‌ها، ایمنی رانندگی کمتر می‌شوند و ممکن است آسیب‌های بسیار جدی ببینید.

۱۰ مشکل متداول ترمزگیری در اتومبیل که هرگز نباید آن‌ها را نادیده بگیرید

چراغ هشدار روی داشبورد: چراغ‌های روی داشبورد لزوماً فقط در مورد وضعیت یا بی نظمی موتور نیستند، بلکه در مورد لوازم الکترونیکی خودرو و همه چیزهایی که به واحد کنترل الکترونیکی متصل هستند نیز مربوط می شود؛ بنابراین، اگر دفعه بعدی که اتومبیل خود را روشن می‌کنید چراغ‌های تابلوی روشنایی روشن می‌شوند، باید با یک مکانیک مراجعه کنید.

صدای جیر جیر فلزی هنگام حرکت: در صورتی که ترمز را فشار می دهید و صدای جیر جیر می شنوید احتمالاً لنت ترمزتان دچار سایش شده است. آن ها از فولاد ساخته شده اند بنابراین هنگام اتصال با روتور بدون استفاده از ترمز، این صدا را ایجاد می‌کنند. این به معنای فرسوده بودن لنت‌های ترمز شما است و باید قبل از آسیب دیدن روتور تعویض شود، این بیشترین مشکل ترمزگیری است.

صدای سنگ زنی هنگام استفاده از ترمز: اگر صدای سنگ زنی که در پدال نیز احساس می‌کنید می‌تواند به معنای موارد مختلفی باشد. به راحتی می‌توان صدای سنگ ریزه را که در واحد کولیس وجود دارد برطرف کرد. گاهی ممکن است بیش از حد مسافت طولانی را بدون سرویس ترمز رفته باشید که در این صورت لنت‌های ترمز ممکن است فرسوده شوند و شما در حال شنیدن فلز روی فلز هستید که می‌تواند شیارهایی در روتور ترمز ایجاد کند که بسیار مضر است. همچنین سنگ زنی می‌تواند شاخص کمبود روغن در خودروهای دارای ترمز درام عقب باشد. 

لرزش هنگام ترمز گرفتن: لرزش در فرمان یا لرزش هنگام ترمزگیری ممکن است اثرات بعدی یک روتور دو طرفه باشد. وقتی پدال ترمز را می گیرید، لنت‌های ترمز به روتورها متصل می شوند که باعث می شود سرعت خودرو کم شود. به دلیل سایش ناشی از گرما، پیستون می‌تواند نازک شود. هنگامی که روی پدال ترمز می‌ایستید، ممکن است لنت‌ها را به حالت کامل خاموش جمع نکند. هر زمان لاستیک از بین می‌رود، بسیار مهم است که اتصال دهنده‌ها به طور منظم، یکنواخت و با آرامش کامل سازماندهی شوند. این کار باید به صورت ستاره‌ای و با وزن مناسب انجام شود.

مایع نشتی قابل مشاهده: اگر پدال ترمز نرم شده است، به دنبال یک تکنسین باشید چرا که ممکن است مایعات از سیلندر اصلی یا جایی دیگر در چارچوب ترمز نشت کند. سیلندر اصلی واحدی است که نیرو را برای ترمزها ایجاد می‌کند، این مخزن مانند مخزن روغن برف پاک کن حاوی روغن ترمز است. وقتی ترمز می‌گیرید، این مایعات از طریق لوله کشی نازک رانده می‌شود و باعث ایجاد وزن هیدرولیکی می‌شود. در صورت نشت مایعات از این چارچوب، ممکن است ظرفیت کافی برای فشار دادن لنت‌های ترمز وجود نداشته باشد.

کشیده شدن ماشین  هنگام ترمز گرفتن: این مورد می‌تواند در اثر خراب شدن شلنگ ترمز یا مشکل در صدای کولیس باشد. 

هنگام استفاده از ترمز بوی سوختگی می‌دهد: بوی تند و شیمیایی پس از ترمز سخت در جاده‌های شیب دار، نشانگر ترمز بیش از حد گرم یا کولیس است. بلافاصله در مکانی امن کنار بکشید، ترمز دستی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید کاملاً آزاد شده است و اجازه دهید ترمز خنک شود. اگر این کار را نکنید، ممکن است مایعات ترمز را گرم کند و جوش بیاید، که می‌تواند باعث خرابی ترمز شود.

توقف مکرر هنگام ترمزگیری ناگهانی: به احتمال زیاد وسیله نقلیه شما با ترمز شدید تکان می‌خورد یا می‌لرزد که احتمالاً اصلاً مسئله ترمز نیست. در صورتیکه در حین عمل ترمزگیری، چرخ‌ها دچار لغزش شوند علاوه بر افزایش مسافت ترمزگیری، کنترل و هدایت خودرو نیز به مخاطره می‌افتد. در چنین حالتی لزوم بکارگیری ترمز ضد قفل (ABS) مشخص می‌شود. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن کامل چرخ‌ها به راننده امکان می‌دهد تا هنگام ترمزگیری ناگهانی و شدید بتواند وسیله نقلیه خود را هدایت کند این سیستم در هنگام ترمزگیری نقش بسزایی در افزایش ایمنی دارد چرا که در مواقع لازم فشار ترمزگیری را به صورت الکترونیکی کنترل و تنظیم کرده و خود را با تغییرات سطح جاده تطبیق می‌دهد.

خرابی کامل یا جزئی ترمز:  این سناریویی برای خرابی کامل یا جزئی سیستم ترمز است، بدیهی است که در این حالت، خودرویی که روی آن ترمز گرفته می‌شود، از کند شدن سرعت خودداری می‌کند. پدال ترمز در این حالت حتی ممکن است کاملاً گیر کرده باشد. در این شرایط، وسیله نقلیه نباید به هر قیمتی رانده شود.

ترمزها صدای کم فشار ایجاد می‌کنند: نشانگر سایش ترمز یک برگه فلزی است که در لنت ترمز قرار دارد. نقش آن مشخص کردن وضعیت لنت‌های ترمز است. اگر هنگام برخورد ترمز، صدای لاستیک زیاد و صدای زیاد را از لاستیک‌های خود می‌شنوید، این احتمالاً به این دلیل است که نشانگر پوشیدگی لنت ترمز در حال مالش در مقابل روتور است تا به شما هشدار جدی دهد. شما باید برنامه ریزی کنید تا در اسرع وقت لنت ترمز خود را تعویض کنید و به دنبال یک چراغ داشبورد قرمز باشید که ممکن است روشن شود.

قطعات ترمز در مسافت طولانی فرسوده می‌شوند بنابراین، همیشه ترجیح داده می‌شود که از سلامت وسیله نقلیه خود آگاهی داشته باشید، در صورت نمایش هر یک از این نشانه‌ها، از بهترین مکانیک‌ها برای بررسی وسیله نقلیه خود در برابر هرگونه مشکل ترمز که ممکن است در خودرو شما وجود داشته باشد، برخوردار شوید.