شهر خبر

تفکر سنتی ژنرال‌ها و فرصت‌هایی که از دست رفت/ انتظار برای غربی‌ها جای دیپلماسی انرژی را گرفت


تفکر سنتی ژنرال‌ها و فرصت‌هایی که از دست رفت/ انتظار برای غربی‌ها جای دیپلماسی انرژی را گرفت

کارشناس حوزه انرژی از ارائه درخواست‌هایی از سوی ۳ کشور برای سهامداری ایران در پالایشگاه‌های این کشورها و عدم استفاده مدیران صنعت نفت از این فرصت خبر داد و گفت: ریسک ناپذیر بودن رویکرد سنتی ژنرال های فرتوت، ضربه سنگینی به نفت و گاز کشور زد.

سید عبداله رضوی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: ایران نخستین جایگاه جهان در میزان منابع هیدروکربوری شامل نفت و گاز و دومین جایگاه در حوزه ذخایر گازی را دارد؛ با این وجود نقش ایران در عرصه تجارت نفت و گاز، نقشی کوچک و ناچیز است.

وی افزود: به عبارتی می توان گفت کشورهای رقیب، ایران را از بازار بین المللی گاز حذف کرده‌اند و این نقش اندک فعلی، نقشی قابل اتکا نیست.

* نوع تفکر ژنرال‌های فرتوت، عامل حذف ایران از بازار گاز

رضوی با بیان اینکه "حذف ایران از بازار گاز نتیجه پیاده سازی اصول سنتی دیپلماسی انرژی است"، گفت: این مسئله ناشی از تفکر و مبانی ژنرال های فرتوت در مجموعه نفت و گاز کشور است.

وی ادامه داد: آقای زنگنه متأسفانه با سیاست هایی که در موضوع دیپلماسی انرژی اعمال کرد، موجب شد جایگاهی که ما قبلا در بازارهای جهانی انرژی داشتیم را از دست دادیم.

* فرصت‌های از دست رفته سهامداری در پالایشگاه‌های دیگر کشورها

این کارشناس بازار بین المللی نفت با بیان اینکه "سهامداری در پالایشگاه های دیگر کشورها یکی از فرصت های از دست رفته در طی 8 سال گذشته برای ایران است،" گفت: به عنوان مثال، وزیر انرژی برزیل در سفری که به ایران داشت، درخواست کرد که ایران سهامدار پالایشگاهی در این کشور شود، بدون آنکه هزینه مالی بپردازیم و در قالب خوراک‌هایی که به آن پالایشگاه خواهیم داد، سهامدار این پالایشگاه شویم که اگر این مهم محقق می شد، ابزار خوبی برای بی اثرکردن تحریم ها در اختیار ما قرار می داد.

وی افزود: همچنین شرکت پرتامینای اندونزی در سال 1395 از ایران درخواست کرده بود که با سهامداری در پالایشگاه این شرکت، خوراک آن را تأمین کند اما رقیب ما، کشور عربستان با فرصت سوزی مسئولان ایرانی، جای ایران را در این پروژه گرفت؛ همچنین کشور آفریقای جنوبی از ایران درخواست داشت که در پالایشگاه‌هایشان سهامدار شویم که متأسفانه تمام این فرصت ها را از دست دادیم.

صنعت نفت ,

* کاری که روسیه در کم‌اثرکردن تحریم‌های نفتی کرد و ما نکردیم

وی ادامه داد : بسیاری از کشورهای صادر کننده نفت با ایجاد زنجیره فروش در کشورهای مصرف کننده نفت می‌توانند امنیت انرژی را افزایش دهند که می توان در این زمینه به روسیه اشاره کرد؛ این کشور به عنوان یکی از تولیدکنندگان نفت در بسیاری از کشورهای مصرف کننده بزرگ نظیر هند و ... سهامدار بسیاری از پالایشگاه‌ها بوده که این مسئله موجب می‌شود تحریم‌های نفتی بر روسیه کم اثر باشد.

رضوی خاطرنشان کرد: در این 8 سال شاهد بودیم که معاونت بین الملل شرکت ملی نفت رویکرد مغازه‌ای را در پیش گرفته، به عبارتی تبدیل به مغازه ای شده است که فقط با مشتریان سنتی خود کار می کند؛ به این ترتیب در دوره تحریم ها به جای اتخاذ رویکردهایی برای بی اثرکردن و یا دور زدن تحریم‌ها، منتظر بازگشت غربی ها بودند و فرصت های متعددی را در این انتظار برای غرب، از دست دادیم. تعامل با غرب یا مبانی فکری و وابستگی به غرب موجب شده است تا دیپلماسی مقاومت که در سال‌های گذشته به عنوان یک سرمایه عظیم و یک راهبرد موثر در مقابله با تحریم های نفتی در نظر گرفته می شد، کنار گذاشته شود؛ در حالی که دیپلماسی انرژی مبتنی بر دیپلماسی مقاومت اسلامی یک راهبرد کلیدی در کاهش دادن اثر تحریم هاست.

وی ادامه داد: باید به این مهم توجه داشته باشیم که بازارهای سنتی دیگر به درد ما نمی خورد، ما باید به دنبال بازارهایی با ظرفیت های بالقوه در آینده باشیم.

* می‌توانستیم باشگاه کشورهای تحریمی را راه‌اندازی کنیم

کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه "در 8 سال گذشته بسیاری از سیاست‌هایی که می توانستیم اتخاذ کنیم تا امنیت انرژی کشور را افزایش دهیم را مورد بی توجهی قرار دادیم"، گفت: ایجاد زنجیره فروش در بازارهای بین المللی و بازارهای مصرف کنندگان بزرگ یکی از سیاست‌هایی بود که اتخاذ نشد.

وی افزود: ما حتی در طی سالهای گذشته نتوانستیم از ظرفیت اوپک هم برای کم اثرکردن یا دور زدن تحریم ها استفاده کنیم؛ ما می توانستیم باشگاه کشورهای تحریمی را ایجاد کنیم، اما از آنجایی که تفکر آقایان بر این منوال بود که مشتریان سنتی خود را از مسیر تعامل با غرب حفظ کنند، نتوانستیم گام موثری در این خصوص برداریم.

رضوی با بیان اینکه "ریسک ناپذیر بودن رویکرد سنتی ژنرال های فرتوت در دولت های یازدهم و دوازدهم، ضربه سنگینی به نفت و گاز کشور زد"، گفت: عدم اتخاذ رویکردهای جدید در دیپلماسی انرژی کشور، منتج به از دست دادن بازارهای متعدد، کاهش سهم ایران در بازارهای جهانی انرژی از جمله بازار تجارت گاز و کاهش درآمدهای ارزی کشور در بخش انرژی شد.

انتهای پیام/