به گزارش برنا؛ آیین بهره‌‌برداری از پنج طرح عمرانی در دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان صبح امروز با حضور محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان و جمعی دیگر از مسئولین شهرستانی در تالار خیام این دانشگاه برگزار شد.

محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بخش زیادی از مجموعه اقدامات انجام‌شده در رفسنجان و دانشگاه ولی‌عصر(عج) توسط خیّرین انجام شده است گفت: ما باید کمک کنیم فعالیت خیرین به نتیجه مثبت برسد و این ظرفیت را در دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی کشور بیشتر کنیم.

او با بیان اینکه مدیریت دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان گام‌های مؤثری برداشته‌اند عنوان کرد: در حوزه آموزش عالی و مدیریت منابع انسانی نیز امیدواریم توفیق خدمتگزاری داشته باشیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بحث توجه به منابع انسانی در حوزه آموزش عالی دو رکن بارز دارد که یکی بحث اعضای هیئت علمی و دیگر بحث کارکنان است افزود: اگر بخواهیم خدمات ارزنده‌ای داشته باشیم انتظار داریم اعضای هیئت علمی قدم‌های مؤثری بردارند و متعاقباً هم این اعضا انتظار دارند دولت و مجلس هم قدم‌های مؤثری بردارند لذا در حوزه منابع انسانی گام‌های خوبی برداشته شده است.

او با ابراز اینکه "وضعیت دریافتی حقوقی همکاران انجام خواهد شد" تصریح کرد: در حوزه اعضای هیئت علمی هم کارهای خوبی انجام شده است و بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی مدنظر است و آن افزایش باید اتفاق افتد تا رضایتمندی خوبی داشته باشیم.

نظرپور با اشاره به این موضوع که نکته بعدی تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه‌ها است بیان کرد: پنج درصد درآمد عمومی دانشگاه درآمد اختصاصی دانشگاه ولی‌عصر(عج) است که این عدد کمی است و در این حوزه هم باید بیشتر کار شود و هم ارتباط خوبی با جامعه صنعت داشته باشد تا درآمد افزایش یابد.

او با یادآوری اینکه درآمد اختصاصی دانشگاه‌های کشور 30 درصد و اعتبارات آموزش عالی در سال 1400 حدود 20هزار میلیارد تومان است اضافه کرد: درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها هفت‌هزار میلیارد تومان است و این درآمد در برخی فعالیت‌های دانشگاه‌ها کم نشده و بیشتر شده است.

او با تصریح به اینکه درآمد دانشگاه‌هایی که صرفاً از آموزش درآمد داشتند، به‌دلیل حضور کم دانشجو در ایام شیوع ویروس کرونا کم شده است تأکید کرد: درآمد دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش‌ها باید افزایش یابد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خوشبختانه برخی دانشگاه‌ها برنامه‌های متنوعی در این حوزه‌ها دارند و چشم‌انداز پنج‌ساله برای دانشگاه مشخص کردند.

او در ارتباط با درآمد عمومی دانشگاه‌ها عنوان کرد: درآمد عمومی بایستی هزینه شود ولی درآمد اختصاصی دانشگاه به‌عهده مدیریت و اعضای هیئت علمی دانشگاه است که این بخش باید فعال‌تر شوند و انتظار می‌رود اگر هیئت رئیسه در قانون بودجه رقمی را مشخص کرده‌اند، این رقم را بین دانشکده‌ها و بقیه فضاها پخش کنند که می‌تواند براساس برنامه منسجم پیش برود و درآمدهای اختصاصی را در راستای پیشبرد اهداف ایجاد کند.

نظرپور در ارتباط با صرفه‌جویی در منابع مصرفی در حوزه برق، گاز و آب اظهار داشت: اقلیم این منطقه گرم و خشک است و صرفه‌جویی مهم است و با اینکه خشکسالی را داریم وضعیت نامناسبی هم در دریافت نزولات آسمانی داریم لذا دانشگاه می‌تواند در جمع‌آوری پساب‌ها تلاش کند.

او با بیان این نکته که "پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای در دانشگاه داریم که با همکاری می‌توان آنها را تکمیل کرد" افزود: فضاهایی که در آن قرار داریم، وقتی حضور فیزیکی دانشجو نباشد انسان احساس غربت می‌کند و دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی در شرایط کرونا خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرده است.