شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#زیباکلام#رئیسی

نظر صادق زیباکلام درباره کابینه رئیسی

باشگاه خبرنگاران/ صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران گفته است که «فراجناحی» و «فراجناحی عمل کردن» بیش از آنچه یک واقعیت جدی سیاسی باشد، بیشتر یک «ژِست» سیاسی است؛ چرا که در عمل اساساً چیزی به نام «فراجناحی» نه وجود دارد و نه می‌تواند وجود داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مدیریتی فراجناحی با همکاری همه دسته‌جات سیاسی خواهد داشت و به اعتلای کشور و استفاده از نیروی کارآمد سیاسی فکر می‌کند. او پس از رای آوردن هم بیان کرد که عمیقا به شایسته‌سالاری معتقد است و اینکه طرف در کدام جناح و سلیقه هست، مورد توجه ما نخواهد بود و کارآمدی و فسادستیزی و روحیه انقلابی و مردمی‌بودن شرایط کار با ما هستند.

مهدی دوستی سخنگوی ستاد انتخاباتی رئیسی پیش از برگزاری انتخابات در مورد گمانه زنی ها درباره کابینه رئیسی گفته بود: «هیچ کدام از گمانه زنی ها درباره کابینه احتمالی آقای رئیسی صحت ندارد و کابینه ای جوان، تازه نفس، نخبه، کارآمد و فراجناحی تشکیل خواهد شد. حدسیات درباره ترکیب کابینه آقای رئیسی و نام بردن از برخی چهره ها کاملا اشتباه و غیرواقعی است؛ کابینه دولت آقای رئیسی در صورت اعتماد مردم و پیروزی در انتخابات فراجناحی خواهد بود.

همین اظهارات بود که زمزمه‌های تشکیل یک کابینه فراجناحی برای دولت سیزدهم را پررنگ‌تر کرد. اما فارغ از اینکه او واقعا موفق به تشکیل چنین کابینه‌ای خواهد شد یا خبر باید دید که اصلا تشکیل چنین کابینه‌ای تا چه میزان مفید است؟

کابینه فراجناحی؛ خوب یا بد؟

اگرچه افرادی نظیر حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا گفته که مولفه هایی، چون کارآمدی، چابکی، جهادی بودن و انقلابی گری ویژگی‌های دولت سیزدهم خواهد بود، از سوی دیگر این دولت در سیاست خارجی استراتژی مقاومت و ایستادگی را دنبال خواهد کرد و در سیاست داخلی نیز محور تعامل را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

علاوه بر این حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم هم در این باره گفته که سید ابراهیم رئیسی در ابتدای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، خود را کاندیدای مستقل دانست و در برخی نطق‌ها اشاره کرد تیم همکار او از کسانی خواهد بود که دارای شایستگی و کارآمدی لازم است. رئیسی از ظرفیت‌ها بدون توجه به جریان سیاسی بهره می‌برد. به نظر می‌رسد او کسانی که ظرفیت نخبگی، توانمندی و تجربه داشته باشند را در دولت خود به کار خواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن امیدواری از اینکه انتخاب رئیسی موجب تحول در مدیریت کشور شود، گفته که امیدواریم شاهد اجرایی شدن شایسته‌سالاری باشیم و دست در دست هم کشور را در سایه نظام جمهوری اسلامی پیش ببریم. این مفهوم در اساس‌نامه جامعه روحانیت مبارز بازنگری شد و امیدواریم وی با روی کار آمدن بر ریاست قوه مجریه و با تشکیل دولت فراجناحی از همه ظرفیت‌های کشور در جهت اعتلای نظام و رفع مشکلات مردم استفاده کند.

وقتی مفهوم فراجناحی صرفا به یک ژست سیاسی تبدیل می‌شود

اما صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران گفته است که  «فراجناحی» و «فراجناحی عمل کردن» بیش از آنچه یک واقعیت جدی سیاسی باشد، بیشتر یک «ژِست» سیاسی است؛ چرا که در عمل اساساً چیزی به نام «فراجناحی» نه وجود دارد و نه می‌تواند وجود داشته باشد.