شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کره شمالی#لاغری

سوء استفاده سیاسی و تبلیغاتی از لاغری رهبر کره شمالی

کدخبر: 422616
کره شمالی از طریق مخبران بسیار زیاد خود دریافته که لاغر شدن کیم به کانون صحبت میان مردم تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، رسانه‌های کره شمالی در اقدامی بی سابقه ابراز نگرانی یکی از شهروندان این کشور در باره کاهش وزن "کیم جونگ اون" رهبرشان را پخش کردند.

این شهروند ناشناس کره شمالی در روز جمعه از ناراحتی‌اش به خاطر "لاغر شدن" کیم جونگ اون گفت و افزود "دل مردم شکسته است".

بی بی سی نوشت: رسانه‌های دولتی کره شمالی که به شدت از سوی مقامات کنترل می‌شوند، در اقدامی نادر به لاغر شدن رهبر این کشور و سلامتی او پرداختند.

تصویری از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه جاری میلادی/ عکس: EPA/KCNA

استفاده تبلیغاتی از لاغری رهبر کره شمالی

صحبت از سلامتی رهبر کره شمالی که تصویرش مرتبا در رسانه‌های تحت کنترل مقامات پخش می شود، معمولا ممنوع است.

شایعات در مورد سلامتی "کیم جونگ اون" همواره در دهه حضور او در قدرت وجود داشته  و به ندرت از سوی دولت پر رمز و راز این کشور مورد تائید قرار گرفته است.

کلیپ‌های اخیر در مورد کاهش وزن کیم جونگ اون

تلویزیون اصلی کره شمالی در دو برنامه اخیر خود به کاهش وزن رهبر این کشور اشاره کرد.

در یک برنامه جونگ در حین ورود به یک کنسرت به شدت لاغر به نظر می رسد. او در این کنسرت لباس‌های گشادی بر تن دارد.

در برنامه بعدی که بسیار غیرمعمول تر است نیز یک شهروند بی نام به شبکه خبری کره شمالی می‌گوید: همه ما با دیدن لاغر شدن کیم خیلی غمگین شدیم".

وی گفت: همه گریه کردند.

تصاویر و عکس‌ها قبلی وی در جلسات حزب کارگر در ماه جاری نیز حکایت از کاهش وزن او دارند.

تصویری از رهبر کره شمالی در  فوریه سال جاری (بهمن 1399)/ عکس:REUTERS

لاغری کیم جونگ اون

تبلیغات سیاسی با استفاده از لاغری کیم جونگ اون

رویترز نوشت: "کیم جونگ اون" پس از یک ماه غیبت مجددا در برابر رسانه‌های دولتی ظاهر شد.

کارشناسان نیز در باره لاغری "اون" به ساعت گران قیمتش اشاره کردند که شل‌تر از قبل به دور مچ بسته شده بود. این موضوع  گمانه زنی‌های گوناگون در باره سلامت رهبر کره شمالی به عنوان فرد بسیار قدرتمند در این کشور را افزایش داد.

"کریستوفر گرین" متخصص امور کره در دانشگاه "لیدن" هلند در این باره گفت: اگر ناظران خارج از کره تغییر ظاهری کیم را تشخیص داده‌ باشند، می‌توانید روی همه پول‌هایتان شرط ببندید که مردم کره شمالی زودتر از دیگران متوجه این موضوع شده‌اند.

"جنی تاون" مدیر سایت "38 شمالی" در آمریکا که مسائل کره شمالی را رصد می‌کند در این باره گفت: مشخص نیست که کاهش وزن "کیم جونگ اون" بیماری است یا اینکه او فکر می‌کند زمان فیت شدن فرا رسیده است. از طرفی هدف رسانه‌های دولتی نیز از نمایش برنامه‌ در مورد لاغر شدن او مشخص نیست.

او افزود: نشان دادن "اون" با چنین لباس‌های گل و گشاد و نامناسبی عجیب است و به نظر می‌رسد لنزها بر کاهش وزن او تاکید دارند.

 کیم کمی قبل "وخامت" وضعیت غذایی در کشورش را پذیرفت. شرایطی که در صورت نابودی محصولات سال جاری بدتر خواهد شد.

رشد اقتصاد کره شمالی در میان محدودیت‌های تحمیل شده از سوی این کشور در مرزها و سخت‌تر شدن رفت و آمد سقوط کرده و شرایط نامساعدتر از قبل به نظر می رسد.

"چاد او کارول" مدیر عامل "گروه ریسک کره" به عنوان نهاد مستقر در سئول کره جنوبی در این باره گفت: به عقیده من توجه زیاد رسانه‌ها به کاهش وزن  کیم جونگ اون به این سبک، به اقدامات و محدودیت‌های ادامه‌دار مرزی و شیوع کرونا مرتبط است.

وی افزود: "صرف نظر از دلایل کاهش وزن کیم جونگ اون، به نظر می‌رسد این روند نشان ‌دهنده آن است که رهبر کره شمالی نیز کمبود غذایی کنونی را مانند دیگران تحمل می کند".

یک شهروند بی نام به شبکه خبری کره شمالی می‌گوید: همه ما با دیدن لاغر شدن کیم خیلی غمگین شدیم"

استفاده تبلیغاتی از لاغری رهبر کره شمالی

"گرین" متخصص امور کره در دانشگاه لیدن هلند، گفت: احتمالا این گزارش از آغاز قصد داشته تاکید کند که کیم در سختی به شدت برای مردم کار می‌کند یا پیام ناخواسته آن نمایش ناخواسته ظاهر کیم بوده است.

او افزود: "مهم آن است که کره شمالی از طریق مخبران بسیار زیاد خود دریافته که لاغر شدن کیم به کانون صحبت میان مردم معمولی تبدیل شده است".

این استاد دانشگاه افزود: از آنجا که این موضوع مسئله ساده‌ای است می‌توان از این لاغری و بحث‌های عمومی موجود به نفع حکومت استفاده و استراتژی تبلیغاتی طراحی کرد و "پروپاگاندا" راه انداخت.

پروپاگاندا در لغت به معنای تبلیغات است و در اصطلاح به کوشش برای ترویج نظرات خاص سیاسی از طریق بیان واقعیات با گزارش‌های غیرواقعی به قصد تأثیرگذاشتن بر ذهن مخاطب و ترغیب به رفتار‌های همسو اطلاق می‌شود.

گرین گفت: این نمایش "ساختگی همگانی" از سوی رسانه‌های دولتی با دقت اجرا شده تا بیشتر واقعی به نظر برسد یکی از تاکتیک‌های رایج رسانه‌های کره شمالی است.

 اشاره به موضوع سلامتی رهبر کره شمالی از سوی رسانه‌های دولتی غیر معمول است و تاکنون شنیده یا دیده نشده است.

 "کیم جونگ اون" که قدرت و جایگاه خود را از پدر و پدربزرگش خود به ارث برده از "ناراحتی" ای رنج می‌برد و برای مدتی طولانی از دیده شدن خودداری کرد.

 اینک با مشخص نبودن برنامه‌های جانشینی و بر هم خوردن ناگهانی سلامت کیم شاید سیستم فرماندهی 76 ساله کره شمالیِ مسلح به سلاح‌های هسته‌ای به هم بخورد.

"تاون" مدیر سایت "38 شمالی" گفت: این کاهش عمده وزن و سلامتی او برای عملکرد و سرنوشت کشور مهم است و برای همین مردم آن را از نزدیک رصد می‌کنند.