به گزارش برنا؛ دزفول، دیار خانه‌های قدیمی است. این خانه‌های تاریخی به عنوان ظرفیتی در قالب بافت تاریخی دزفول قرار گرفته‌ به گونه‌ای که با وجود تمام تغییراتی که در چهره شهرهای امروزی پدید آمده اما بافت قدیم و کهن این شهرستان همچنان حکایت زیبایی از معماری ایرانی - اسلامی را روایت می‌کند. این خانه‌های تاریخی دزفول در حال نابودی و نیازمند توجه ویژه از سوی تصمیم گیران امر دارد.

احمدرضا حسینی بروجنی،  معاون میراث فرهنگی استان خوزستان درباره آخرین اقدامات برای خانه های قدیمی دزفول به خبرنگار برنا گفت: 5 بافت در استان خوزستان مصوب شده است. بافت دزفول، بافت شوشتر، بافت بهبان، اهواز و آبادان  را در دست اقدام داریم.

 او افزود: شاهد بافت‌های ثبتی  و ارزشمندی هستیم. وظیفه سایر سازمان ها این است که در حفظ و نگهداری این بافت ها کوشا باشند. سالانه اعتباری را برای مرمت بناهای در معرض خطر در نظر گرفته می‌شود.

 معاون میراث فرهنگی استان خوزستان ادامه داد: این اقدامات با مشارکت مالکان انجام می‌شود. در این اقدامات خانه‌های تاریخی فاقد ارزش بررسی می شود و بافت مصوب می‌شود. در سنوات گذشته اعتبارات برای خانه ها  و با همکاری شهرداری در زمینه مرمت بناها  فعالیت شده است.

او گفت: وسعت بافت فراوان و تخریب ها  و عوامل جوی فراوان  و اعتبارات محدود است. در این شرایط باید مردم  و سایر سازمان ها مشارکت داشته باشند. طی سالجاری 500 میلیون برای بناهای در معرض خطر شامل 4 اثر تاریخی در نظر گرفته شده است.

حسینی بروجنی افزود: پل قدیمی دزفول به عنوان یکی از شاخص ترین بناها  است. مرمت  این سازه  انجام می‌شود. برای مرمت بافت‌های تاریخی سالجاری دو میلیارد تومان اعتبار درخواست کردیم.

او درباره کم و کیف رسیدگی به خانه ها در بخش خصوصی ادامه داد: اغلب خانه‌ها در دست بخش خصوصی است. هرساله فراخوان زده می‌شود تا مالکان فرم مشارکت پر کرده و از کمک‌های فنی استفاده شودتا بتوان از اختصاص اعتبارات بلاعوض بهره برد. بسیاری از مالکان نسبت به بهبود بافت‌ها وارد عمل می‌شوند. در این شرایط با ابلاغ اعتبارات تا زمان اقدامات 4 ماه طول می کشد.

 معاون میراث فرهنگی استان خوزستان درباره آخرین وضعیت خانه‌های نیازمند مرمت قدیمی تاکید کرد: هم اکنون حدود 10 خانه‌ها مرمت و در راستای تثبیت وضعی موجود در بافت تاریخی اقدام شده است. 3 بنای تاریخی هم در تملک میراث فرهنگی استان خوزستان بوده که بعد از مرمت به بخش خصوصی واگذار تا اقدامات در راستای تبدیل به اقامتگاه‌ها  و رستوران‌های سنتی انجام شود.

 به گفته او در سطح شهرستان و  استان آسیب شناسی بافت انجام شده است. مطالعات با آسیب شناسی و ضوابط اقتصادی در بافت تاریخی بررسی می‌شود  و بناهای واجد ارزش شناسایی و بناهایی از لحاظ آسیب رتبه بندی و در اولویت اصلاح و رفع خطر قرار می‌گیرند. برخی از مالکان در شهرستان تمایل به ارائه طرح دارند که این اقدام انجام می‌شود.

//انتهای پیام: 3