به گزارش برنا؛ دستگاه گوارش یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن است که با هضم مواد غذایی و جذب مواد مورد نیاز، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. با این حال، تمامی مواد غذایی که مصرف می‌کنید برای سلامت دستگاه گوارش مناسب نیست.

در این مطلب به بدترین غذا‌ها برای سیستم گوارش بدن می‌پردازیم:

۱- غذا‌های سرخ کردنی

غذا‌های سرخ کردنی دارای حجم بالایی از چربی هستند که می‌توانند باعث بروز اسهال در دستگاه گوارش شوند. غذا‌های پر سس، سرشار از چربی، به همراه دسر‌های چرب برای سلامت بدن بسیار مضر است. اگر به طعم غذا اهمیت زیادی می‌دهید، می‌توانید از گوشت‌های کباب شده با سس کم چرب استفاده کنید. در کنار این غذا نیز استفاده از سالاد سبزیجات بسیار مفید است.

۲- مرکبات

مرکبات دارای سطح بالایی از فیبر است که می‌تواند منجر به ناراحتی معده در برخی افراد شود. اگر از آن جمله افراد هستید که پس از مصرف پرتغال، گریپ فروت و دیگر مرکبات دچار مشکلات گوارشی می‌شوید بهتر است در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید.

۳- شیرین کننده‌های مصنوعی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند شیرین کننده‌های مصنوعی به دلیل آنکه فاقد کالری هستند، بهترین جایگزین بجای شکر است. با این حال، باید بدانید جویدن آدامس‌های فاقد شکر که با سوربیتول تهیه شده اند می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات و اسهال شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است مصرف بیش از ۵۰ گرم سوربیتول در روز عوارض جانبی همچون اسهال را به دنبال خواهد داشت. با این وجود، مصرف کمتر از این میزان نیز می‌تواند در برخی افراد باعث بروز عوارض جانبی شود.

۴- حجم بالای فیبر

بی تردید استفاده از غلات کامل شامل نان سبوس دار و نیز سبزیجات به دلیل دارا بودن فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مناسب هستند. با این حال، اگر در مصرف فیبر زیاده روی کنید سیستم گوارش با این موضوع به مشکل برمی خورد. مصرف زیاد در مصرف فیبر می‌تواند منجر به بروز گاز معده و نفخ شکم شود. از این رو توصیه می‌شود در گنجاندن فیبر در رژیم غذایی اعتدال رعایت شود.

۵- حبوبات

حبوبات یکی از منابع بسیار مناسب پروتئین و فیبر محسوب می‌شوند، اما به طور همزمان حبوبات دارای قند‌هایی هستند که به سختی هضم می‌شود و باعث بروز گاز معده و گرفتگی عضلات خواهند شد در حقیقت بدن انسان آنزیم‌های لازم برای شکستن این قند‌ها را ندارد و باکتری‌های مفید دستگاه گوارش مسئول هضم آن‌ها هستند. این باکتری‌های متاسفانه در روند کاری خود میزان قابل توجهی گاز تولید می‌کنند. برای هضم بهتر حبوبات توصیه می‌شود به مدت ۴ ساعت آن‌ها را در آب خیسانده و آب آن‌ها را قبل از روند پخت دور بریزید.

از دیگر غذا‌های مضر برای دستگاه گوارش می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کلم

۲- مواد غذایی حاوی فروکتوز

۳- غذا‌های تند

۴- محصولات لبنی

۵- نعنای تند