به گزارش برنا؛ دکتر شهناز برات دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بسیاری از علائم خطر مشکلات بارداری می‌تواند علائمی مشابه بیماری کووید ۱۹ ایجاد کند.

او با اشاره به عارضه‌های مهم بعد از زایمان، افزود: عفونت، خونریزی، لخته شدن خون در داخل رگ‌ها، سه عارضه بسیار مهم بعد از زایمان می‌باشد که با علائمی مانند ضعف، خستگی شدید، تب و لرز، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه و درد شکم می‌تواند با بیماری کووید ۱۹ اشتباه شود.

دکتر شهناز گفت:زنان در صورت وجود هر یک از علائم لطفا به مراکز درمانی اورژانس مراجعه کنند.

دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود:در سه ماهه اول بارداری (۱۴ هفته اول) خطر سقط و حاملگی خارج رحمی وجود دارد.

او  با اشاره به اینکه درد شکم و خونریزی و لکه بینی از علائم مهم و هشداردهنده برای سقط و حاملگی خارج رحمی می‌باشد، گفت: در سه ماهه دوم و سوم بارداری خطر زایمان زودرس، افزایش قند در بارداری، بیماری فشار خون باردار، جفت سرراهی و جدا شدن زودرس جفت و عفونت ناشی از پارگی کیسه آب و عفونت ادراری وجود دارد.

این متخصص سردرد، تاری دید، گیجی و کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم صورت و دست و پا را از علائم مهم هشدار دهنده برای فشار خون بارداری (مسمومیت حاملگی) دانست و افزود: در صورتی که در هر یک از هفته‌های بارداری احساس کاهش حرکات جنین، خونریزی رحمی، آبریزش (پارگی کیسه آب) و یا علائم سردرد، درد قفسه سینه، تاری دید و ... را داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید و یا به مراکز درمانی اورژانس مراجعه نمایید.

او گفت: مراقبت‌های دوران بارداری به ویژه در مادران پر خطر (افراد دارای بیماری طبی زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد چاق، خانم‌های با سابقه سزارین‌های قبلی و نازایی و افرادی که از سیگار و دارو‌های مخدر و الکل استفاده می‌کنند) اهمیت زیادی دارد و باید تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شود.

دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل در پایان افزود: در دوران همه گیری کرونا ویزیت‌های دوران بارداری با هماهنگی قبلی صورت گیرد تا مادر باردار در محیط مناسب و در شرایط رعایت فاصله گذاری اجتماعی تحت مراقبت قرار گیرد.