شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#آمریکا#برگزاری انتخابات

رسانه های عرب زبان اعلام کردند؛

بی‌ثبات‌سازی امنیت در عراق؛ توطئه آمریکا برای انتخابات پارلمانی

بی‌ثبات‌سازی امنیت در عراق؛ توطئه آمریکا برای انتخابات پارلمانی

درحالی که کمتر از ۴ ماه به برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق باقی مانده است، آمریکایی ها با در دستور کار قرار دادن پروژه بی ثبات سازی عراق، کارشکنی در مسیر انتخابات را کلید زده اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: درحال حاضر کمتر از ۴ ماه تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق باقی مانده است. احزاب و جریان‌های سیاسی عراق از مدت‌ها پیش روند ائتلاف‌سازی‌ها برای مشارکت قدرتمندانه در انتخابات را کلید زده‌اند. پیشتر دولت عراق اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۶ ژوئن (۱۶ خردادماه) برگزار می‌شود. با این حال، مقامات عراقی موعد تعیین‌شده برای برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته و آن را به روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) موکول کردند.

هرچند که اخبار ضدونقیضی پیرامون احتمال تعویق مجدد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق شنیده می‌شود، اما تاکنون هیچ‌گونه خبر رسمی پیرامون این مسأله شنیده نشده است. افزایش گمانه‌زنی‌ها پیرامون تعویق قریب‌الوقوع زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق واکنش‌های زیادی را در صحنه سیاسی این کشور به دنبال داشته است. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی عراق به این مسأله واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی زیر بار تعویق زمان برگزاری انتخابات نخواهند رفت.

در همین راستا، «شیخ عبد الامیر التعیبان» نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: «هرگونه تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق به مثابه کودتا علیه اراده مردمی در این کشور است.».

وی همچنین گفت: «برخی گروه‌های صاحب نفوذ در ساختار دولت به دنبال این هستند تا برای مدت طولانی‌تری در پست‌های تصمیم گیری کشور حضور داشته باشند. به همین دلیل آنها برای تعویق زمان برگزاری انتخابات تلاش می‌کنند».

از سوی دیگر اخباری نیز مبنی بر آمادگی مصطفی الکاظمی برای مشارکت در انتخابات پارلمانی آتی شنیده شده است. درهمین ارتباط، پایگاه «عربی ۲۱» با انتشار مطلبی نوشت: «مصطفی الکاظمی گام‌های اولیه برای تأسیس یک حزب جدید را برداشته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که تاکنون چندین اسم برای حزب الکاظمی پیشنهاد شده است که تجمع ملی یکی از آن‌ها است».

در همین ارتباط، پایگاه عرب زبان «الخنادق» می‌نویسد: «آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که آمریکایی‌ها تلاش‌های خود برای جلوگیری از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق را کلید زده‌اند. آنها تلاش می‌کنند تا حتی اگر انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود نیز برگزار شد، فضایی از نا امنی را در جریان برگزاری انتخابات در عراق حاکم سازند. آمریکایی‌ها برای اجرای این پروژه بیش از هر زمان دیگری سناریوی القای اختلافات عمیق میان شیعیان، اهل تسنن و کُردها را مد نظر قرار داده اند».

یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که ممکن است تهدیدی برای انتخابات پارلمانی پیش‌روی در عراق باشد، سهم خواهی‌های احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی است. دولت‌هایی که معمولاً پس از انتخابات پارلمانی در عراق روی کار می‌آیند، با چنین چالشی مواجه هستند. به احتمال فراوان، دولت آتی عراق نیز با چالشی مشابه در این زمینه مواجه خواهد شد. آمریکایی‌ها درست روی این نقطه متمرکز شدند تا مانع از روی کار آمدن یک دولت قوی در عراق شوند.

از همین روی، بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که آغاز گفتگوهای فراگیر میان اقشار مختلف عراق ازجمله شیعیان، اهل تسنن و کُردها می‌تواند خنثی کننده سناریوی شوم واشنگتن برای انتخابات پارلمانی باشد.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که حل‌وفصل معضلات سیاسی و اقتصادی در عراق و نیز ممانعت از فتنه انگیزی های آمریکا تنها با عبور از سهم خواهی در دولت آینده میسر خواهد بود. این بدان معناست که تأکید احزاب بر تقسیم قدرت بر اساس منافع طایفه‌ای و فرقه‌ای می‌تواند به اهداف واشنگتن در عراق جامه عمل بپوشاند.

بدیهی است که رویکرد سهم‌خواهی جریانات سیاسی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌تواند منافع ایالات متحده آمریکا را تأمین کند. اگر دولت جدید عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام به دور از هرگونه فرقه‌گرایی تشکیل شود، قادر خواهد بود تا به خواسته‌ها و مطالبات مردمی جامه عمل بپوشاند. از جمله مهمترین خواسته‌ها و مطالبات مردمی در عراق نیز بهبود اوضاع اقتصادی و اخراج بیگانگان ازجمله نیروهای نظامی آمریکا از خاک این کشور است.

همانطور که پیشتر گفته شد، در حال حاضر کمتر از ۴ ماه تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق باقی مانده است. زمان پیش‌روی بهترین فرصت برای احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق است تا تدابیر لازم برای مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های خطرناک ایالات متحده آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر برگزاری انتخابات پارلمانی را اتخاذ کنند. حملات اخیر آمریکایی‌ها به مواضع حشد شعبی در مرزهای مشترک با سوریه نشان داد که واشنگتن عزم خود را برای بی ثبات سازی عراق پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور جزم کرده است.