شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#رئیسی

پنج اولویت رئیسی در بخش کشاورزی

پنج اولویت رئیسی در بخش کشاورزی

بخش کشاورزی از بخش های مهم اقتصادی کشور که باید در صدر فعالیت های دولت آینده قرار گیرد.

به گزارش تحریریه، بالاخره بعد از هفته ها رقابت انتخاباتی، تکلیف رئیس جمهور ایران مشخص شد و آیت الله سیدابراهیم رئیسی با اکثریت آراء به عنوان رییس جمهور منتخب معرفی شد. در این گزارش به پنج اولویت دولت آینده در بخش کشاورزی که در تبلیغات ریاست جمهوری توسط آیت الله رئیسی بدان اشاره شد می پردازیم. این اولویت ها عبارت است از:

1. خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی

خودکفایی در تولید کالاهای اساسی و محصولات استراتژیک از مهمترین اولویت های رئیس جمهور منتخب در بخش کشاورزی است. آیت الله رئیسی در این باره معتقد است: «کالاهای اساسی مورد نیاز مردم امکان اینکه ما بتوانیم رابطه اش را با بیرون قطع کرده و بتوانیم در داخل تولید کنیم وجود دارد و این مساله یک ادعا نیست.»

2. اصلاح نظام کشاورزی با محوریت روستا

اصلاح نظام کشاورزی با تأکید بر روستاها و کشاورزان از دیگر اولویت های رئیس دولت سیزدهم است؛ آیت الله رئیسی در این باره می گوید: «روستا به عنوان یک کارخانه بزرگ تولیدی از آن کار بایسته خود افتاده است و حمایتی از کشاورزی نمی شود، خرید کالا و محصول کشاورزی تضمین نمی شود و حمایت تسهیلات بانکی و پژوهشی از آن صورت نمی گیرد.»

همچنین آیت الله رئیسی در جای دیگری با اشاره به ضرورت اصلاح نظام کشاورزی با تاکید بر توسعه روستایی می گوید: «چرا روستاییان ما باید روستا را ترک کنند؟ اگر قرار است وام و تسهیلات پرداخت شود، محصول او خریداری شود، دلیلی برای ترک روستا وجود ندارد. ما تاکنون چندین بار جشن خودکفایی گندم گرفتیم، پس برای چه هنوز واردات داریم؟ این برای آن است که مدیریت وجود ندارد.»

3. خرید تضمینی محصولات کشاورزی

حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان با خرید تضمینی محصولات کشاورزی از دیگر محورهایی بود که آیت الله رئیسی در تبلیغات ریاست جمهوری بدان تأکید داشته است. وی در این باره معتقد است: « خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان باید تضمین شود تا کشاورزی برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد. ضمن اینکه ایجاد صنایع تبدیلی در کنار کار کشاورزی ضروری است تا ارزش افزوده ایجاد شده اقتصاد شود.»

همچنین آیت الله رئیسی با تأکید بر خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی به خصوص گندم می گوید: «گندم کار باید محصولش تضمینی خریداری شود و گرنه مجبوریم همین گندم را با دلار وارد کنیم، محصولی که با دسترنج کشاورزی به دست می آید باید قدر بدانیم.»

4. تأمین نهاده های دامی در داخل کشور

تأمین نهاده های دامی در داخل کشور اولویت دیگر رئیس جمهور منتخب ایران است که در تبلیغات ریاست جمهوری مورد بدان اشاره شد. در این باره آیت الله رئیسی معتقد است: «اراضی کشاورزی در ایران اسلامی اراضی بسیار حاصلخیزی است و پاسخ بسیار زیادی به نهاده های دامی را می تواند با برنامه ریزی بدهد که این برنامه ریزی نشده چرا که اگر صورت می گرفت ما امروز برای نهاده دامی 70 درصد خوراک دام و طیور ما به خارج از کشور متصل نبود و سفره های مردم نیز به آن اتصال نداشت و اینقدر سفره مردم دچار مشکل نمی شد.»

5. تکمیل زنجیره تولید کشاورزی

تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی از محورهای دیگر مورد تاکید آیت الله رئیسی بوده است؛ وی در این باره معتقد است: «زنجیره تامین اشکال اساسی دارد، چرا باید محصول کشاورز روی دست او بماند؟ چرا اگر یک محصولی مازاد است نباید فرآوری و تبدیل شود؟ یک روز گوجه و یک روز پیاز. هر بار یک محصول تبدیل به معضل می شود. سیب در آذربایجان غربی نباید از بین برود. باید همانجا تبدیل به یک محصول با ارزش افزوده شود.»

در راستای تکمیل زنجیره تولید موضوع دیگری که آیت الله رئیسی در کارزار انتخاباتی بدان پرداختند، توجه به راه اندازی واحدهای فراوری بود. در این باره رئیس جمهور منتخب می گوید: « برای جلوگیری هدررفت از محصول باید به راه اندازی واحدهای فراوری همت گماشت.»

پایان/