شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

ارشد تهماسبی ردیف موسیقی ایران را تحلیل می‌کند / صحنه را کنار گذاشته‌ام


ارشد تهماسبی ردیف موسیقی ایران را تحلیل می‌کند / صحنه را کنار گذاشته‌ام

ارشد تهماسبی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی کارگاه تحلیل بنیادی ردیف را با هدف ارائه ساختار ردیف موسیقی ایرانی با زبان درست و اصولی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ارشد تهماسبی آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار است. تهماسبی حدود 5 دهه در عرصه موسیقی ایران فعالیت کرده و آثار بسیاری را خلق کرده است. او فراگیری موسیقی را نزد محمدرضا لطفی و هوشنگ ظریف آغاز و در دوران چاووش با علیزاده، لطفی و مشکاتیان همکاری کرد.

یکی از معروف‌ترین دونوازی‌های تار در موسیقی ایرانی، حاصل همکاری ارشد تهماسبی و حسین علیزاده است. تهماسبی در آلبوم‌های «شورانگیز»، «راز و نیاز»، «صبحگاهی» و «دلشدگان» با حسین علیزاده همکاری کرد.

این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی، در سال‌های اخیر بیشتر تمرکزش را روی تحقیق و پژوهش و نگارش کتاب‌هایش گذاشته و قرار است تا در تازه‌ترین فعالیتش کارگاه تحلیل بنیادی ردیف موسیقی ایرانی را برگزار کند.

ارشد تهماسبی درباره این کارگاه و اهدافش توضیحاتی ارائه کرده است که متن آن را می‌خوانید:

«چند سالی است که در تهران این کارگاه را برگزار می‌کنم و امسال سومین دوره آن برگزار می‌شود. هنرجویان موسیقی ایرانی زمانی که ردیف موسیقی ایرانی را می‌نوازند، سردرگم هستند. آنها نمی‌دانند چه چیزهایی اصلی و چه چیزهایی فرعی است. من در این کارگاه‌ها و طی 10 جلسه طبقه‌بندی اصولی از ردیف را ارائه می‌کنم. در واقع مطالبی که در ردیف هست را برای هنرجویان می‌شکافم.

این کارگاه به نوازندگان و خوانندگان موسیقی ایرانی این شناخت را می‌دهد که هنرجوی عمل زده، نسبت به عملش، علم‌گرا هم باشد و بداند که هنگام نواختن چه می‌کند. گام اول این است که نوازنده یا خواننده بتواند فعالیت عملیِ خود را تجزیه و تحلیل کند.

هر دوره 15 یا 16 نفر آمده‌اند. در دوره‌های پیشین آنچه که دیده‌ام فقط و فقط شگفت زدگیِ شرکت‌کنندگان بوده است. متأسفانه ساختارهای ردیف موسیقی ایرانی از سوی قدما، با زبان درست و اصولی بیان نشده است. وقتی نوازندگان موسیقی ایرانی با این ساختارها با زبانی درست آشنا می‌شوند، گویی آبی روی آتش ریخته می‌شود؛ تازه درک می‌کنند که در طی سالیان دراز، چه کرده‌اند.

من سال‌ها است که از برگزاری کنسرت و تولید آلبوم فاصله گرفته‌ام و اساساً آن کار را کنار گذاشتم. از سال‌ها پیش فهمیدم که همین حوزه پژوهش و آموزش و نوشتن کتاب است که من را راضی می‌کند. در همین دوران کرونا کتابی درباره چگونگی موسیقی ایران نوشتم که فرم‌ها و گونه‌های موسیقی ایران را بررسی کرده‌ام. این کتاب به زودی منتشر خواهد شد.»

موسیقی , تار , سه تار ,

این کارگاه به صورت نظری و عملی، طی جلسات مداوم و به صورت حضوری برگزار خواهد شد. شرط حضور در کارگاهِ تحلیل بنیادی ردیف موسیقی ایرانی، آشنایی با ردیف‌ها است.

اهدافی که در این کارگاه‌ها دنبال می‌شوند، عبارتند از:

بررسی مفهوم دستگاه
بررسی مسیرهای پرده‌گردانی در دستگاه‌ها
بررسی نسبت دستگاه‌ها با هم
توضیح و تفسیر مقام‌های اصلی
بازیابی گوشه‌های سیار در متن دستگاه‌ها و توضیح و تفسیر آنها و بیان وزن‌ گوشه‌ها
اجرای گوشه‌های سیار در دستگاه‌های مختلف
ریشه‌یابی نام‌ها

در کارنامه‌ی ارشد تهماسبی تالیف‌های بسیاری دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به «کتاب گوشه»، «صد و یک پیش‌درآمد»، «جواب آواز» (بر اساس ردیف آوازی محمود کریمی)، «شهرود» (آثاری از ارشد طهماسبی، عارف قزوینی، درویش خان، ابوالحسن صبا)، «ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند» و «وزن‌خوانی واژگانی» اشاره کرد.

انتهای پیام/