شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#قاچاق#مبارزه با قاچاق

اقدامات زیرساختی در مبارزه با قاچاق باید در دولت بعد ادامه یابد

وزیر کشور با بیان اینکه با استفاده از سامانه جامع و یکپارچه می‌توانیم نقل و انتقال کالا ‌را از مبدا تا مقصد تحت نظر داشته باشیم، گفت: اقدامات زیرساختی باید در زمان باقی مانده این دولت و دولت بعدی تداوم یابد تا جلوی خسارت‌های مالی را در حوزه اقتصاد گرفته شود.

اقدامات زیرساختی در مبارزه با قاچاق باید در دولت بعد ادامه یابد

به گزارش منیبان، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در حاشیه نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز گزارش بسیار خوبی از اقدامات ارائه شد و از رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستم این گزارش را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا مردم در جریان فعالیت ستاد قرار بگیرند.

وی افزود: این گزارش نتیجه زحمات همه ۲۰ دستگاه عضو ستاد  از مرزها گرفته تا تولیدی‌ها است که به طور جدی تلاش می کنند و موفقیت‌هایی به دست آورده اند.

وزیر کشور با اشاره به گزارش مفصل ازمبارزه با قاچاق در سال ۱۳۹۸ گفت: برآوردی از رقم قاچاق در سال ۹۱۳۹۸ ارائه شد که روند نسبت به سال‌های قبل کاهشی بود اما باز هم قابل قبول نیست.

رحمانی فضلی اضافه کرد: وقتی از مبارزه با قاچاق کالا و ارز صحبت می کنیم، شاید نخست کنترل‌ها و برخوردهای فیزیکی در ذهن متبادر شود در حالی که در موضوع کشف قاچاق قوانین، مصوبات و نوع حرکت و جریانات اقتصادی باید مد نظر قرار گیرد.

به گفته وی، در سال ۹۸ حدود ۱۲ و نیم میلیارد دلار قاچاق از خارج به داخل و ۴ و نیم میلیارد دلار از داخل به خارج داشته ایم که نسبت به سال قبل‌تر روند کاهشی داشت اما باید کمتر شود.

وزیر کشور با اشاره به موضوع سامانه‌ها گفت: در سال ۱۳۹۷ که بحث سامانه‌ها به طور جدی مطرح شد، حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشتیم و امروز به  ۷۲ درصد پیشرفت رسیده‌ایم.  بسیاری از سامانه‌های ما ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته اند و الان کار می‌کنند.

رحمانی فضلی  سامانه یکپارچه را یکی از روش‌های کنترل قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و افزود: با استفاده از سامانه جامع و یکپارچه می‌توانیم همه کار ها و خدمات را از مبدا تا مقصد و همچنین همه گردش ارز و مالی را تحت نظر داشته باشیم که این موارد جز با داشتن سامانه جامع امکان‌پذیر نیست‌.

وی افزود: برخی دستگاه‌ها مقاومت‌هایی در اجرای سامانه‌ها داشته اند که حالاشرایط بهتر شده است. علاوه بر این قبلا کمبود داده‌ها را داشتیم که الان نداریم. برخی دستگاه‌ها هم سامانه را با نرم افزارها و سیستم های خاص خود نوشته شده بود که قرار بود ۴۵ سامانه یکپارچه و واحد باشند و همه اینها در سه سال اخیر انجام شده است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اشکالات مد نظر سازمان بازرسی در جلسه مطرح شد گفت: باید برنامه‌های عملیاتی داشته باشیم و دستگاه ها متناسب با نهاد خود برنامه‌های خود را بیاورند.

وی یکی از روزنه‌های ورود و خروج کالا را از طریق سیستم حمل و نقل عنوان کرد و گفت: با توجه به گزارش ارائه شده  با سیستم نظارتی دقیق، این فضا بهتر شده است که باید تقویت شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: تلاش ما این بود با همسان‌سازی روش‌ها و سیستم‌ها، با هماهنگ‌سازی همه دستگاه‌های اجرایی و انگیزه دادن همه کارشناسان در این حوزه، کمک‌های خوبی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اعداد و ارقام و سیستم‌ها نشان می‌دهد اقدامات خوبی انجام شده اما با نقطه مطلوب فاصله داریم‌. این کار زیرساختی باید در زمان باقی مانده این دولت و دولت بعدی تداوم یابد تا جلوی خسارت‌های مالی را در حوزه اقتصاد گرفته شود.