به گزارش  برنا، برنامه زنده تلویزیونی «کنکاش» شنبه شب 5 تیرماه با حضور  کارشناس مسایل بین‌الملل روی آنتن رفت و با مهمان خود درباره سیاست خارجه در دولت سیزدهم به گفتگو نشست.

وی در ابتدا گفت: آقای رییسی از زمانی که به عنوان رییس جمهور منتخب معرفی شد، بیشتر توجهات به این سمت رفت که ایشان در سیاست خارجه با چه الگویی پیش خواهد رفت. آیا شباهتی به دولت آقای روحانی دارد یا نه، آیا اولویتش در سیاست خارجه برجام است یا نه؟ و...

این کارشناس مسایل بین‌الملل ادامه داد: هرچه قدر ما تلاش کنیم به غرب نزدیک شویم غربی‌ها از ما دور می‌شوند و این تعبیر من است. شاید اولویت اول دولت سیزدهم سیاست خارجه نباشد اما به هر حال موضوع بسیار مهمی است. من سخنی از آقای رییسی در مخالفت با برجام نشنیده‌ام اما برجامی که ایشان به دنبال آن است همان نیست که آقای روحانی به دنبال آن بود.

صادقی تاکید کرد: طبعا فرم مذاکرات در دوره دولت سیزدهم متفاوت است اما در متن و محتوا یکی‌ست. همچنین  از طرفی دیگر روند مذاکرات ایران و عربستان بر معادلات قدرت در منطقه تاثیرگذار است.

وی افزود: من فکر می‌کنم باتوجه به صحبت‌های رییس دولت سیزدهم و نزدیکان ایشان قطعا نگاه نسبت به غرب متفاوت از دولت آقای روحانی است و شاید ایشان بتواند یک توازنی را بین رابطه با غرب و شرق برقرار کند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به اینکه ایران مرزهای بسیار طولانی دارد، تصریح کرد: ما به درستی در تمام سال‌های بعد از انقلاب به دنبال اقتدار بودیم و به همین دلیل نسبت به برخی از همسایگان خود متفاوت هستیم. ما همیشه در هر موضوع دیگری که در حال مذاکره بودیم طرف‌های مذاکره کننده قصد داشتند درباره منطقه صحبت کنند اما تیم مذاکره کننده ما هیچ وقت درباره موشک و منطقه گفتگو نکرد.

صادقی ادامه داد: نیروهای نظامی ما هر زمان که متجاوزی وارد کشور شده است، مقابله کرده‌اند و یکی از نقاط قوت سیاست خارجه دولت سیزدهم این است که ایشان هم درباره منطقه با هیچ کسی و به نیابت از کسی مذاکره نخواهد کرد.

وی درباره حفظ امنیت افغانستان که هم مرز با ایران است، گفت: آنچه که امروز در افغانستان اتفاق می‌افتد، مساله یک یا دو روز پیش نیست بلکه علل مختلفی را شامل می‌شود. این روزها افغانستان روزهای خوشی را نمی‌گذارند و ما هم به دلیل ناامنی باید مراقب باشیم چراکه افغانستان هم مرز با ایران است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل افزود: بزرگترین اشتباه افغانستان حرکت به سمت آمریکاست. افغانستان آرام شده بود و رو به پیشرفت حرکت می‌کرد اما دوباره درگیر طالبان شده است. من امیدوارم دولت مرکزی به خود بیاید و دولت به خودش تکیه کند. چراکه می‌توانند امنیت کشورشان را خود تامین کنند.

صادقی در پایان درباره اقدامات دولت سیزدهم در مواجهه با تفاهمنامه چین خاطرنشان کرد: حمایت‌های بالادستی باعث شد دولت دوازدهم تفاهمنامه چین را پیگیری کند و این موضوع در دولت سیزدهم نیز بررسی می‌شود. ما در عین اینکه در داخل باید بر تولید داخلی و دانش بومی خود تکیه کنیم باید یک توازنی با کشورهای خارجی داشته باشیم.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی‌عسگری شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.