شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویروس کرونا

همه آنچه باید در مورد دلتا پلاس ویروس کرونا بدانید

کدخبر: 422429
اقتصاد نیوز : نوع دلتا پلاس (Delta plus ) که به‌عنوان «نوع نگران‌کننده» ویروس کرونا اعلام شده است در مقایسه با سایر سویه‌ها میل بیشتری به بافت‌های ریه دارد. با این حال، دکتر ان کا آرورا، رئیس کارگروه کووید-۱۹ تحت گروه مشاوره ملی فنی در مورد ایمن‌سازی (NTAGI) هند اظهار کرد: به این معنی نیست که نوع دلتا پلاس باعث بیماری شدیدتر یا قابلیت انتقال بیشتر خواهد شد.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، دکتر ان کا آرورا گفت: «دلتا پلاس در مقایسه با سایر انواع آن تمایل بیشتری به پوشش مخاط در ریه‌ها دارد اما به این معنی نیست که باعث بیماری شدیدتر و یا قابلیت انتقال بیشتر می‌شود. البته اگر این نوع به بافت ریه آسیب بیشتری برساند هنوز مشخص نیست.»

وی تاکید کرد: تاثیر سویه دلتا پلاس تنها با شناسایی موارد بیشتر مشخص خواهد شد، اما به نظر می‌رسد این بیماری به‌طور کلی در همه افرادی که یک یا دو دوز واکسن دریافت کردند، خفیف است. ما باید کاملا مراقب باشیم و گسترش آن را بررسی کنیم تا این امر به ما میزان انتقال را ارائه دهد.

آرورا بیان کرد: تعداد موارد شناسایی شده دلتا پلاس ممکن است بیشتر باشد زیرا ممکن است افراد بدون علامت نیز وجود داشته باشند که هیچ علائمی ندارند اما ویروس را حمل می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند.

اما نکته مهم این است که نظارت ژنومی ما آن را به درستی و به اندازه کافی زودهنگام شناسایی کرده است. قبلا نیز به ایالات گفته شده که این مورد یک «نوع نگران‌کننده» است و نیاز به اقدام دارد به همین دلیل چندین ایالت برنامه‌ریزی‌های اندکی برای مناطقی که ویروس شناسایی شده است، انجام داده‌اند تا از شیوع آن جلوگیری کنند. بدیهی است که واکسیناسیون باید در این مناطق افزایش یابد.

وی در رابطه با این‌که آیا این نوع می‌تواند موج بعدی ویروس را تحریک کند یا خیر گفت: اکنون ارزیابی آن دشوار است.

وی ادامه داد: «امواج به انواع جدید یا جهش‌های جدید مرتبط هستند بنابراین این احتمال وجود دارد که این نوع جدید باشد اما این‌که آیا به موج بعدی منجر می‌شود، پاسخ دادن آن دشوار است زیرا به دو یا سه مورد بستگی خواهد داشت.»

دکتر  آرورا افزود: اولین مورد این است که ما در سه ماه گذشته موج شدیدی داشتیم و هنوز هم ادامه دارد و شاهد هستیم که در هشت تا ۱۰ روز گذشته تعداد موارد در ۵۰ هزار مورد باقی‌مانده است، در حالی که در بعضی مناطق موارد همچنان ادامه دارد بنابراین این موج از بین نرفته است.

وی توضیح داد: موج قبلی بر روی پاسخ جامعه به نوع دیگر تاثیر می‌گذارد و موج بعدی به این بستگی دارد که چه جمعیتی در موج قبلی آلوده شده‌اند. اگر بخش بزرگی آلوده شوند، در موج بعدی بیماری  افراد مانند سرماخوردگی معمولی خواهد بود و ممکن است به بیماری جدی یا مرگبار مبتلا نشوند.

ثانیا، مورد مهم دیگر واکسیناسیون است، اگر سرعت واکسیناسیون افزایش یابد، حتی اگر با یک دوز ایمن‌سازی سریع ایجاد شود موثر خواهد بود و روشی که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم  احتمال موج بعدی را بسیار کم خواهد کرد زیرا واکسن به علاوه رفتار مناسب، ما را از موج بعدی نجات و آن را کاهش می‌دهد و نمی‌تواند خسارت وارده موج‌های قبلی را ایجاد کند.

نسخه دلتا پلاس کووید-۱۹

این نوع در اوایل ماه جاری شناسایی شد و به تازگی به «نوع نگران‌کننده» تبدیل شده است. تاکنون ۵۱ مورد مبتلا در ۱۲ ایالت کشف شده است که ماهاراشترا حداکثر موارد این سویه جدید را گزارش کرده است.

یک مطالعه انجام شده توسط شورای تحقیقات پزشکی هند با همکاری کالج امپریال لندن مشخص کرد: موج بعدی کووید-۱۹ ممکن است به اندازه موج قبلی شدید نباشد و افزایش واکسیناسیون به کاهش آن کمک کند.

محققان این تحقیق شامل بالرام بهارگاوا، مدیرکل شورای تحقیقات پزشکی هند ICMR و سامیران پاندا، رئیس بخش بیماری‌های عفونی  ICMR هستند.

این مطالعه بر اساس تجزیه‌وتحلیل مدل‌سازی ریاضی نشان داد که نوع جدید بعید است موجی ایجاد کند مگر این‌که منجر به از بین رفتن کامل ایمنی حاصل از عفونت‌های قبلی شود.

این مطالعه اضافه می‌کند که یک نوع قابل انتقال بیشتر باید از آستانه تکثیر ۴.۵ عبور کند تا موج بعدی ایجاد شود.