شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلودگی

تجهیز ۵۱ شهر به سیستم رفع آلودگی شیمیایی و هسته‌ای/ رصد دائم تهدیدات صایبری

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه تهدیدات صایبری به شکل دائمی رصد می‌شود، از تجهیز ۵۱ شهر بالای ۲۰۰ هزار جمعیت کشور به سیستم رفع آلودگی شیمیایی و هسته‌ای خبر داد.
خبرگزاری میزان - سردار غلامرضا جلالی در برنامه‌ای تلویزیونی، با اشاره به جایگاه پدافند غیر عامل در برخورد با تهدیدات، گفت: بعد از دوران دفاع مقدس، تهدیدات وارد حوزه‌های جدیدی مانند تهدیدات صایبری شد، کشور بعد از این دوران به سمت توسعه زیرساخت‌های شیمیایی، پتروشیمی و نفتی رفت، جمهوری اسلامی ایران قطب اصلی این حوزه‌ها در منطقه است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایمنی، امنیتی و تهدیدات جنگی را سه لایه این حوزه برشمرد و اضافه کرد: حوادث مربوط به حوزه شیمیایی در کشور به لایه ایمنی بر می‌گردد، پالایشگاه تهران نمونه‌ای از عدم رعایت ملاحظات ایمنی است، این ذهنیت در بین مردم ایجاد می‌شود که این موارد ممکن است خرابکاری باشد، خوشبختانه در حوزه پتروشیمی و شیمیایی کشور مورد خرابکاری نداشتیم و این اتفاقات به ضعف نکات ایمنی تخصصی بر می‌گردد.

جلالی تصریح کرد: الزامات کنترلی بروی رعایت نکات ایمنی از سوی وزارت نفت حتماً باید اعمال شود، ان‌شاءالله با تعامل مجلس و دولت و سازمان پدافند غیر عامل این مشکلات برطرف شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ جهانی دوم توسط اروپایی‌ها و تعدادی از کشور‌های آسیایی، اضافه کرد: حمله آمریکا به ویتنام با استفاده از مدرن‌ترین سلاح‌های شیمیایی، یکی از موارد مهم نقض منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جهان بود، متأسفانه در دفاع مقدس هم رژیم بعثی از این سلاح‌ها با حمایت کشور آلمان استفده کرد.

وی با اشاره به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنایات داعش در عراق و سوریه، عربستان سعودی را یکی از این کشور‌های ناقض قانون منع استفاده از سلاح شیمیایی با حمله به یمن برشمرد و اضافه کرد: رژیم صهیونیستی در جمله به غزه از این سلاح استفاده کرد، این قانون بازدارندگی خاصی ندارد.

جلالی تأکید کرد: قدرت‌های مدعی حقوق بشر در جهان خود سازننده سلاح شیمیایی هستند و هیچ دادگاه بین‌المللی نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ تحمیلی علیه ایران را دنبال نکرد و اینگونه رفتار‌ها چالش جهانی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل فضای صایبر را آمیخته با فرصت و تهدید دانست و افزود: حوادث اخیر آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی که خودشان را مرکز زیرساخت‌های صایبری جهان می‌دادند آسیب‌پذیری زیادی در مقابل این تهدیدات دارند و اقدامات بازدارندگی آن‌ها مؤثر نبود. باید در این فضا نگاه صلح و آرامش و بازدارندگی بین‌المللی تعریف شود و همه مردم دنیا از مواهب و قابلیت این فضا استفاده کنند.

جلالی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیشترین سطح تهدید صایبری را دارد، تصریح کرد: همه سیستم‌های جاری کشور در فضای سایبر به شکل مرتب و روتین کار می‌کند و این امر نشان دهنده پاسخ به تهدیدات صایبری است، زیرا این تهدیدات دائمی است، سال ۹۹ تهدید جدی صایبری نداشتیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل از تجهیز ۵۱ شهر بالای ۲۰۰ هزار جمعیت کشور به سیستم رفع آلودگی شیمیایی و هسته‌ای خبرداد و تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ مرحله دوم امکانات را به این شهر‌ها خواهیم داد تا هر نوع امکانات لازم را به مردم بدهند.

جلالی رصد تهدیدات و اجرای عملیات‌ها برای برطرف کردن تهدیدات و مصون سازی زیرساخت‌ها را از وظایف سازمان پدافند غیر عامل دانست و اضافه کرد: الگو‌های مقابله برای آن‌ها ایجاد شده است، سال گذشته نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی در سطح کشور ایجاد کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل بر همکاری ضعیف دولت فعلی با سازمان پدافند غیر عامل تأکید کرد و افزود: این همکاری‌ها در دولت آینده جدی‌تر انجام شود تا هم افزایی بین نیرو‌های مسلح و دولت ایجاد شود و امیدواریم این ناهماهنگی در دولتس یزدهم رفع شود.

جلالی اظهار داشت: طی دوسه سال اخیر زیرساخت‌های کشور را طبقه‌بندی کردیم و در گام دوم تهدیدات تک تک دستگاه‌ها را بررسی و مشخص کردیم، باید این دامنه رصد‌ها و خدمات هر لحظه بروزرسانی شود.

 

 

انتهای پیام/