شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیسی#ایستگاه#کرونا

تکراری سناریوی کرونای انگلیسی با ویروس دلتا/ کرونا به ایستگاه پنجم رسید

متخصصان و کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند با افزایش تعداد شهرهای قرمز در کشور، ممکن است کشور برای یک بار دیگر با موج سهمگین کرونا مواجه شود که در همین راستا لازم است طرح شهید سلیمانی با جدیت بیشتری اجرایی شود.

برای بار دیگر تعداد شهرهای قرمز کرونایی درحال افزایش است تا نشانه‌هایی از شروع پیک پنجم در کشور دیده شود، روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که تعداد شهرهای قرمز به 32 شهر افزایش یافته است و از سوی دیگر این سخنان وزیر بهداشت درباره شیوع ویروس کرونای هندی در کشور این زنگ خطر را به صدا در آورد و در صورت بی‌توجهی به این موضوع ممکن است برای بار پنجم شاهد جولان جهش یافته در کشور و افزایش موارد ابتلا و فوتی‌ها در کشور باشیم.

جولان کرونا در کشور تا به حال جان بیش از ا 83هزار و711 هزار نفر را گرفته است و تنها در روز گذشته 123نفر جدیدترین قربانیان این ویروس بودند که هر روز به تعداد آن افزوده می‌شود. موج‌های قبلی کرونا در ایران تعداد زیادی مرگ‌ومیر به‌جا گذاشتند و حالا خبر از موج پنجم رسیده است. موجی که به‌نظر می‌رسد همانند پیک چهارم از استان‌های جنوبی آغاز شده، اما این‌بار گویی عامل این موج ویروس موسوم به نوع هندی کرونا است.

چند روز فرهاد ابول‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به رسانه‌ها گفت: «آمار ابتلا به کرونا در استان‌های جنوبی کشور در حال افزایش است، خطر اصلی شیوع نوع دلتا کروناویروس است و با این شرایط باید خود را برای وضعیت قرمز جدید آماده کنیم».

همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا از روند افزایشی کرونا در 5استان جنوبی خبر داد و گفت: «در حال حاضر ۳۲شهر قرمز و ۱۷۴شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر زرد داریم.البته روند کلی کشور یک روند نزولی است. درست است که سرعت نزول کمتر شده، اما روند نزولی است».

تکراری سناریوی کرونای انگلیسی با ویروس دلتا

همین هشدارها گویی حکایت از آغاز موج جدید ویروس کرونا در کشور می دهد و حتی ممکن است اینبار وضعیت بحرانی‌تری در کشور ایجاد شود. از همین سو علیرضا ناجی، متخصص ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفته است: «موج پنجم کرونا در ایران در حال آغاز است و اکنون شواهد زیادی از شروع این موج وجود دارد؛ بخصوص که تهران نیز در آستانه ورود به وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و تعداد موارد ابتلا و بستری به شدت در حال افزایش است. اکنون موج‌های جدید کرونا در تمام کشورها بر مبنای شیوع واریانت دلتا یا همان کرونای هندی گسترش می‌یابد و این شرایط رفته رفته در ایران نیز بروز پیدا کرده است. یعنی می‌توان گفت اکنون شرایط کشورمان به‌گونه‌ای است که اگر اقدام موثری برای جلوگیری از شیوع کرونای هندی انجام ندهیم، به‌زودی همان سناریویی که در پیک چهارم برای گسترش کرونای انگلیسی رخ داد، مجددا در شیوع کرونای هندی و آغاز موج پنجم کرونا تکرار خواهد شد».

اما ، پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در برنامه «تهران ما سلامت رادیو تهران» با اشاره به نیاز مبرم مردم به واکسن،گفت: ما تا واکسن نزنیم از منجلاب کرونا خارج نمی‌شویم. تزریق واکسن مقام معظم رهبری با واکسن کووایران برکت طلیعه بسیار خوبی برای تسریع روند واکسیناسیون در کشور خواهد بود و امیدواریم مسئولان به توصیه‌های ایشان عمل کنند؛ چون رهبری استفاده از واکسن خارجی در کنار واکسن ایرانی را بدون اشکال دانسته و بر روند واکسیناسیون تاکید کردند. واکسن کوو برکت اولین واکسن کرونای ایرانی است که مجوز تزریق اضطراری را دریافت کرده است.

کشور در موج پنجم کرونا قرار گرفته است

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اظهار نگرانی و تاکید بر اینکه کشور در موج پنجم کرونا قرار گرفته است، گفت: موج پنجم شروع شده است. شهرهای جنوبی کشور قرمز است و ما 32 شهر قرمز داریم. فیروزکوه و دماوند که در همسایگی تهران هستند قرمز هستند و تهران هم نمی‌تواند وضعیت عادی داشته باشد. در یک تا دو هفته آینده با موج جدیدی از بیماری در تهران مواجه خواهیم شد.

طبرسی بیان داشت: ویروس جدیدی که در حال چرخش است به احتمال زیاد ویروس هندی دلتا است که کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است و سرایت پذیری آن بسیار شدید است و هر شخص بیمار می‌تواند 8 تا 12 نفر را درگیر کند. امیدواریم این موج مثل موج های قبلی شدت نداشته باشد اما اگر تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود با موج شدیدی از بیماری مواجه خواهیم شد.

کرونا تعویض دولت نمی‌شناسد

وی با اظهار بی اطلاعی از تمهیدات ستاد ملی کرونا، اظهار داشت: در دوره تعویض دو دولت هستیم اما کرونا تعویض دولت نمی‌شناسد. این هفته برگزاری کنکور در پیش است و علاوه بر بچه‌ها، پدرها و مادرها هم درگیر هستند. باید تمهیدات جدی اندیشیده شود تا بچه‌ها درگیر نشوند. پدر و مادرهایی بوده اند که برای امتحان نهایی فرزندانشان به محل آزمون رفته‌اند و به بیماری مبتلا شده‌ و متاسفانه فوت کرده‌اند و این تجربه تلخی است.

طبرسی با بیان اینکه موضوع فقط کنکور نیست،گفت: فصل تابستان، فصل ازدواج و مسافرت هم هست؛ بر خلاف آنچه می‌گویند کرونا در حال کاهش نیست. دو هفته پیش رو به کاهش بود و متاسفانه به ویژه در شهر تهران در حال افزایش است و مردم همچنان باید رعایت کنند.

ایده ایمنی گله‌ای هم رنگ باخته است

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تصریح کرد: پوشش واکسیناسیون ما به دلایل متعدد ضعیف است و چون واکسن نزدیم نباید انتظار داشته باشیم کرونا کنترل شود. ایده ایمنی گله‌ای هم رنگ باخته است و نباید فکر کنیم تعداد زیادی از مردم به بیماری مبتلا شده‌اند و جامعه ایمن خواهد بود. پیش از عید نورز، برخی مسئولان هم فریب خوردند و ما دچار موجی از بیماری شدیم که به شدت بدتر از موج قبلی بود. هر فرد می‌تواند چندین مرتبه به کرونا مبتلا شود.

ویروس دلتا، مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: بر اساس فرمول‌های اپیدمیوژیک انتقال ویروس ووهان 2 تا 4 بود و ویروس دلتا(هندی) بین 8 تا 12 است. بنابراین قدرت سرایت آن بسیار بالاتر از ووهان است. در حال حاضر ویروس هندی، ویروس غالب در کشورهایی مثل روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی است. در جنوب ایران هم این ویروس ردیابی شده است و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. ویروسی که شهرها را قرمز کرده ویروس هندی است. مردم نسبت به ویروس‌های قبلی ایمنی نسبی پیدا کرده‌اند؛ چون مردم زیادی به آنها مبتلا شدند. تفاوت ویروس دلتا با ویروس‌های قبلی قدرت انتقال بیشتر است و اینکه تعداد بستری‌ها در این نوع افزایش یافته است.

طرح شهید سلیمانی نیم‌بند اجرا شد

از سوی دیگر حمید سوری رئیس کمیته  کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 به خبرنگار فارس گفت: خطر بالقوه ابتلا به ویروس جهش یافته جدید کرونا در کشور وجود دارد اما سوی مهار و کنترل این بیماری به عملکرد مردم و مسؤولین بستگی دارد و اگر ما بتوانیم به خوبی مقدمات مقابله با پیک پنجم شیوع ویروس کرونا را شناسایی کنیم و اقدامات سریع و به موقع انجام دهیم از گسترش ویروس کرونا به سایر نقاط کشور، جلوگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه من معتقدم اگر ما طرح شهید سلیمانی را با جدیت بیشتری پیش میگرفتیم و نیم بند رها نمی‌کردیم، قادر بودیم که بار اپیدمی ویروس کرونا را کمتر کنیم و یا در مورد همین کانون‌های آلودگی، اگر که با سرعت عملی بیشتری وارد شویم و مسؤولان بهداشت و درمان و مقامات محلی آن مناطق، اهمیت قضیه را بیشتر مورد توجه قرار دهند و سازمان‌های دیگر را هم به کار بگیرند، در مهار هر اپیدمی جدیدی موفق خواهند بود. ما جزو ۷۵ کشوری هستیم که هنوز مرگ روزانه ناشی از کرونا را گزارش می‌کند و متاسفانه در بین ده کشور اول قرار داریم که این موضوع نشان دهنده این است که سرعت ما برای کنترل اپیدمی پایین است.

 

لزوم اقدامات ضروری برای تسریع روند کنترل اپیدمی

رئیس کمیته  کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 تاکید کرد: یکی از اقدامات ضروری برای تسریع روند کنترل اپیدمی، افزایش پوشش واکسیناسیون است. در حال حاضر پوشش واکسیناسیون ما ده درصد میانگین جهانی است و امیدواریم سرعتش بیشتر شود. همچنین هنوز تعداد تست‌هایی که نسبت به جمعیتمان انجام میدهیم، کم است و ما در دنیا در نسبت تست در رتبه ۱۱۷ دنیا هستیم که این نشان دهنده این است که ما شدیدا نیازمند افزایش تعداد تست‌ها برای رهگیری هرچه سریعتر و دقیقتر مبتلایان هستیم.

وی افزود: نکته دیگر، توجه ویژه به بحث طغیان‌های آلودگی و کانون‌های شیوع ویروس کرونا است. این طغیان‌ها در هر کشوری می‌توانند خطر بالقوه‌ای برای گسترش در تمام کشور داشته باشند. این کانون‌ها برای ما حکم یک اپیدمی جدید را دارد که نیازمند بررسی و کنترل است. اگر رعایت نکات بهداشتی را جدی نگیریم، قطعا همه استان‌ها می‌توانند درگیر شوند. با توجه به فصل گرما و از طرفی ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که وجود دارد، قطعا خطر بروز پیک پنجم کرونا وجود دارد.