به گزارش برنا؛ طبق گزارشی جدید، هواوی اولین کارخانه ساخت ویفر را در ووهان چین تاسیس می‌کند و از سال آینده بطور مرحله‌ای شروع به تولید پردازنده خواهد کرد. ورود هواوی به بازار ساخت تراشه چالش‌های مخصوص به خودش را دارد، با این حال یکی از زیرمجموعه‌های این کمپانی به نام «های‌سیلیکون» تجربه بالایی در طراحی چیپ‌های پیشرفته دارد.

به گفته منابع، این کارخانه در ابتدا برای ساخت چیپ‌ها و ماژول‌های ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف اولیه، رسیدن به خودکفایی و تولید مقدار کافی چیپست خواهد بود. از آنجایی که هواوی نامی بزرگ در دنیای تجهیزات ارتباطی به حساب می‌آید، تولید چنین تراشه‌هایی منطقی به نظر می‌رسد.

در حال حاضر موسسه تحقیقاتی هواوی در ووهان نزدیک به ۱۰ هزار پرسنل دارد که روی توسعه تجهیزات ارتباطی، چیپ‌های های‌سیلیکون و رادارهای لیزری صنعت خودرو کار می‌کنند.

ظاهرا صحبت‌ها برای تاسیس کارخانه های‌سیلیکون در ووهان به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد و از آن سال، هواوی به دنبال عملی کردن چنین ایده‌ای بوده است. به نظر می‌رسد چینی‌ها برای این کارخانه، سرمایه ۲۸۰ میلیون دلاری کنار گذاشته‌اند.

با وجود انتشار این گزارش، هنوز هواوی بطور رسمی چنین موضوعی را تایید و یا رد نکرده، البته یکی از مدیران این کمپانی نزدیک به دو هفته پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که بخش تحقیق و توسعه های‌سیلیکون تعدیل نیرو نخواهد داشت که خودش شاید غیرمستقیم بتواند صحت گزارش اخیر را نشان دهد.

حتی اگر هواوی کارخانه ساخت تراشه تاسیس کند و تولید چیپ را کلید بزند، با چالش‌های زیادی باید دست و پنجه نرم کند. اولین چالش تحریم‌های ایالات متحده خواهد بود که مانع از دسترسی چینی‌ها به دستگاه‌های مدرن تولیدکننده چیپ می‌شود و برای مثال هواوی نمی‌تواند تراشه‌های ۷ یا ۵ نانومتری بسازد.

با وجود تمام این مسائل، شاید روزی برسد که هواوی بتواند در کنار طراحی چیپ‌های کرین، آن‌ها را هم تولید کند. با توجه به اینکه این غول دنیای فناوری از سیستم عامل هارمونی هم می‌خواهد در محصولات آینده‌اش استفاده کند، می‌تواند هماهنگی بالایی میان سخت افزار و نرم افزار آن‌ها ایجاد کند.

در حال حاضر سامسونگ چیپ‌هایش را طراحی می‌کند و می‌سازد، اما سیستم عامل محصولات گلکسی اندروید گوگل است. اپل هم تراشه‌هایش را طراحی می‌کند و سیستم عامل انحصاری‌ دارد، اما TSMC آن‌ها را تولید می‌کند.

هواوی می‌تواند چیپ‌ها را طراحی کند و بسازد، از سوی دیگر سیستم عامل انحصاری هم داشته باشد. اگرچه این رویکرد می‌تواند تاثیر چشمگیری روی عملکرد محصولات این غول دنیای فناوری داشته باشد، اما دور از ذهن است و نباید منتظر چنین آینده‌ای حداقل در سال‌های نزدیک باشیم.