شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#امیرکبیر#تهران

معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران خبر داد:

سردیس‌های پارک ملت مرمت شدند/ درخشش دوباره مجسمه امیرکبیر

سردیس‌های پارک ملت مرمت شدند/ درخشش دوباره مجسمه امیرکبیر

معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران از مرمت سردیس پرتره‌های پارک ملت و مجسمه امیرکبیر اثر برجسته ابوالحسن خان صدیقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران از مرمت مجسمه‌های برنزی پارک ملت خبر داد و در این باره گفت: پارک ملت از جمله مناطقی است که آثار هنرمندان شاخصی، از گذشته در آن وجود دارد. این آثار علاوه بر وجه هنری، دارای ارزش تاریخی نیز هستند و آثار افراد شاخصی چون مرحوم محمد علی مددی، ابوالحسن خان صدیقی و … در این فضا به نمایش گذاشته شده است. پارک ملت یکی از مهمترین فضاهای سبز تهران است که می‌توان به آن لقب قلب پارک‌های تهران را داد، به همین خاطر، حفظ آثار و زیبایی بصری کارها در این فضا، برای ما بسیار اهمیت داشت.

وی تصریح کرد: در این پارک ۱۵ پرتره به نمایش گذاشته شده که همه از جنس برنز هستند و تنها یک اثر به دلیل دزدیده شدن در سال‌های گذشته، از جنس فایبرگلاس جایگزین شده بود. متأسفانه این آثار با ارزش طی سال‌های گذشته مرمت و بازسازی نشده بودند به همین خاطر اغلب این کارها، به دلیل قرار گرفتن در کنار آب دچار رسوبات شده، و حتی آسیب‌هایی نیز از جانب برخی از رهگذران به آنان رسیده بود.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران به اثر استاد ابوالحسن خان صدیقی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین آثاری که در این فضا وجود دارد، مجسمه امیر کبیر است که توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی که از جمله نخستین مجسمه سازان و افراد چیره دست این عرصه است، ساخته و مستقیماً از فلورانس به پارک ملت آورده شده است. این کار یکی از آثار بسیار درجه یک به شمار می‌رود که ریخته گری بسیار خوبی دارد و از نظر ارزش هنری، قابل تخمین نیست، به همین خاطر، تمرکز ما بر حفظ این گنجینه‌های ملی قرار گرفت.

وی بیان کرد: کارهای این منطقه، دچار شکستی یا ترک جدی نبودند اما در برخی از نقاط سوراخ‌های کوچکی روی کار بود که مرمت‌گر سعی کرد با جوشکاری‌های مختصر آن را پوشش دهد. در بخش دیگری از کار مرمت، کارها به صورت لایه به لایه و طی یک پروسه زمان بر، با وسواس خاص، پاکسازی شدند و لایه‌های اکسیده شده از روی آنان برداشته شد که باعث جلای آثار و جلوه مجدد زیبایی آنان شد.

دیوسالار افزود: مرمت این آثار، بدون جنجال‌های خبری و حاشیه انجام شد اما با استقبال بسیار خوب مردم رو به رو شد به نحوی که حتی تصویری از این آثار در یک مجله آلمانی نیز به چاپ رسید.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی تهران، آثار هنری را سرمایه ملی خواند و گفت: آثار هنری، یک شناسنامه برای هویت شهر به شمار می‌روند به همین خاطر باید بر روی آنها حساس باشیم. با همین دیدگاه نیز ما در این دوره تمرکز جدی خود را بر مرمت اینگونه آثار گذاشته‌ایم زیرا من معتقدم که ارزش اقتصادی و هنری یک کار شاخص، قابل تخمین نیست و این آثار بخشی از تاریخ ملی ما را تعریف می‌کنند. بر همین مبنا نیز ما سعی داریم که مرمت این آثار را مانند بناهای معتبر در مرکز توجه قرار دهیم و بر روی آن‌ها حساس باشیم زیرا همان طور که میدان آزادی، یا باغ ملی یک ارزش هویتی دارد، این آثار نیز دارای چنین اهمیتی هستند.