شهر خبر

خسته نشوید، پروتکل های بهداشتی را همچنان رعایت کنید

 خسته نشوید،  پروتکل های بهداشتی را همچنان رعایت کنید

یک متخصص عفونی گفت: هیچ واکسنی ایمنی صددرصدی ندارد، بنابراین همچنان باید شیوه نامه های بهداشتی را با جدیت روزهای نخست رعایت کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، خانم دکتر شعبانی گفت: هر چند با تزریق واکسن، آمار ابتلاء و مراجعین کاهش پیدا می کند اما هیچ واکسنی ایمنی صددرصدی ندارد، بنابراین همچنان باید شیوه نامه های بهداشتی را با جدیت روزهای نخست رعایت کرد.

وی افزود: تزریق واکسن کرونا در بیماران قبلی و ریوی و دارای بیماری های زمینه ای نه تنها منع مصرف ندارد، بلکه این دسته از افراد از تزریق واکسن های کرونا سود خواهند برد.

وی تاکید کرد: متاسفانه این ذهنیت اشتباه در اذهان مردم شکل گرفته که اگر واکسن را تزریق کنند به وسیله آن مبتلا شوند، که باید گفت اصلا اینطور نیست و ابتلاء افراد بعد از تزریق واکسن دلایل زیادی از جمله ارتباط با مبتلایان دیگر قبل از واکسیناسیون و یا سپری کردن دوران کمون در بدن خود، دارد.

دکتر شعبانی در ادامه خاطرنشان کرد: هر واکسیناسیونی نه تنها کرونا بلکه همه بیماری ها و واکسیناسیون هایی که صورت می گیرد، یکسری عوارض کوتاه مدت و خفیفی را دارند و بدن ها متفاوت است و ممکن برخی افراد عوارضی نداشته باشند و در مقابل برخی از افراد، چند علامت را به صورت خفیف داشته و برخی هم شدیدتر داشته باشند و این نباید مانع از تزریق واکسن توسط افراد شود و به هیچ وجه علایم این تزریق را با یکدیگر مقایسه نکنند.

این متخصص عفونی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از واکسیناسیون  کاهش ریسک ابتلاء و مرگ و میر است و بنا به نوع واکسن تزریق شده، تزریق دز دوم با هم متفاوت است و تزریق نوبت دوم هر یک از واکسن های سینوفارم، آستارازنکا، اسپوتنیک و یا بهارات و اخیرا هم واکسن ایرانی با یکدیگر تفاوت دارد.

وی در پایان به ناشناخته بودن این بیماری پس از گذشت بیش از یک سال اشاره کرد و گفت: علم جامعه پزشکی در مورد این بیماری همچنان تجربی است و روز به روز در حال کسب تجربه و شناخت راه های مقابله با این ویروس است.