شهر خبر

روابط تجاری ایران و امارات افزایش می یابد


روابط تجاری ایران و امارات افزایش می یابد

رئیس نمایشگاه بین المللی ایران گفت: مراودات تجاری ایران با امارات که در حال حاضر ١٥ تا ١٦ میلیارد دلار است،زمینه سازی شده تا به مرز ۳۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن زمانی در نشست خبری نمایشگاه اکسپو 2020 اظهار داشت: این نمایشگاه یک فرصت استثنایی برای کشور که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم. این نمایشگاه زمانی شروع میشود که انتقال دولت اتفاق می افتد و بزرگترین پروژه سیاسی، اقتصادی اجتماعی و ... را میتوانیم با این نمایشگاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: طی این مدت اولین بار است که اکسپو در خاورمیانه و قاره افریقا برگزار می شود. هستیم و باید بتوانیم بهره لازم را ببریم.

شعار این دوره اکسپو "پیوند اندیشه ها است " که آینده را می سازد و 200 کشور و سازمان فعال در آن حضور دارند.

رئیس نمایشگاه بین المللی ایران خاطر نشان کرد:  لگوی این اکسپو حلقه طلایی است که قدمت ٤ هزار ساله دارد و حداقل ٢٥ میلیون بازدید کننده خواهیم داشت و با توجه به کاهش روند بیماری کرونا این میزان افزایش خواهد یافت.

زمانی ادامه داد: ٧٥ درصد بازدیدکنندگان از خارج از منطقه حضور پیدا می کنند و از سه ناحیه فرصت، تحرک و پایداری تشکیل شده که در بخش فرصت فعالیت های صنعتی رابه نمایش میگذاریم و از فرصت برای گسترش روابط تجاری استفاده می کنیم.

وی افزود: در ناحیه تحرک نیز پیشرفته ترین خدمات و روش ها و جدیدترین ابتکارات ارایه می شود. در ناحیه پایداری نیز به بخش حفاظت محیط زیست  و انرژی های تجدید پذیر پرداخته می شود.

زمانی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری بیشترین آسیب را در کرونا دید گفت: برای همین این موضوع بیشتر مد نظر است. همچنین 1200 میلیارد دلار خسارت به گردشگری خورده است. برای همین دبی با ساخت ٢ فرودگاه قرار است 60 میلیون مسافر را جذب کند.

*پاویون ایران جزء ٨ کشور برتر در اکسپو

وی خاطر نشان کرد: مساحت اکسپو  500 هکتار  بوده و نقش خیلی مهمی  میتواند در این ٦ ماه برای کشور داشته باشد. هزینه هایی که کشور ها در این نمایشگاه داشته اند، متفاوت بوده از 100 میلیون دلار، 150 و حتی 200 میلیون دلار بوده است که کمترین هزینه را کشورهای همسایه از جمله آذربایجان داشته با ٢٥ میلیون دلار قبل از ایران قرار دارد. رئیس نمایشگاه بین المللی ایران گفت:  ایران تا الان زیباترین پاویون  را ساخته کل هزینه آن ٨ میلیون دلار است و تا الان 10 درصد هزینه را گرفتیم و کار ساخت پاویون از ١٦ آذر سال گذشته شروع شده و تا الان نزدیک ٨٥ درصد پیشرفت داشته است.

امیدواریم تا پایان پروژه که پایان مرداد ماه است پاویون ایران را تحویل بدهیم و ایران جزء ٨ پاویون برتر ساخته شده است که افتخار معماری است.
 
وی با اشاره به اینکه بعد از ساخت پاویون به سراغ برنامه های محتوایی برویم، تصریح کرد: یکی از برنامه ها که مورد علاقه اعضا بود فرشی است که قراراست در محل نمایشگاه بافته شود. هر بازدید کننده ای که وارد آن بخش شود  یک گره همدلی خواهد زد.

*پیش بینی افزایش روابط تجاری ایران و امارات به 30 میلیارد دلار

رئیس نمایشگاه بین المللی ایران گفت: بر اساس گزارش روزانه ای که دریافت میکنیم، ١٥ درصد باقی مانده برای تکمیل پاویون ایران در حال پیگیر است و در پایان مرداد پاویون ایران تکمیل می شود و سیستم محتوایی را برپا می کنیم.

همچنین، در ملاقاتی که با رییس اتاق بازگانی امارات داشتیم پذیرفتند که ارتباطشان را با اتاق بازرگانی ایران بیشتر و اعضای خود را افزایش دهند.

به گفته زمانی؛ در دیداری که با وزیر اقتصاد امارات داشتیم، قول دادند که موانع برداشته شود و مراودات تجاری که در حال حاضر ١٥ تا ١٦ میلیارد دلار است،زمینه سازی شده تا برای رسیدن به مرز 30 میلیارد دلار سوق دهیم.

وی تاکید کرد: دو طبقه واحد تجاری دیده شده که مزیت های کشور ارایه میشود، برندهای ایرانی حضور پیدا می کنند و نسبت به اکسپوهای قبل هم مزیت خواهد داشت. بهترین غذاهای ایرانی نیز عرضه خواهد شد.

همچنین بین ٣ تا ٦هزار پروژه از سوی ایران عرضه میشود و امیدواریم سرمایه گذاران خوبی را در این ٦ماه جذب کنیم.زیرا مزیت ما در پتروشیمی، نفت، گاز و معادن، مس و فولاد است و می توانیم استفاده لازم را در این ٦ ماه از فعالیت اکسپو داشته باشیم.

وی در پایان گفت: در دهه فجر روز ملی کشور را داریم و از رئیس جمهور دعوت می شود و در نوروز برنامه هایی پیش بینی شده است. علاوه بر خود مکان پاویون ایران، توانستیم خارج از آن 50 نقطه که مکان های مشترک است بیشترین برنامه های فرهنگی را آنجا اجرا می کنیم.

انتهای پیام/