شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده#جدید

استراتژیست لبنانی در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

۳ هدف آمریکا از مسدود کردن سایتهای مقاومت/فتنه‌ جدیدی در راه است

۳ هدف آمریکا از مسدود کردن سایتهای مقاومت/فتنه‌ جدیدی در راه است

استراتژیست لبنانی با اشاره به اهداف سه گانه ایالات متحده آمریکا در مسدود کردن وب سایت های متعلق به محور مقاومت، گفت: این اقدام نشان می دهد که فتنه ای جدید در منطقه در راه است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: ایالات متحده آمریکا به تازگی تصمیم خصمانه جدیدی را علیه پایگاه‌های خبری وابسته به محور مقاومت در منطقه اتخاذ کرده است. در همین ارتباط، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای ۳۳ وب سایت مورد استفاده اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و ۳ وب سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در توجیه این اقدام خود که نقض آشکار آزادی بیان محسوب می‌شود، بیانیه‌ای را صادر و در آن مدعی شد: «اقدام آمریکا در توقیف وب‌سایت‌های مختلف بر اساس قانون و به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا توسط آنها صورت پذیرفت»! از جمله وب‌سایت‌هایی که آمریکایی‌ها اقدام به توقیف آنها کردند، می‌توان به «العالم»، «المسیره»، «النبأ»، «الفرات»، «کربلاء»، «اللؤلؤ»، «الکوثر»، «النعیم»، «فلسطین الیوم»، «آفاق»، «الاشراق»، «المعلومه» و «المسار الاولی» اشاره کرد.

این اقدام وزارت دادگستری آمریکا واکنش‌هایی را در عرصه منطقه‌ای به دنبال داشت. در همین ارتباط، روابط عمومی شبکه المسیره بیانیه‌ای را در خصوص اقدام اخیر دولت آمریکا در مسدود کردن سایت این شبکه صادر کرد. در این بیانیه آمده است: مسدود ساختن سایت شبکه المسیره هیچ توجیهی ندارد. در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «امین حطیط» استراتژیست و تحلیلگر برجسته لبنانی ترتیب داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

*همانطور که می دانید اخیراً وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای ۳۳ وب سایت مورد استفاده اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و ۳ وب سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کرد. به نظر شما علت و یا علل این تصمیم گیری خصمانه واشنگتن چه بوده است؟

ایالات متحده آمریکا از رهگذر مسدود کردن وب سایت های متعلق به محور مقاومت در منطقه تحقق ۳ هدف اصلی و اساسی را در دستور کار خود قرار داد. هدف اول این بود که شکست های متعدد و استراتژیک آمریکایی ها در منطقه در طول ماه های گذشته توسط رسانه های مقاومت پوشش داده نشود. آمریکایی ها به خوبی می دانند که اطلاع یافتن افکار عمومی در سطح منطقه و جهان از این شکست ها پیامدهای وخیمی برایشان به دنبال خواهد داشت.

هدف دوم ایالات متحده آمریکا آماده سازی زمینه برای عملیاتی کردن استراتژی های جدید در منطقه است. آمریکایی ها طرح و سناریوهای متعددی را برای نا امن سازی کشورهای مختلف منطقه تدارک دیده اند و بدیهی است که اجرای این سناریوها در ابتدای امر مستلزم ساکت کردن رسانه ها است. به نظر می رسد که فتنه انگیزی جدیدی از سوی آمریکایی ها در منطقه در راه است و آنها برای سرپوش گذاشتن بر این فتنه انگیزی علیه رسانه های مقاومت اقدام کردند. از سوی دیگر، هدف سوم را می توان در انگیزه انتقام جویی ایالات متحده آمریکا جستجو کرد.

در واقع، آمریکایی ها رسانه های مقاومت را نیز در متحمل شدن شکست های متعدد در منطقه مقصر می دانند. از همین روی، آنها در مسدود کردن وب سایت های وابسته به مقاومت، نوعی انتقام جویی را نیز مد نظر قرار دادند.

*آمریکایی ها در حالی بیش از ۳۳ وب سایت دینی و سیاسی متعلق به محور مقاومت در منطقه را مسدود کردند که همواره شعارهایی نظیر پایبندی به «آزادی بیان» را سَر می دهند. به نظر شما آیا اقدام اخیر وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با اصل «آزادی بیان» در تعارض نیست؟

صراحتاً باید بگویم که فقط یک احمق و یک نادان می تواند بگوید که ایالات متحده آمریکا در سیاست ها و استراتژی های خود بر عدالت، حق و آزادی بیان تکیه می کند. سیاست ها و استراتژی‌های ایالات متحده آمریکا تنها بر مبنای یک مؤلفه ثابت طراحی می شوند و آن، تأمین منافع واشنگتن است. در این چارچوب، هرآنچه که منافع و مصالح آمریکایی ها را تأمین کند، مشروع تلقی می شود.

در نقطه مقابل، هرآنچه که منافع و مصالح ایالات متحده آمریکا را تأمین نکند، نامشروع است. سیاست ها و استراتژی های مختلف ایالات متحده آمریکا بر همین مبنا طراحی می شوند. این نتیجه حاصل می شود که اگر «آزادی بیان» متناسب با منافع آمریکا باشد، واشنگتن از آن حمایت می کند. در غیر این صورت، آزادی بیان معنا و مفهومی برای مقامات ایالات متحده آمریکا نخواهد داشت. در قانون ایالات متحده آمریکا اساساً چیزی به نام «پایبندی به آزادی بیان» وجود ندارد.

*آمریکایی ها بسیار امیدوار هستند تا پس از مسدود شدن بیش از ۳۳ وب سایت متعلق به محور مقاومت، انتشار اخبار مربوط به این محور در سطح منطقه و جهان با خلل مواجه شود. آنها همچنین روی تضعیف تأثیرگذاری رسانه های محور مقاومت بر افکار عمومی نیز حساب باز کرده اند. به نظر شما آیا این اهداف محقق خواهند شد؟

این اولین بار نیست که آمریکا و کشورهای غربی به مسدود کردن شبکه ها و وب سایت های مقاومت اقدام می کنند. بررسی تجارب گذشته نشان می دهد که این سیاست همواره با شکست مواجه شده است. به عنوان نمونه، پیشتر آمریکایی ها جلوی پخش شبکه المنار را گرفتند. اما چه اتفاقی افتاد؟ شبکه المنار بار دیگر فعالیت های خود را با قدرتی بیش از گذشته از سر گرفت. بنابراین، آمریکایی ها در این زمینه نخواهند توانست دستاوردی برای خود خلق کنند.

محور مقاومت در نهایت به راهکاری که می تواند از طریق آن فعالیت های رسانه ای خود را از سر گیرد، دست پیدا خواهد کرد. تکنولوژیِ موجود نزد مقاومت این امکان را به آن می دهد تا به راهکارهای جایگزین متوسل شود. به طور خلاصه باید بگویم که اقدام اخیر آمریکا علیه رسانه های مقاومت یک اقدام احمقانه، ظالمانه و تجاوزکارانه بود و بدون شک، محور مقاومت راهکار جلوگیری از تبعات این اقدام را برای خود خواهد یافت.